Thursday 10 May 2012

Untuk Semua Dosaku (USD) Bab 7 - 18SG & SX


            Ku Bar, ada jumpa Lisa tak?
            Ada. Kenapa?
            Sejak dia pindah duduk dengan boyfriend dia, jarang online lah.
            Sibuk kot. Semester pertama kan tough sikit.
            Takut sibuk buat projek lain jer.
            Tengku Akhbar mengalihkan pandangan daripada skrin laptop. Ayat terakhir Lili membuat Tengku Akhbar tak senang duduk. Daripada duduk menghadap laptop di meja belajar, dia beralih ke katil. Dibaringkan badan yang agak kepenatan di tilam yang empuk. Tengku Akhbar kalih ke kiri dan ke kanan.
            Perbualannya dengan Lisa di Lebuffet merenggut rasa tidak puas hati. Memang dia tak berhak untuk mengatur hidup Lisa tapi cara hidupnya yang terlalu selamba pada Tengku Akhbar sudah berada dalam kategori penyakit sosial yang kronik. Bukan dia tak tahu dari dulu Lisa memang bebas bergaul orangnya tapi rasanya masih terkawal. Kalau bukan dia sendiri yang mengawal rentak Lisa dari kejauhan pasti kaki – kakinya ada di sekeliling untuk memberi laporan.
            Paling teruk pun setakat melayan clubbing. Turun naik kelab semata – mata untuk berhibur setelah penat berhempas pulas belajar. Tak pernah pun Lisa terjebak secara serius dengan mana – mana lelaki sebelum ini. Kalau betul kata Lili sebenarnya Lisa berpindah ke Pasing semata – mata untuk bersama dengan kekasih hatinya yang baru sahaja dikenali, sudah pasti lelaki yang ditemuinya di hadapan pintu alamat yang diberikan oleh Lisa sewaktu dia datang untuk menghantar beg pakaiannya itu ialah kekasihnya.
            “Habt Lisa hier wohnen?”
            “Ja.”
            Tengku Akhbar terdiam.
            Lelaki di hadapannya dipandang atas bawah. Nak cakap Melayu pun boleh ni. Ada rupa Melayu tapi slang Germannya pekat sangat walau pun sekadar menjawab ‘tidak’ apabila Tengku Akhbar bertanyakan adakah Lisa tinggal di alamat yang mana lelaki itu sedang bersedia untuk melangkah keluar pintu rumah.
            Tengku Akhbar memperkenalkan diri.
            “Kebar. I mean Tengku Akhbar and I hope you speak English.”
            “Aku boleh cakap Malay pun. Aku Syed Azri.”
            Mereka bersalaman.
            “Aku nak hantar barang Lisa.”
            “Dia tak ada. Keluar. Kau tinggal je lah barang dia kat sini.”
            “Eh, tak apa. Aku datang lagi nanti.”
            “Okay. Chow!”
            Senyuman ringkas lelaki di hadapannya yang terus berlalu membuat Tengku Akhbar terus terfikir yang bukan – bukan. Nak tanya siapa sebenarnya Syed Azri, dia segan. Kalau benar Lisa tinggal di sini maka siapa lelaki ini? Tinggi orangnya dan lengkap dengan pakej lelaki yang amat jantan pada mata seorang lelakinya. Penampilan yang amat ringkas dan dengan beard yang terbela rapi menghiasi wajahnya yang cerah menunjukkan aura bad boy sekali tengok tapi versi educated. Suaranya garau tapi sopan. Macam terlebih pula menganalisa seseorang untuk pertemuan yang pertama tapi hatinya mula berfikir yang bukan – bukan.
            Sepanjang hari Tengku Akhbar menelefon Lisa untuk bertanya siapa sebenarnya lelaki tersebut tapi Lisa langsung tidak mengendahkan panggilannya. Jangan harap nak telefon balik. Akhirnya dia membuat keputusan untuk bertanya kepada Lili. Macam tak boleh tidur apabila mendengar jawapan Lili. Yang pasti Syed Azri lebih senior daripada dia dan Lisa. Jawapan Lisa siang tadi pula lagi sadis.
            “I hope you’ll be busy this whole semester.”
            “Lisa, answer me. Don’t change the subject. Is he really your boyfriend?”
            “I’m getting to the main point. If you mind your own business, you’ll stay busy all the time.”
            Jawapan Nur Lisa memang natural. Ya pun tak. Tak pun tak. Lepas tu dia boleh gelak – gelak. Ikutkan hati yang tengah diasak cemburu ingin dipastikan letak hati Lisa sebenarnya tapi kalau dipanjangkan subjek, Tengku Akhbar yakin Lisa akan menjarakkan diri daripadanya dan itu perkara terakhir yang dia harapkan. Sejauh ini dia mengejar Lisa dan tak kan semudah ABC dia akan menghancurkan peluang untuk memiliki Lisa. One step at a time.
            “Jaga diri. Awak tu perempuan. Jangan sosial sangat.”
            “Jangan tepuk air kat dulang, percik kat muka sendiri Kebar.”
            Senyuman sinis Lisa membuatnya terdiam. Dia pun kaki clubbing. Dia pun selalu bawa Lisa dan kawan baiknya Adriana balik ke kondominium mewahnya di tengah bandaraya. Pantang balik clubbing sampai ke pagi pasti Lisa diusungnya ke sana tapi lainlah. Kat sana dia tak sampai mengambil kesempatan terhadap Lisa. Bilik khas disediakan untuk Lisa. Bibik yang menjaga kondominium itu pun ada sebumbung dengan mereka. Manakan sama dengan keadaan Lisa sekarang. Kalau nak cakap sosial memanglah, dia sentiasa menghadiri majlis keraian dan keramaian dan bercampur bebas. Lisa sentiasa menjadi saksi setiap kali dirinya menjadi tarikan di tengah keramaian tapi bagi Tengku Akhbar itu lebih kepada menjaga hubungan  dan rantaian perniagaan yang bakal diwarisinya nanti semata – mata. Lisa lain, dunia dia semata – mata untuk berhibur. Lisa tak ada sebab munasabah untuk bercampur bebas sepertinya. Ah! Pecah pankreas Lisa gelakkan dia kalau dia dengar alasan bodohnya ini dan akhirnya Lisa dibiarkan balik sendirian petang tadi. Orang nak hantar dia tak nak. Tak kan nak paksa – paksa.
            Tengku Akhbar menyeluk poket seluar. Tangan menarik telefon bimbit.
            “Hello, Lisa?”
            “Yes dear.” Ceria suara Lisa dihujung sana.
            “Bisingnya.”
            “Ada parti sikit.”
            “Parti?” Tengku Akhbar yang sedang berbaring lantas terbangun dan terus berdiri di sisi katil. Punyalah dia bosan gaban kat sini, tengah fikir dia, tengah risaukan dia. Boleh dia kat Pasing siap berparti sakan.
            “Owh, small gathering cum house warming.”
            “And I’m not invited?”
            Lisa terdiam di hujung sana.
            “Don’t tell me...”
            “It’s his gathering.”
            Sebutan ‘his’ yang nampak sangat macam Lisa sengaja kuatkan dan terus memotong ayatnya membuat Tengku Akhbar mengetap bibir. Serius sangatkah hubungan Lisa dengan Syed Azri? Beg – beg baju Lisa yang masih berada dalam bonet kereta boleh dijadikan subjek. Esoklah hantar. Nak juga dia tengok gaya Lisa dan Syed Azri berdua. Tadi orang beria nak hantar dia balik sebab nak hantar beg – beg sekali tak nak. Merajuk kena soal banyak – banyak agaknya.


            LISA meletakkan telefon bimbit di atas meja makan. Harap Tengku Akhbar sedarlah mesej yang cuba disampaikan apabila dia dengan sengaja menguatkan sebutan ‘his’ tadi. Sekarang Lisa tengah sibuk dengan sesi mengemas pula. Azri dan budak lelaki yang lain mengangkut barang yang perlu dibawa naik ke rumah mereka. Lisa dan budak perempuan sibuk mengemas di basement. Kalau tak kemas nanti Rachel bising. Susah nak buat port nanti. Pesan Azri tadi gaya Mama membebel tapi sukalah dia tengok Azri ni nampak jantan habis pun ringan tulang. Buat kerja langsung nampak tak terpaksa. Macam dah biasa. Agaknya penangan bertahun – tahun di rantauan.
            “Who called? Serius je muka ni.” Tegur Azri dari belakang yang muncul tiba – tiba.
            “Jangan sibuklah.”
            “Now I know. The model the so masculine one, the Italian the look like man, the so spoil and the rich boy, the boy that crazy about you I guess and that sum up to one name Tengku Akhbar?”
            “Apesal ayat berterabur macam orang sakit ni?” Lisa mengerutkan dahi. Telapak tangan yang sejuk digosokkan.
            Azri tergelak. Kalau ya dia nak ‘walk the talk’ memang pencabarnya bukan sebarangan. Sakit jugak tu nak beat. Bisik hati kecil Azri sambil mengarahkan Lisa berdiri di hujung meja. Soalan Lisa tidak diendahkan. Dia pula berdiri di hujung belah lagi satu. Isyarat diberi agar mereka serentak mengangkat alas meja makan yang panjang agar senang untuk melipatnya. Pinjam cantik berlipat, hantar pun kena cantik berlipat. Baru Rachel, tuan rumah yang juga penjaga apartment ni sayang. Kat sini peraturan boleh tahan leceh. Setiap minggu ada orang masuk memeriksa studio mereka, bersihkan dan periksa barang kelengkapan rumah dalam keadaan baik. Tetama nak datang pun ada hadnya. Kalau macam studio mereka, seorang tetamu sahaja boleh dibenarkan tidur. Itu siap disediakan sofa bed. Malam ni konon – konon semua boys nak bermalam di sini. Kena super baik nak berlakon depan Rachel. Rules are always meant to be broken. Don’t they?
            “Okay, saya naik atas nak siapkan tempat kitaorang nak sambung lepak kat atas. The girls akan balik. So just say good bye to them and come upstairs later on.” Azri menepuk bahu Lisa yang terdedah.
            “So cold. Jap I get you a sweater. Oh, never mind. Take mine lah.” Azri macam terkejut.
            Sejuk betul bahu si Lisa. Jaket berzip Adidas berwarna hitam yang disambar di atas tadi dibuka dan disangkutkan di bahu Lisa. Kedua – dua lengan baju ditarik ke depan dan diikat lengannya di dada Lisa. Nampaklah bergaya sikit. Yang penting bahu Lisa yang sejuk dan terdedah tertutup.
            Lisa tergamam.
            “Kalau nak lagi warm, come here.” Badan Lisa ditarik ke dalam pelukan. Muka Lisa disembamkan ke dadanya yang bidang dan Azri menggosok belakang Lisa lembut.
            “Better?
            Lisa langsung tak bersuara. Malu gaban dengan the girls yang ada.
            “Err thank you.”
            Azri melepaskan pelukan. Azri mengangkat kening, memberi isyarat tangan ‘no sweat’ dan berlalu melangkah meninggalkan Lisa di basement dan menuju ke rumah mereka. Nak setting tempat lepak pula.
            Sepasang mata yang memandang aksi mesra Azri-Lisa memberontak dalam diam.
            “Huda, aku naik atas jap. Nak gi toilet. Pastu kita balik.” Damia Humaira meninggalkan Huda yang sedang ralit mengemas bersama Diandra dan Verona.
            Kebetulan Lisa sedang berjalan ke arah mereka bertiga, Damia Humaira hanya tersenyum nipis dan melangkah meninggalkan basement. Hatinya berdetak rasa cemburu. Sampai di tingkat atas, Damia Humaira menapak masuk ke studio Hanif. Bird yang menegur tidak dihiraukan. Sementelah bilik air di belah studio Hanif berorang, Karev agaknya kat dalam, Damia melangkah ke studio Azri. Mata ditala ke sekeliling. Kalau Azri tak nampak lepas lakunya tempoh hari pasti studio ini akan menjadi rumah keduanya juga. Tapi hati tak mampu menolak belaian hangat Isaac. Bukan Azri tak membelainya tapi kucupan Azri, pelukannya dan belaiannya terasa kasar tanpa soul. Tak tahu Damia nak cakap macam mana tapi soul yang dicari tiada pada Azri tapi kenapa melihat Lisa selesa dalam pelukan Azri membadai amukan di hati?
            Damia Humaira menguncikan diri lama di bilik air. Badan ditegakkan di hadapan cermin. Muka dibasahkan sedikit dan rambut dibetul – betulkan. Kenapa dia sakit hati? Kenapa dia rasa tewas? Kenapa dia rasa kalah? Kepala berdenyut. Bayangan Azri memeluk Lisa menari – nari di ruang mata. Dahi dipicit. Dua biji botol tersusun di rak di hadapan mata ditarik. Kedua – dua botol dibuka.

            Nur Lisa Tajudin
            Xanax
            Once a day
            Nur Lisa Tajudin
            Duromine
            As needed

            Botol Duromine yang masih terbuka diketepikan. Bukan Duromine yang diperlukannya. Dia tak perlu nak berjaga malam dan hilangkan 5kg sebulan dengan menelan Duromine. Itu nak ambil musim peperiksaan bolehla. Xanax yang dia perlukan sekarang. Nak redakan sakit kepala dan sakit hati. Janji balik boleh terus tidur. 2 biji pil Xanax diambil. Pili dipusing dan air ditadah dengan tangan dan serentak Xanax menyelusuri kerongkong.
            “Pheww!” Damia menarik nafas lega.
            Tangan diluruskan ke depan. Tarik nafas. Tahan. Lepas. Kedua – dua botol diambil dan baru dia nak menutup botol – botol tersebut, telefon berdering mengejutkannya. Terlepas kedua – dua botol dari tangan dan kesemua isi perut terkeluar. Deringan telefon tidak dihiraukan. Pil – pil yang berterabur di lantai cepat – cepat dikutip, dicampakkan ke dalam mangkuk tandas dan burr kesemuanya hilang ditelan pusaran air. Damia dengan rasa bersalah menutup botol yang nasib baik tak pecah dan meletakkannya di tempat asal.
            Pintu bilik air dikuak.
            Azri yang sedang berdiri di meja makan seperti sedang membancuh air ditegur.
            “Hai.”
            Azri hanya berdehem.
            “Are you serious with her?”
            “None of your business.”
            “You and she are incompatible.”
            “You are not given any right to judge our relationship.”
            Azri hendak melangkah ke connected door di belakang Damia Humaira.
            Damia Humaira menghalang.
            “Get out of my way.” Tinggi suara Azri memecah keheningan studio sempit yang didiami olehnya dan Lisa sekarang ini. Tak peduli kalau – kalau the boys di studio sebelah boleh mendengarnya. Yang dia tak sedar Lisa sendiri yang terkaku di luar pintu rumah tak jadi melangkah masuk apabila mendengar jerkahan Azri.
            “I’m just concern. I don’t want you to get into trouble with her. You just know her. Like within 24 hours you guys living together and you tell me you have special relationship with her? That is ridiculous!” Damia juga meninggikan suara.
            “1, 2, 3 get out!” Jerit Azri menahan baran. Maaflah dia bukan lelaki budiman nak melayan perempuan yang tak faham bahasa.
            Bukan dia tak tahu terselit kebenaran dalam kata – kata Damia. Hanif pun ada mengingatkannya. Memang hubungan dia dengan Lisa baru nak bermula dan dia yang hendak memulakannya. Tak kisahlah akhirnya jadi apa. Bukan aku susahkan mak bapak kau pun. Jangan kata nak susahkan kau. Bentak Azri dalam hati. Nafas ditarik dalam. Memang tak ada istilah cinta pandang pertama dengan Nur Lisa tapi hati lelakinya mahu memiliki Lisa. Tak kira macam mana sekali pun. Suara Lisa yang manja di corong telefon mengatakan ‘walk the talk’ mencabar naluri kelakiannya. Mendetikkan satu rasa ingin memiliki.
            “Damia, listen, like it or lump it. Es gibt nichts zwischen uns mehr.”
            There is nothing else between us anymore?
            Kepala Lisa berpusing. Perlahan dia menolak pintu rumahnya. Kosong. Pasti Azri dan Damia menghilangkan diri melalui pintu yang bersambung dengan bilik Hanif. Jantung Lisa mula berdetak laju. Kepalanya berpusing. Dahi mula berpeluh – peluh. Perlahan kaki melangkah ke bilik air. Tuala dan baju tidur sempat disambar. Tanpa membuka pakaian, Lisa duduk memeluk lutut di bawah pancuran air.

            Laila, boleh tak jangan nak membebel?
            Laila, awak tak faham ke saya kerja. Cari duit.
            Laila, boleh tak awak jangan masuk campur dalam urusan saya?
            Laila, keluar dari bilik ni. Keluar!
            Kita berpisah Laila.

            Lisa menarik – narik rambutnya. Dengan baju yang basah melekat di badan, dia berjalan ke sinki. Botol Xanax diambil. Kosong? Matanya membulat. Botol Duromine pula diambil. Walau pun tak mampu membuatnya tidur tapi palpitation surge mampu membuat dia melupakan segala – gala yang menjerit – jerit di kepalanya. Kosong?
            Air mata Lisa mula menitis perlahan. Baju yang basah ditukar. Kaki Lisa longlai melangkah ke katil. Lisa bersandar di katil.


            AZRI tak sedap hati. Diam sahaja sebelah ni. Biasanya Lisa akan menonton TV sebelum tidur. Dia tahu the girls semua dah balik dan pasti Lisa tengah berehat di rumah atau kat studio sebelah ni. Ditinggalkan sebentar the boys yang sedap melayan diri. Bersepah – sepah meja di ruang tamu Hanif dengan daun – daun, sisa air daripada botol yang tumpah dan bau asap keras memenuhi ruang tamu studio Hanif. Azri tuan rumah. Nak layan sekali pun rasanya kenalah jadi orang yang terakhir. Lagi pun nak dipastikan Lisa selamat beradu sebelum dia hanyut dalam dunia lain.
            Azri melangkah ke connected door dan terangkat keningnya melihat Lisa yang kegelisahan di katil dan berpeluh – peluh.
            “Azri, hilfst du mir, bitte.” Sayu suara Lisa meminta tolong dan memandang Azri di muka pintu di ruang tengah yang ternganga.
            "Lisa are you okay?"
            Lisa berpeluh - peluh.
            Azri panik.
            "I'm not okay."
            Azri bergegas ke bilik air. 2 botol keramat Lisa diambil. Kosong? Double panic. Keluar dari bilik air ligat otak berfikir.
            "Die power-frauen mit der frauen-power, die power-frauen mit der frauen-power…"
Mulut Azri terkumat-kamit. German tongue twister yang spontan meniti dibibir.
Azri tawakal.
            "Lisa, take this. I'm sorry but I really hope this is helping for now."
Botol keramat dihulurkan kepada Lisa. Tak peduli lagi. Dirembat botol yang dibuatnya untuk diri sendiri melayan nikmat dunia sebentar tadi di sebelah.
            “I’ve never try this.” Lisa menolak.
            “If you don’t want this then how can I help you?” Azri risau. Tekanya hanya satu, ini simptom orang ketagihan. Dahi Lisa yang berpeluh – peluh dilap dengan hujung telapak tangannya. Segelas air diambil di kabinet. Dia pula yang rasa panik. Lisa ni ketagih Xanax ke apa? Azri menarik Lisa ke dalam pelukannya. Bibir Lisa yang terketar – ketar dibasahkan dengan air.
            “Are you addicted to something?” Azri bertanya. Rambut Lisa yang basah dan berjuraian di dahi diselak ke belakang.
            Lisa menggelengkan kepala. Siapa yang percaya kalau dia cakap dia menderita anxiety disorder dan panic disorder. Nanti orang cakap dia gila. Nanti orang cakap dia sekadar ketagih Xanax. Siapa yang tahu jeritan dan suara – suara Papa dan Mama yang sering bertingkah di kepalanya. Dia malu nak berkongsi rasa dengan sesiapa pun. Dia hanya mahu hidup gembira dan menyeret orang sekeliling dengan rahsia hatinya bukanlah Nur Lisa.
            “Saya nak tidur tapi tak boleh.” Lisa cuba memejamkan mata. Tangan kanan Azri yang memegang kepalanya, peha Azri yang memangku kepalanya, jari – jemari Azri yang memicit – micit kepalanya tak mampu mendamaikan rasa di hati.
            “Just try this. I promise you only for tonight. After 5 minutes. You’ll be in other world and you can fall asleep like a baby. I’ll be watching you. I promise.” Argh! Lisa, Lisa. Teruk macam ni sekali ke? Harulah nak menjaga kalau macam ni. Azri menunjukkan cara untuk menghisap batang pen yang ditukar fungsi sebagai straw dan penapis untuk menyalurkan asap homegrown weed yang telah diproses dengan jayanya oleh Karev dan Bird tadi.
            Lisa hanya mengikut.
            5 minit kemudian Lisa tersenyum dan fikirannya seperti di awang – awangan. Mata dibuka dan dikatup bersilih ganti hingga akhirnya dia tertidur di pangkuan Azri.
            Azri menarik nafas panjang. Perlahan kepala Lisa diletakkan di bantal. Dia berjalan ke arah connected door dan menutupnya. Memisahkan kembali dunia Hanif dan the boys yang entah sekarang berada di dunia mana atau dah sampai ke bulan dengan Lisa agaknya. Azri menukar seluar pendek Reebok dan pagoda hitam mengantikan pakaiannya sejak parti tadi lagi. Sapu tangan bersih diambil dan dibasahkan sedikit. Perlahan Azri menapak ke katil Lisa. Dahi Lisa dilap dan rambutnya yang kusut masai dirapikan. Selimut yang mula melurut ditarik ke dada.
            “What a day.” Azri duduk di lantai dan bersandar di katil Lisa.
            Nak tidur pun dah tak jadi. Nak buat apa ni?
            “Ah!” Azri memetik jari. Beberapa helai kertas diambil. Pen berwarna – warni di atas meja belajar Lisa juga diambil.
            Tangan ligat menconteng dan mengilustrasikan ‘ubat segera’ jika situasi kecemasan berlaku kepada Lisa tanpanya disisi. Siap gambar daun, cara potong daun, cara sediakan botol dah gaya ajar budak tadika one two three Azri membuat DIY (Do it yourself) SOP (Standard of Procedure) SMOKING POT. Di helaian terakhir Azri menulis sesuatu.

            German - Decriminalized. This means that possessing a small amount is ok, but puffing in public and selling weed is not.
            Malaysia – Trafficking & possessing large amounts, death penalty under Drugs Act Sect 39B. Some cases fall under Sect 39A(2) which carries a minimum of 5 years jail and 10 times rotan.
            Lisa – Please only smoke when I’m around
            Your super hero tonight - SASG

            Azri menutup lampu tidur di katil Lisa dan kertas – kertas yang dilukisnya diselitkan di bawah bantal Lisa. Baru dia nak menapak ke katilnya sendiri, suara Lisa menghentikan langkah.
            “Azri. I’m not alone, am I?”
            Azri berpatah ke katil. Dibisikkan ke telinga Lisa perlahan.
            Schlaft meine Schatzie. Keine Sorge, ich werde immer bei dir.”
            Sleep dear. Don’t worry. I’ll be by your side. Azri menolak tubuh Lisa sedikit dan turut berbaring di sebelah Lisa. Kepala dipangku dengan tangan kanan dan tangan kiri memeluk Lisa.





 p/s: TGIF!!!
Baca sampai lebam. Saya pun lebam nak buat ni.
I don't hv to go to the sun to know how hot it is.
I don't hv to climb the rainbow to know how beautiful it is.
So faham2 lah ya.
XOXO!!!
p/s/s: Kat KLFP teaser tu kitaorg up pic no 8 tuh. So next time join KLFP & u will get a glimpse of LISA-AZRI ahead!

32 comments:

  1. serius tak faham, xpe saya tahu saya memang lembab sikit..

    kak rin, pics tu semua cara nak hisap ganja ke?

    ReplyDelete
  2. phewww.
    azri, jangan noty2 time lisa tak sedar kayhh
    hahahaa.

    sian lisa.
    look happy but deep inside, HE knows.

    trimas KL =)

    ReplyDelete
  3. nim
    awk punya tahap innocent Gred A. Good2!
    kinda la but we cl smoking pot & there are a few different names. Ganja tu bunyi like soo erkk tapi samalah. Don't u ever try!!!!

    ReplyDelete
  4. Kecian Lisa..she'so depressed. Apa jd ms dulu ye..broken family prob kan.Pintu dh kunci kan..risau gak nnt org sebelah ambush!
    Nasib baik Azri ada..Azri just nk tolong. Anything happen ke..hrp besok jgn gaduh2 udah.
    Rin..i enjoy this n3..happy weekend!TQ!

    ReplyDelete
  5. err... pernah jumpa yg versi omputih... la ni diorg pon da advance gak... da x lyn ngn btg betik lg...

    ReplyDelete
  6. giler aah...cara SA wat tue...hope xde pape jd la kat Lisa...cian dier..-Syad_ysl

    ReplyDelete
  7. hahahaha...pada yg ramai kawan..rasanya apa yg kak rin tunjuk kan bukan lah satu perbuatan yg mengejutkan...benda ini hanya pengalaman sedikit dari kami yg bertuah...tapi tak bermakna kami mengambilnya..anggaplah ini satu pembelajaran..luv u kak rin..

    ReplyDelete
  8. zatie
    hehe...SASG ni boleh tahan ke?
    errr...
    w'come :))


    sal
    yes cian Lisa..standard kot broken family cenggini.
    smpt suh check kunci. x leh blad dowh :))
    Happy weekend.


    H Abadiey
    :p
    hahaha...skang siap ada ready made pot kan.
    pokok betik pun dh susah nk carik kan.

    ReplyDelete
  9. wow..lisa sangat2 trauma..mgkin pasal masalah keluarga
    sampai dia kena ambil bnda lgi..
    kasihannya..mana lg dgn lili yg sabgat suka jahanamkan
    hidup kakak dia sendiri..
    tapu thanks to lili..mgkindah jodoh azri dgn lisa.
    klu aku ada adik.cm tu..mmg dah lunyai aku kerjakan..
    aiseh!

    ReplyDelete
  10. <---x tau apa2 ... kena ulang kaji xanax tu mende apa , yg azri bagi tu benda apa ... azri kasi lisa dadah ke ? pil khayal ?

    ReplyDelete
  11. XANAK BIASA DR PSYCHIATRIC YANG BAGI UBAT UNTUK ANTI DEPRESSION ........

    ReplyDelete
  12. erkk... agk ding dong #$%^& mmbaca entry kali ni.. sbb sy x pasti lisa ni ketagih apa.. dadah ke, pil khayal ke, syabu ke? hahaha.. tp lukisan tu sangat cantik kot.. kreatif..ehehehe.. tp mmg x reti nk explain bahasa lukisan..haha

    tp kesian lisa sbb trauma.. sharelah ngan SA.. walaupun otak SA tu nmpak mcm setting x btul, tp tahu dalam hati penuh seladang tanaman..hehe..

    ReplyDelete
  13. ohhh..today bljr new things..baru tau..mule2 pelik jugak ap bende ni..saya bleh kwn ngn nim la, lembab skit bile part camni.. :D

    ReplyDelete
  14. as-salam & hai KL,

    Congrats for that step-by-step illustration ceettt … vr impressed with the drawing!
    Hope there is no negative thoughts instead take this with positive approach!
    n job well done KL – you did sumthing differ in this n3 – am vr sure most writers don hv d gut to this!
    *the NOTES written by Azri on last d page shud be highlighted for those thinking tat this n3 is misleading or encouraging readers - trying to DIY at home!

    BTW - Pandainye ur hubs lukis … nex ask him to sketch ur pic …. Dpt upload kat KLFP …sure it creates havoc atmosphere over there ! …

    Lili … wtf …replying … takut sibuk buat projek lain je ! –don get it yet why is she doing ‘all’ these to Lisa !

    And Damia? … regret? … tat’s it- another fact: never appreciate wat u hav unless u lost them rite?

    Sympathize Kuntum Renjong still ‘trauma’ - actually she is NOT addicted but suffering fr anxiety & panic disorder –
    Lisa herself said tat she NEVER tried it b4 !- shud I loathe Azri for letting Lisa to take 'home-made powder" or is it Damia fault? Coz she was responsible for spilling those ‘tablets’ n hv to be flushed into d bowl!
    Hope the nex morning Lisa will b okay ^_^

    TQVM KL,

    ~Jazmeen@Melor
    *yes XANAX is prescribed for those suffering depression!

    ReplyDelete
  15. haha..
    sis KL..
    U tulis 18sx punya entry wat sy takut nak baca je
    muahaha..
    bila baca, oke je..
    cuma bab DIY tu luar alam sikit..
    hehe.. thanks a lot for writing~~~

    -adik eema-

    ReplyDelete
  16. mmg best - info terbaek! keh..keh .. i take yg positive je k..
    Azri - sakit jugak nak 'beat' Kebar!
    harap Lisa will not take 'ubat segera' anymore coz x nak Lisa nnti addicted! kesian Lisa!

    -guest melepak

    ReplyDelete
  17. oh, tu rupanya guna daun pokok yg minum susu tu ya...serius ke Rin pokok tu siram pakai susu???

    ReplyDelete
  18. owhhhh.. gitu kesahnyer.. siannyer Nur Lisa...
    herm.. nasib ade roomate yg "prihatin" :P

    lili ~ wat the #$$&&* nape la jahat xdak arah ni? ckp kt lisa sharifah azri.. bila ckp ngan kebar tau plak roomate akak dia lelaki.. huh!

    damia ~ da org xnak tu dah la derr.. kata xde soul so xpayah nak bengang sangat lahhh..

    SASG ~ nape rasa cm makin hari makin sweettt?? (owh my hati... please behave!!)

    ReplyDelete
  19. hihihi....
    x mo koment pape...
    just 5 tumbs ternaek sume ..(satu gi pinjam jiran) kahkahkah

    x saba nak tgu n3 slanjtnye...
    ape yg terjdi ngan dorang eh???

    ReplyDelete
  20. Hamboi lili..mulut leh tahan dowhhh..sag lili yg duk tergile2 kan kebar nie.
    Sian lisa dlm coolio dia rupenye dia trauma.. Semangatttt lisa.
    Sib baik ada syed azri tolong2kan lisa..

    -ayu dzulkarnain-

    ReplyDelete
  21. dafuq lili,useless pnye adik,
    cara lili jtuhkn saham lisa sgt2 xadil,wlpun lisa sndiri xbrminat dgn kebar..

    damia,she's the reason it happened and

    SA,baik pnye ilmu ko ajar.
    weed+balut+pypon,soon batu lak.

    tp mmg nmpk SA tu sgt2 amik berat la dgn niat nk memiliki lisa.muahaha..

    ReplyDelete
  22. ehh.. lupa nak pesan.. masa lisa da sampai bulan tu.. ko jgn mcm2 lak yer SA!!
    ~M.ACU~

    ReplyDelete
  23. haish. betul la. saya pun harap your readears will be able to distinguish between +ve and -ve input here.

    kesian lor kat lisa. jgnla sbb anxiety disorder tu jd penyebab dia addicted lak dgn 'home made power' (bak kata Jazmeen) buatan Azri tuh.

    ReplyDelete
  24. se takat ini USD mpunyai jalan cerita yg menarik.
    Tahniah penulis sbb ingin myampai kn sesuatu yg bbeza pd pmbace!
    Dan kaki nota awak di harap dpt di fahami oleh pembace
    Begitu jugak peringatan yg Syed Azri tulis untuk Lisa mengenai pengunaan benda trsebut!
    Terus kn cara awak menulis & terima kaseh kerana brkongsi dgn pembace sume.

    -ibb

    ReplyDelete
  25. Hahaha x bole ah tgk gmbr2 yg rin buat.mknanya lisa hisap ganja la kan..cian kat lisa kan jgn azri ambik ksemptn dhla hehe.teruk betul damia, sbb dia lisa sakit.
    Lili tu adik tiri ke apa spi sgup buat kakak sdri mcm tu.tp jan wpun cr tu mmg x senonoh okla jg sng sikit azri msk jarum kih kih

    ReplyDelete
  26. Sah, mozilla dari pasal lagi dgn saya. penat je taip komen tak keluar. cis! :(

    uwaaa, kesiannye Lisa. hopefully jgn addicted dgn home made power (bak kata KLFP) azri tu udah la.

    and hopefully readers here will be able to distinguish between good and bad input from here. :)

    ReplyDelete
  27. Syad_ysl
    cian Lisa ishh hope x der pape. She shoul be okay or ko dgn SASG nih? Ish!

    mern
    hahahha ayt best tuh, pengalaman antara org yg bertuah....ya sgt eh :p
    tapi tergelak jugak la baca komen awk.
    different ppl different jalan msing2 & by reading, bnyk bende yg kita tatau boleh tatau kan,
    love u too mern


    Shima Rostam
    cian si Kuntum :(

    Kk Zen
    hahahha...lunyai smpai haus ya kerjakan adik mcm tu..
    brtullah tu sy pon..tak kan mmapu ku sabar :p


    RinsyaRyc
    hahahha...nak ulangkaji apa? kan awk nk peksa. Gi blaja yg nk peksa tu. Ni nononsense jer :p


    Anonymous
    BIG THANK YOU!!
    I shuld be more concern of the not so common terms next time.

    nur ezzah maisarah
    bahasa lukisan?
    hahahha...may line & my work mmg kna terer baca drawing bagai even x seterer my hubs yg boleh buat dwg dlm beberapa minit je.
    But kalau lukisan kat galeri yg riban2 tu sy mampu tgk angguk2 je jgak. *tatau jgak nk appreciate. Ngeee....Kalau dpt rembat bwk blk satu gantung kat dinding pon best :))
    hahha now since ramai yg interprete kn SASG punya hal tu..hope awk dh faham kay...
    sorry kalau ayt sy blur, will improvise Insyaallah.


    aisy
    tu bkn lembap syg..tu namanya innocent Gred A :))
    & life is a journey & we will stumble upon many new things kan?


    Jazmeen
    hai w'salam
    homemade powder. Ada yg lg pro nih.
    Well UK grad wat to say :p (me no)
    & i'm not surprise ada this one kakak pakai niqab *kan kita baru blajar word ni. She grew this pokok kat her veranda! She appreciates the beauty of the pokok :)
    Kuntum Renjong hehe best eh keep on referring Lisa use this pseudonym.
    She well hope very the very fine when she wakes up the next mrning. Tinggi harapan tuh nk bg dia okay.
    Ahh lets forget the Lili ayamss.
    Nk tgk jgak how far sibling rival been plotted & how they Lisa-Lili relationship goes later. Ai plak yg nk tau...*ketuk kepala sdiri.
    True! Kna noted yg SASG tulis kat last page tuh.
    & I shuld describe & rephrase better next time so readers x confuse wat is xanax, duromine & pot & weed.
    Everyday it seems I learn new things fr the readers :))

    ReplyDelete
  28. adik eema
    hai ya
    err tulis siang 18SX sbb x mo nti adik2 yg sgt adik baca. Kan x bagus. Tak sume org pandai distinguish bad & good kan..kan..
    lega eh bila dh abis baca?
    hahhaha maknanya sy sayang adik2 readers saya :P


    guest melepak
    info bg mata exercise jer tuh. X dapet tuh cari kat gugel :p
    syg kat Lisa kan?
    karang ntah ke mana blaja kalau addicted but no worries.
    We'll make her way smooth :))


    mag
    actually siram susu tu x official. Cara jaga pokok tu normal jer mcm pokok lain tp different style of jaga will gv u different taste of weed. So org yg dh biasa akn pilih dia nk pokok dia taste mcm mana & bg siram susu pokok u daun lg segar, green & taste better. Huh???
    hahahha...*jd cikgu hidroponik la
    err wondering Jasmeen GET ader x tnm ni kat NY??
    kalau x blh tanya dia, kn expert pokok2 ni :p


    mizz acu
    harus makin sweet sbb tgah 'walk the talk'. Pencabar si Kebar tu pun kn Gred A. SASG kna up skill sikit.
    Lili ayamss tu abaikanlah. Nti dia bnyk jasa kan re-unite.


    Riyanti Najwa
    sweetie, jarg dgr nama ni tegur so sy nak haiii pjg2..hehehe
    dah pulangkan dh jiran punya tuuu???
    x baik dik pinjam reta org :p


    ayu dzulkarnain
    tak menahan ayt nasih baik SA ada nk ditolong - tolongkan. hahaha
    Lili tu mmg spesis ayamssss...


    syira
    sedih lol dgr kna cerai talak patbelas. Kisah cerao plg sadis :p
    Syira ayt last tu dgn niat nak memiliki jom gelak sama2 muahahahaha....


    MACU
    hahaha...SA sila dgr wasiat nk pegi bulan ni :p
    Yes BOSS - SASG


    ibb
    thank you!
    Insyaallah. Sy x de pengkhususan dlm writing technique neither attending any formal class jadi terpaksa menulis dgn kata hati & cara sdiri but wish 1 day kalau terlama dlm bidg yg tak tersengaja jump in ni, I wish to learn proper writing.Sgt menghargai ayt2 semangat ni.


    arzalif
    x boleh tgk sbb naik bulu roma ke sbb cute? lol!
    hahaha...bagi korg x bosan tgk alphabets je. Dlm e-novel je tau ada ilustration :)


    Hajar
    ai marah tu. Mozilla merajuk kot sbb duk layan chrome je bese.
    Tak addictive nyer lah :p
    Thanx for the ayat selingan.
    I'm lucky to hv kinda *educated version readers.
    They even teach me when I'm wrongly gather facts & infos! How lucky u cn be :))
    1 of them is u!!

    ReplyDelete
  29. Dear KL,

    - Alaaa..tak nak la Lisa dan SA jadi macam ni..depa kan hero & heroin dalam this story...
    - Ni la bebudak la ni advance terlebih..hisshhh..seram samapi naik bulu roma...ha..ha..ha..
    - Apa-apa pun harap Lisa akan go along with SA tak nak la ngan Kebar...ha..ha..ha..macam "kebab" aje....
    - Aapasal pulak si Damia tu nak jeles222 ???
    orang dah tak nak...tak payah lah pipi tersorong-soromg..hidung tak mancung pun...
    - Luv you today more than last week...

    -kak fadz-

    ReplyDelete
  30. heheh...siap ada gambar lagi..teringat dulu masa sekolah..wat amali kna lukis gambar...heheh..nostalgia tu...thanks kl.berani memaparkan kisah kehidupan.bukan semua hidup gembira.ada gak yang bermasalah.pas ni wat citer pasal masalah sosial plak eh....apa pun kl memang best. :)

    ReplyDelete
  31. Baru balik dari kem. :D Hehehe! Eksaited nak baca bab 7 dgn 8 :D

    ReplyDelete

Sweet short story: Something about you

  Cover writing by: Farah Husain DANIELLA dah tak mampu nak tahan gelak. Boleh si adik menyakat kat Instagram selepas dia memuat naik gamba...