Thursday, 15 December 2011

Jejaka Edisi Terhad

Promo Jejaka Edisi Terhad coming 2012



Que Zafril bin Abdullah
Hmm..Rupa? mestilah komersial. Kata pramugara. Nak tengok dia senyum? 24 jam boleh tengok sebab dia memang pemurah. Lagi pun hidup seorang Que Zafril mana pernah ada masalah. Ada masalah cabut je lah. HE HE HE.

Hmm..cutting body? Macam model tu haruslah. Kata pramugara paling handsome abad ini. Kan Kan Kan?

Hmm..nama? Komersial gilerr. Pakej la dengan rupa. Apa orang cakap? 2 in 1? Tapi kalau semuanya komersial, hobi pula mestilah semua yang stok – stok terhad je. Cu teka?

Sara Nabila binti Saidin
Hmm..Rupa agak komersial. Putih melepak tapi nak tengok dia senyum? Mak ngaii..susah ooo. Maklumlah orang susah, mestilah banyak masalah. Dengan rambut pendek lurus paras bahu siap fringe depan, sekali tengok macam baby doll tapi baby doll masam la!

Hmm..cutting body? Macam model tapi macam rendah sikit. Dalam 5 kaki 2 inci. Tak lepas nak jadi runaway model sudah pasti. Jadilah pemakan gaji tegar. Gaji RM 1800 lepaslah takat diri sendiri duduk KL ni.

Hmm..nama pula langsung tak komersial. Kalau tengah jalan, takat orang panggil Sara!Sara! memang Sara buat tak tahu. Nak tahu kenapa? Sebab berjuta orang nama Sara kat dunia ni. Anggap je lah orang tu panggil Sara lain. Kalau betul orang panggil dia, panggil la siap binti sekali kan? KAH KAH KAH.


 ***


“Encik, tak kan semua bilik nak buat studio?” Tanya Sara serius.
“Suka hati saya lah, saya bayarkan?” Balas Que.

Sara pelik:
Baru last week dia siapkan studio jamming untuk bilik atas rumah mamat ni. Tak kan sampai dua bilik nak buat kot? Jangan cakap nak buat bilik recording pula? FLY FM studio nak pindah kat rumah mamat ni ke?

Que tak pelik:
Sebab dia rasa dalam hati dia ada ‘rasa’ skettt dekat awek Acoustic Consultant ni. Comel!!!

Que Sara:
+Saya tak suka pramugara.
-Saya boleh tukar kerja.
+Kerja apa?
-Apa – apa je. Cakap je, semua saya boleh jadi.
+Errr...(Sara speechless. Ada cara lain tak nak me‘rambus’kan mamat ni dalam hidup dia?)


p/s: Selagi kak Izan x tlg buat cover, selagi tu x der n3 eh (ampun akak!!)....
HA HA HA
TGIF!!!

Thursday, 17 November 2011

CINTA ITU MEMBAKARKU BAB AKHIR


“Sedap tak?” Ariana yang berada di sebelah ghairah menuntut pujian. Beria dia belajar nak buat hand made chocolate ni. Entah sejak bila Ariana tak pasti Farid Atallah hanya akan memakan coklat buatan sendiri.
“Tak.” Farid Atallah meletak kembali ke bekas di atas meja. Ariana hampa. Farid Atallah mengambil tempat di ruang tamu. Datuk Nabilah hanya mencebik. Tak sampai hati nak bagitahu Ariana yang dulu Dary Azzalfa yang rajin membuat coklat berinti nenas untuk kudapan Farid Atallah.
“Mommy, Sarah ada datang sini tadi?”
“Ada. Dia nak jumpa kamu. Penting katanya. Dia minta kamu cari dia atau telefon dia.”


***

Pertemuan selepas hampir lima tahun terasa amat kekok.
“Abang. Apa khabar?” Dary Azzalfa menyapa Farid Atallah yang dingin penuh hormat. Fahmi Ammar yang dibawanya bersama dipegang kejap.
“Ni anak dengan lelaki kaya mana ni?” Soalan Dary Azzalfa berbalas soalan.
“Fahmi, salam please.” Fahmi Ammar menghulurkan salam. Takut – takut melihat wajah garang Farid Atallah.
Is he my daddy?” Fahmi Ammar berbisik ke telinga Dary Azzalfa. Sudah dipesan agar menjaga tingkah di hadapan lelaki yang akan diperkenalkan sebagai Daddynya. Soalan itu pun hanyalah untuk mengesahkan sahaja agaknya kerana Fahmi Ammar sedari kecil hari – hari ditadahkan dengan gambar Farid Atallah. Mengajar si kecil mengenali darah dagingnya sendiri.
Yes.” Bisik Dary Azzalfa perlahan juga.
You are very handsome.” Puji Fahmi Ammar ikhlas. Teruja pertama kali bersua muka dengan Daddynya. Farid Atallah hanya menjeling.
Sit Fahmi.” Fahmi Ammar akur dengan arahan Mommynya. Farid Atallah menghulurkan menu. Cuba meneka juga kenapa Dary Azzalfa meminta untuk berjumpa. Budak lelaki yang dibawa Dary Azzalfa dikerling sekilas. Sebijik muka Dary Azzalfa. Kalau yang berbeza pun hanya jantina. Apatah lagi raut Dary Azzalfa yang jelita itu sebenarnya kalau diperhatikan betul – betul mempunyai air muka yang amat tegas.
“Kenapa nak jumpa?”
“Azza dah nak pergi. Ingat nak minta maaf dengan abang. Azza harap sangat perkara yang dah lama tu abang boleh lupakan.”
“Hai...lama tunggu?” Sarah yang tiba – tiba muncul ceria sahaja dengan kamera yang tergantung di leher. Biasalah budak – budak gila fotografi zaman sekarang ni. Zaman networking yang semua berlumba nak publish gambar yang paling cun. Kenalah 24 jam dengan kamera.
“Kau ajak Sarah sekali ke?” Tanya Farid Atallah.
“Fahmi, can you seat there? I want to sit beside Mommy.” Arah Sarah agar Fahmi Ammar bergerak duduk ke sebelah Farid Atallah.
“Okay.” Farid Atallah membantu si kecil yang terkapai – kapai menarik kerusi ke meja. Tangan Farid Atallah yang memegang bahu Fahmi Ammar, senyuman yang terukir secara tidak sengaja di bibir Farid Atallah semuanya dirakamkan ke dalam memori kamera yang tergantung di leher Sarah.
“Kak Dary ajak Sarah temankan. Takut abang Farid makan dia kot. Apa yang ditakutkan sangat entah.” Sarah menjawab selamba.
It’s almost 5 years Azza. I move on. You move on. And I’m getting married next month.” Umum Farid Atallah. Cemburu juga melihat kebahagiaan Dary Azzalfa. Dah siap ada anak yang comel pula tu.
“Korang dah order ke?” Sarah mencelah apabila melihat suasana yang mula bertukar muram. Kesian pula dengan Fahmi Ammar yang diam tak berkutik dan tak lepas memandang Farid Atallah.
“Dah. Aku orderkan kau Chicken Cordon Bleu.” Balas Dary Azzalfa.
Mommy I want that cake.” Fahmi Ammar meminta dari Dary Azzalfa. Tangannya ditunjukkan ke arah rak peti yang berisi pelbagai jenis kek di Secret Recipe ini. Tapi sebelah tangan lagi memegang tangan Farid Atallah. Mengajak Farid Atallah memilih kek yang menarik minatnya.
Please...” Fahmi Ammar mengajak Farid Atallah menemaninya. Seronok tak terkata Fahmi Ammar apabila dilayan oleh Daddynya. Sebaik menu yang dipesan tiba, Sarah menyuruh Fahmi Ammar untuk duduk di tengah – tengah antara Dary Azzalfa dan Farid Atallah. Farid Atallah hanya tunduk makan tidak mempedulikan sarah yang sibuk mengambil gambar mereka. Cuma kadang – kadang dia tersenyum apabila si cilik bergurau dengannya. Tersentuh juga hatinya.


***


“Puas hati awak Nabilah?” Datuk Abdullah mencerlung tajam ke arah Datuk Nabilah yang sedang mengesat air mata. Hati ibu mana yang tidak sedih melihat anak kesayangan terjelepuk tidak berkata. Hanya Fahmi Ammar sahaja yang dilayan oleh Farid. Memandang Mommy sendiri pun Farid tidak sudi.
“Abang Farid.” Sarah menghampiri Farid Atallah yang memangku si kecil Fahmi.
“Ada orang nak jumpa.” Sambung Sarah lagi.
“Saya minta maaf abang. Bukan salah Dary. Saya yang jahat. Saya yang jahat. Saya yang jahat. Saya berdosa.” Anis meraung – raung di hadapan bilik pembedahan Dary Azzalfa. Farid Atallah diam tak berkata. Semua cerita Sarah semalam umpama mimpi ngeri. Mimpi ngeri yang tidak pernah dia bayangkan. Sangkanya Dary Azzalfa sudah jauh membina kehidupan baru. Rupanya dia bergelut dengan nyawa di dalam sana.
“Aku tak kenal kau.” Farid Atallah yakin perempuan inilah yang dimaksudkan Sarah tapi hatinya sudah mati. Mati menunggu berita Dary Azzalfa di dalam sana. Yang dia tahu perempuan ini jugalah yang menemukannya dengan Dary Azzalfa, menemukannya dengan cinta pertamanya.
“Abang Farid, ampunkan saya. Sebab saya Kak Dary hidup menderita.” Anis meraung – raung lagi. Sarah menenangkan Anis. Tidak mahu menakutkan Fahmi Ammar yang makin kuat memeluk Daddynya.
I’m scared Daddy.”
Shhh..I’m here baby.” Kepala Fahmi Ammar dirapatkan di dada. Ubun – ubun si kecil dicium berkali – kali.


***


“Azza...Azza jangan tinggalkan abang. Jangan tinggalkan Fahmi.” Farid Atallah menangis teresak – esak di tepi katil hospital. Dary Azzalfa yang baru keluar dari menjalani pembedahan arteriovenus malfunction tersenyum lemah. Walau pun risikonya untuk menjalankan pembedahan amat besar tetapi Dary Azzalfa tetap berharap untuk terus berjuang demi Fahmi Ammar.
“Abang dah maafkan Azza?” Tanya Dary Azzalfa lemah. Farid Atallah mengangguk.
“Abang akan jaga Azza sepanjang hidup abang. Abang tak akan tinggalkan Azza lagi.”
“Azza berdosa besar mempermainkan kasih sayang abang.”
“Abang dah ampunkan. Abang cuma nak Azza dan Fahmi dalam hidup abang.” Lirih sahaja suara Farid Atallah. Air mata mula mengalir di pipi mulus Dary Azzalfa.
“Abang. Ni nanti simpankan untuk Fahmi ya.” Dary Azzalfa mengambil bingkai gambar di bawah bantalnya. Gambar mereka bertiga yang sedang tersenyum memandang Fahmi Ammar. Entah bila Sarah mengambilnya pun Dary Azzalfa tidak pasti. Tapi itulah permintaannya dengan Sarah tempoh hari. Dary Azzalfa mahu Fahmi Ammar mempunyai kenangannya bersama Mommy dan Daddy. Dary Azzalfa tidak mahu Fahmi Ammar melalui kehidupan sendirian sepertinya. Dia mahu Fahmi Ammar mempunyai sebuah keluarga walau pun hanya dalam kenangan.
“Azza...” Farid Atallah merenung gambar di tangan sedih. Silapnya tidak mendengar kata Datuk Abdullah dan memberi Dary Azzalfa peluang dulu.
“Janji Azza bahagiakan Fahmi. Selama abang tak ada, Azza cuba beri yang terbaik untuknya tetapi sekarang.” Terhenti – henti Dary Azzalfa berkata – kata. Badannya terasa teramat lemah.
“Sekarang abang yang kena jaga pula. Azza minta maaf bang.” Suara Dary Azzalfa tenggelam timbul dengan air mata yang mengalir di pipi.
“Abang tunggu Azza sembuh. Kita jaga sama – sama.”
“Abang.”
“Azza.”
“Jangan tunggu Azza.”
“Tak abang akan tunggu sampai bila – bila pun. Hidup abang hanya untuk gadis bernama Dary Azzalfa.”
“Abang.”
“Ada apa sayang?” Farid Atallah sudah tidak hiraukan lagi status hubungan yang tinggal. Dia hanya mahu Dary Azzalfa tahu betapa dia sayangkan Dary Azzalfa sepanjang hidupnya. Hanya Dary Azzalfa!
Your name means the gift from Allah that has nothing to compare with it right?”
“Azza. Jangan cakap apa – apa lagi sayang.” Farid Atallah mengangguk dengan air mata yang masih bersisa.
“Abang. Azza sayangkan abang dan sepanjang menjadi isteri abang, Azza benar – benar bahagia. You really are gift from Allah.” Bisik Dary Azzalfa lemah.
You are a gift too. I always miss you, your chocolate, your everything Azza.” Farid Atallah gagal mengawal perasaannya. Dia tidak mampu mengawal rasa hiba yang bertandang apabila melihat sekujur tubuh Dary Azzalfa lemah terbaring di katil.
“Abang. Ada orang ni. Dia banyak dosa dengan abang. Abang maafkan dia ya.” Dary Azzalfa pandang tepat ke mata Farid Atallah. Amat berharap mendengar kata maaf dari mulut bekas suaminya itu.
“Shuuu...abang dah maafkan Azza.” Farid Atallah menyuruh Dary Azzalfa diam. Dia hanya mahu gadis kesayangannya berehat. Dia mahu Dary Azzalfa kembali cergas seperti dulu. Seperti saat pertama dia terpandang Dary Azzalfa yang jatuh di hadapan lift bagunan Vomax.
“Bukan Azza bang. Saudara Azza. Kalau suatu hari nanti abang berjumpa dengan Anis. Abang janji Azza, abang maafkan dia ya.” Rayu Dary Azzalfa. Farid Atallah mengangguk sekadar menggembirakan Dary Azzalfa. Seluruh jiwa dan raganya hanya mahukan Dary Azzalfa.
“Abang maafkan. Azza jangan bimbang. Rehat sayang.” Pujuk Farid Atallah. Hubungan mereka yang bukan lagi suami isteri membataskan luahan perasaannya. Kalau mahu diikutkan hatinya yang walang dan hiba saat ini, mahu sahaja tangan Dary Azzalfa digenggam erat dan tubuh yang bergelumang menahan sakit melahirkan zuriat untuknya tanpanya di sisi dipeluk seperti malam –malamnya bergelar isteri. Masih terasa kehangatan pelukan Dary Azzalfa. Sentuhan manjanya. Urutan saktinya dan layanan istimewa yang dihadiahkan kepadanya.
“Abang.”
“Ya sayang.”
“Azza nak jumpa Fahmi. Azza nak peluk Fahmi.”
“Okay sekejap sayang. Abang panggilkan Fahmi kat luar ya.” Farid Atallah menyapu air mata yang basah di pipi dan bergerak ke pintu. Farid Atallah mendukung Fahmi Ammar yang memegang erat lehernya sambil tersengih dengan kereta robot Bumble Bee di tangan.
“Mommy! Mommy!”
“Azza!!!!”


***

Fahmi’s Daddy,

I may not have empathized when you were crying out for understanding. And I may not have done the right things to make you feel loved.
If you are going to judge me on these things alone, I know I have failed miserably. But if only you could look through my heart to see who it is beating for, you would know the depth of my love for you.

Fahmi’s Mommy.

Kad yang bertulis tulisan tangan Dary Azzalfa dilipat kemas.

My baby you
Are the reason I could fly
And 'cause of you
I don't have to wonder why
Baby you

Daddy..daddy..This is Mommy’s favourite.”
This song?” Tersentak Farid Atallah. Tangan Fahmi Ammar digenggam erat.
Yes. She sang to me always.” Fahmi Ammar tersenyum teruja benar tiap kali menyebut Mommy.
Now, this is Daddy’s favourite too.” Tangan Fahmi Ammar dikucup lama.

I will soothe you if you fall
I’ll be right there if you call
You’re my greatest love of all
you are the reason I could fly
and 'cause of you
I don't have to wonder why
My baby you
there's no more just getting by
'cause you're the reason I feel so alive

Pusara Dary Azzalfa ditinggalkan dengan hiba dan semangat baru. Kalau dulu hidupnya hanya untuk Dary Azzalfa, kini hidup Farid Atallah hanya untuk Fahmi Ammar. Ariana? No! Dalam hidupnya hanya Dary Azzalfa yang bertakhta dulu, kini dan selamanya.

True love stories never have endings.


Much Love ^ KL

CINTA ITU MEMBAKARKU IV


“Azza!!!!” Suara Datuk Nabilah yang memetir di belakangnya membuat Dary Azzalfa terpegun. Tak sempat mengakhiri perbualan telefonnya dengan Anis.

***

“Azza. Cakap!” Jerit Farid Atallah memecah kesunyian rumah banglo Datuk Nabilah.
“Tak payah dengar apa dia cakap Farid. Mommy dah dengar semuanya. Perempuan gila. Kaki kikis.”
“Azza bagitahu abang betul ke apa yang Mommy cakap tu?” Hampir pecah dada Farid Atallah mendengar kata – kata Datuk Nabilah. Perkahwinan ini hanyalah lakonan semata – mata? Setelah separuh nyawa diserahkan kepada Dary Azzalfa?
“Kau ceraikan dia Farid. Ceraikan dia.”
“Azza. Cakap sayang semuanya tak benar. Please...” Farid Atallah merayu. Kedua – dua bahu Dary Azzalfa di pegang. Air mata yang mengalir di wajah mulus Dary Azzalfa disapu lembut.
“Dahlah tak tahu keturunan mana. Memang aku dah agak kau ni perempuan tak guna. Mak bapak kau dulu tak ajar ke hah jangan menyusahkan orang!”
“Mommy.....” Hanya itu yang terkeluar dari mulut Dary Azzalfa sambil memandang Datuk Nabilah sayu.
Sebaknya tidak terkira. Air matanya mengalir laju tidak tertahan. Sekali pun dia tidak pernah mengenali kedua ibu bapanya, dia tetap menyanjung mereka. Tetap berterima kasih kerana kasih sayang mereka, Dary Azzalfa lahir ke dunia ini. Dia tahu betapa arwah ibunya menyayanginya sepenuh hati. Kalau tak tak akan ibu susah payah memilih nama secantik Dary Azzalfa. Sepotong nama yang sentiasa mengingatkannya akan kedua orang tuanya. Satu – satunya kenangan bahawa kehadirannya disambut dengan penuh kasih sayang.
“Azza. Abang merayu. Cakap. Cerita kat abang hal sebenar.” Farid Atallah merenung si isteri dengan penuh kasih sayang tapi Dary Azzalfa tetap berdiam diri. Hanya air mata yang terus mengalir.
“Abang. Azza mintak ampun bang.” Dary Azzalfa sujud di kaki Farid Atallah.
“Bangun Azza. Bangun.” Farid Atallah memaut bahu Dary Azzalfa menyuruhnya bangun. Namun Farid Atallah sendiri terduduk di samping Dary Azzalfa.
“Nah, Farid tengok sini.” Helaian – helaian resit bukti duit sebanyak RM8000 yang dimasukkan kepada Anis setiap bulan dilayangkan ke muka Dary Azzalfa dan jatuh di hamparan karpet tebal. Farid Atallah mengutip setiap helaian dan menuntut penjelasan Dary Azzalfa. Sampai hati Datuk Nabilah menyelongkar barang peribadinya. Pasti Datuk Nabilah naik ke bilik semata – mata untuk membuktikan kata – katanya di hadapan Farid Atallah adalah benar belaka.
“Azza terpaksa bang.” Dary Azzalfa sudah terjelepuk di lantai. Tak mampu memandang suami yang mula dicintainya sepenuh hati.
“Apa yang terpaksanya? Hah perempuan? Farid jangan dengar cakap perempuan ni. Yang Farid berminggu – mingu kena buatan perempuan yang Ustaz cakap tu. Entah – entah buatan perempuan ni . Dasar perempuan bertopengkan syaitan.”
“Azza..” Farid Atallah yang masih memeluk Dary Azzalfa merayu sebuah penjelasan membulat matanya seakan tidak percaya.
“Kau ceraikan dia Farid sebelum kau ada zuriat dengan perempuan sihir ni.” Berapi – api Datuk Nabilah. Dary Azzalfa terdiam. Perutnya diusap perlahan. Matanya galau dengan air mata yang tak berhenti – henti mengalir dari tadi. Suara hati yang tiba – tiba berbisik ditekadkan menjadi azam.
“Walau pun semua ini benar sekali pun, bagitahu abang yang Azza kahwin dengan abang sebab Azza cintakan abang. Sebab Azza benar – benar cintakan abang.”
“Abang....”


***

My dear Dary Azzalfa,
Today I have taken the matured decision and have listened to my heart. My heart is always full of your thoughts so much that I can’t put anything else in it. This has really been bothering me for some days now. So I have decided to make my feelings known for you.

We have been close to each other for quite some time now and I was toying with the idea of proposing you for marriage. I have spent some great moments with you and you have always been my best friend. I want this friendship to turn into a lifetime commitment and wish you to become a part of my life.

I know probably you were expecting me to pop the question in a grand fashion but I am too shy to propose you in public. But I am true about my feelings for you. Please let me know your answer. I promise that if your answer is ‘yes’ then I’ll be yours truly forever.

Lots of love,
Farid Atallah


Dary Azzalfa tergamam. Rancangan aku berjaya secepat ini? Sumpah dengan nama Allah coklat yang diberi setiap hari kepada Farid Atallah tidak pernah dijampi. Farid Atallah terpikat hanya kerana usahanya yang tak seberapa dan sikap tak tahu malunya? Oh! Mana nak sorok muka kat anak cucu kalau diceritakan aku yang memulakan langkah.
Sampai ke situ pula fikiran Dary Azzalfa melayang – layang. Great moment yang dimaksudkan Farid Atallah tu tiap kali terserempak dalam lift tu ke? Aku rasa macam nak pengsan!
Surat yang dibaca sekian kalinya di saat Dary Azzalfa merindui Farid Atallah disimpan kemas. Sewaktu mengandungkan Fahmi Ammar, hampir setiap kali selepas Subuh Dary Azzalfa merenung bait – bait yang dituliskan oleh Farid Atallah sewaktu melamarnya dulu. Ayat – ayat tersebut diulang – ulang umpama air mawar menyirami kalbu hatinya yang terbakar.
Aku, Dary Azzalfa adalah insan yang tidak patut kau bawa mengembara ke alam cintamu yang tulus ikhlas.

***

jika teringat tentang dikau
jauh di mata dekat di hati
apakah sama yang kurasa
ingin jumpa walau ada segan
tak ada niat untuk berpisah denganmu
jika memang masih bisa mulutku berbicara
satu kata yang ingin terucap
kan kudengar caci dan puji dirimu padaku
kita masih muda dalam mencari keputusan
maafkan daku ingin kembali
seumpama ada jalan untuk kembali
Suara merdu Melly Goeslow dan Ari Lasso membawa Dary Azzalfa ke alam khayalan. Betapa indahnya kalau dia masih bergelar isteri Farid Atallah. Kadang – kadang Dary Azzalfa marah dengan dirinya sendiri kerana tidak mempertahankan dirinya. Dan yang paling penting mempertahankan hak Fahmi Ammar bin Farid. Namun Dary Azzalfa yakin kalau dia masih bersama Farid Atallah sekali pun hak Fahmi Ammar pasti diketepikan oleh Datuk Nabilah.
“Mengelamun nampak.” Tegur Sarah di sebelahnya. Sarah satu – satunya sahabat yang bersamanya di saat dia ditinggalkan oleh Farid Atallah. Sarah adalah sepupu Farid Atallah tetapi menjadi sahabat yang amat karib selama tempoh 3 bulan perkahwinannya. Selama 3 bulan mereka sama – sama bekerja di bawah satu bumbung Maxwell Berhad.
“Aku risaukan Fahmi.”
“Aku kan ada. Dan sekarang Fahmi ada Datuk.”
I think I should tell his Daddy.”
“Kau rasa Farid dengar ke? Dia ikut bontot mak dia je.” Geram juga Sarah dengan Mak Long nya. Baginya Si Ariana bukanlah hebat mana pun. Lebihnya Ariana hanyalah disebabkan asal keturunan yang jelas sedangkan gadis yang bersamanya sekarang ini hanya sebatang kara. Dibela dan dibesarkan oleh keluarga yang tak bermoral.
“Kau tak faham. Aku kesiankan Fahmi nanti.”
“Aku faham dan aku sentiasa ada untuknya.”
Thank you Sarah, I can never repay you.”
“Hah ni, aku nak tegur. Apesal Fahmi sepatah haram pun tak pandai cakap Melayu?”
“Hahhaa...ya ke? Boleh lah sikit – sikit. Nanti pandailah.”
“Teruklah parenting skill kau ni.”
“Biar orang pandang dia tinggi nak – nak Mak Long kau tu.”
“Oh! Konon cakap omputih cayo lah?”
“Eh! Cayolah. Mesti. Tapi jangan lupa pulak dia aku ajar cakap Bahasa Arab, bahasa Quran. Mana lagi penting daripada Bahasa Melayu?”
“Yalah. Tadi dia cakap Arab apa ntah dengan aku. Tak paham dowh!”
“Dia cakap, anta qabihah. Apa tu?” Tanya Sarah lagi.
Auntie, you are ugly.” Balas Dary Azzalfa.
Pecah ketawa Sarah mendengarnya. Sarah tahu Dary Azzalfa mempersiapkan Fahmi untuk hidup berdikari di masa hadapan. Bahkan Sarah kagum dengan cara Dary Azzalfa menerapkan nilai – nilai agama dalam diri Fahmi. Kecik – kecik lagi dah pandai baca ayat – ayat lazim yang pendek – pendek.
“Sarah.”
“Apa dia?” Sarah memandang Dary Azzalfa tajam. Kalau perlahan je suara ni mesti benda tak best.
“Kau tau maksud nama anak aku?”
“Tak tahulah. Mana lah aku pernah belek buku nama – nama bayi ni.”
The boy who has an understanding and strong faith.”
“Wow! Cantiknya maksud nama dia.”
“Ya? Kau pun suka?” Tanya Dary Azzalfa dengan mata bercahaya. Penat pilih tu dahlah nak kena match dengan nama Daddynya. Hasilnya yang berbunyi Fahmi Ammar bin Farid amatlah tidak mengecewakan.
“Dary, aku faham.” Sarah sebak tiba – tiba.
Thank you. Make sure he understand and always remain strong.”
I will.” Janji Sarah.
And I have one wish.”


  
 p/s: Final epi will be published after lunch. Go get healthy meal first & get a box of tissue too.

CINTA ITU MEMBAKARKU III


“Dary, our next target is to grab all UMW branches.” Datuk Iqbal memberi arahan ringkas. Maksudnya kau fikir lah sendiri Dary Azzalfa macam mana nak dapatkan projek tu janji tau – tau nanti dalam tangan Ambang Jati Sdn Bhd.
“Okay.” Pendek sahaja balasan Dary Azzalfa. Bertambah pening kepalanya mendengar arahan kerja terbaru Datuk Iqbal.
The key person is Mr Haidrin. Meet him at MS Garden.”
“Kuantan?” Dary Azzalfa tersenyum. Hilang pening kepala sekejap. Okaylah. Boleh bawak Fahmi jalan – jalan. Kesian jugak aku asyik je kerja sampai tak sempat nak bawak buah hati tersayang jalan – jalan.
Dary, I’ve been waiting to ask you one personal question but I always forgot to ask. How do you know Datuk Abdullah?” Dary Azzalfa yang sedang mengira kos keseluruhan manpower untuk projek UMW tersebut mendongakkan kepalanya. Hatinya berdebar – debar apabila nama bekas mentuanya disebut. Seluruh lehidupan lalu yang memusnahkan dirinya, menghancurkan hatinya.
“My ex-boss.” Datuk Iqbal menangguk berpuas hati. Patutlah Datuk Abdullah mencadangkannya memberi pangkat dan gaji yang paling bagus kepada Dary Azzalfa. Memang tak salah pun cadangan Datuk Abdullah. Dary Azzalfa really deliver her works excellently!
Dary Azzalfa teringat kisahnya dihalau seperti kucing kurap dari Maxwell Power. Datuk Nabilah menghalaunya semasa ketiadaan Datuk Abdullah. Datuk Nabilah mencampakkan kotak yang berisi barang – barangnya dan menjerit di hadapan semua orang ‘Aku tak ada menantu kaki kikis macam kau!’
Kalau Datuk Abdullah ada ketika itu, Dary Azzalfa yakin dia tidak akan dimalukan seperti itu. Selepas berkahwin, Farid Atallah menyuruhnya bekerja di syarikatnya. Dengan senang hati Dary Azzalfa berhenti dari Axis Berhad. Sedih benar Tan Sri Farhan dengan keputusannya. Dary Azzalfa lagi lah sedih.  Apatah lagi Tan Sri Farhan sudah dianggap juga seperti seorang bapa yang tidak pernah dimiliknya namun demi suami, Dary Azzalfa turutkan.
Keluar dari Maxwell Berhad dengan morning sickness yang mula menjadi – jadi membuatkan Dary Azzalfa tidak mampu bekerja. Muntah seharian kadang – kadang sampai hampir pitam. Nak tumpang rumah sewa lama bersama Hilda, segan pula. Mujurlah ada Sarah yang sanggup menjaganya sepanjang tempoh mengandung. Hampir habis wang simpanannya menanti kelahiran Fahmi Ammar namun nasib baik selepas pantang sahaja, Datuk Iqbal menawarkannya pekerjaan dengan jawatan yang tinggi dan gaji yang besar pula. Tanpa Dary Azzalfa menyedari Datuk Abdullah yang menjejaknya.
Dan sejak itu Dary Azzalfa tidak pernah menoleh. Hidupnya hanya untuk Fahmi Ammar. Dary Azzalfa bertekad akan melimpahkan sepenuh kesenangan kepada Fahmi Ammar walau pun tanpa Farid Atallah. Sedikit pun Dary Azzalfa tidak akan membiarkan Fahmi Ammar mengenali erti hidup susah.

***

“Fahmi, jangan lari.” Jerit Dary Azzalfa sambil mengejar Fahmi Ammar. Si cilik berusia 4 tahun yang tengah lasak membesar. Nasib baiklah dia bertolak awal dari Kuala Lumpur. Boleh berehat dan melayan Fahmi Ammar dahulu. Sepanjang perjalanan pun Fahmi Ammar pun diam melayan CD Special Agent OSO yang dipasang dalam kereta. Senang Dary Azzalfa menjaga Fahmi Ammar.
Mommy, what time we want to see Atuk?” Fahmi Ammar berlari pula ke dalam dakapan Dary Azzalfa.
Darling...soon okay.” Takut pula Dary Azzalfa nak berjanji. Kalau – kalau Datuk Abdullah lambat tiba di Kuantan, kasihan pula Fahmi ternanti – nanti.
Let’s go swimming.” Ajak Dary Azzalfa memancing si anak.
“Hooray!!!” Bersorak girang Fahmi Ammar memanjat katil dan melompat – lompat.

***

“Fahmi, come.” Datuk Abdullah memanggil cucu kesayangan dan meribanya. Dipeluk dan dicium Fahmi Ammar tanpa henti. Sayang benar. Dary Azzalfa duduk di sebelah bini muda bapa mertuanya. Ayu sahaja isteri baru bekas mertuanya ini. Berbeza dengan Datuk Nabilah yang tidak pernah mahu memandangnya.
“Kenapa baru sekarang Azza nak bagitahu?” Tanya Datuk Abdullah. Matanya ditala seketika ke arah Dary Azzalfa dan beralih pula ke arah Fahmi Ammar yang riang bermain PSP. Baru jumpa terus dapat hadiah si Fahmi ni. Bukan Dary Azzalfa tak tahu betapa terkejutnya Datuk Abdullah apabila Dary Azzalfa menelefon dan meminta untuk berjumpa dengannya.
“Fahmi dah besar. Azza cuma nak bagi Fahmi dikelilingi oleh darah dagingnya sendiri.” Dary Azzalfa menunduk. Biarlah sebab sebenar pertemuan antara Datuk Abdullah dan Fahmi Ammar yang dirancangnya ini menjadi rahsianya seorang. Kerap benar soalan mana Daddy keluar dari mulut Fahmi Ammar yang makin membesar kebelakangan ini.
“Farid tahu?” Dary Azzalfa tersentak.
“Tak.”
“Tak nak bagitahu ke?”
“Tak payah lah Daddy.” Lirih sahaja suara Dary Azzalfa.
“Tapi dia tetap berhak.”
“Dah lama berlalu. Farid dah ada kehidupannya sendiri. Azza tak nak ganggu.”
“Azza masih marahkan Farid?” Perlahan Datuk Abdullah memandang bekas menantunya. Kesian dengan nasib yang menimpa Dary Azzalfa.
Dary Azzalfa hanya menggeleng. Memang salahnya pun. Terlajak perahu boleh diundur. Terlajak kata buruk padahnya.

***

“Macam mana?” Anis di hujung talian bertanya. Sepupu tak guna yang mencabarnya sehingga terikat dalam ikatan cinta Farid Atallah yang tidak bertepi ini.
“Eh! Tengok kakilah. Budak kampung macam aku pun boleh dapatlah lelaki kaya macam Farid.” Suara bangga yang dibuat – buat Dary Azzalfa untuk menyakitkan hati sepupunya nun di hujung talian. Dia tidak mahu Anis mengetahui bahawa kini cintanya terhadap suami tersayang benar – benar ikhlas. Dalam hati Dary Azzalfa amat terkilan dengan sikap Anis yang tidak pernah berubah.
“Sekarang  macam mana?” Tanya Anis lagi. Barang kali hendak mengorek perjalanan perkahwinan Dary Azzalfa dan Farid Atallah yang hanya baru menjejak ke bulan ketiga.
“Macam mana apa. Dah selamat jadi laki aku. Pandailah aku kikis.” Meninggi suara Dary Azzalfa hendak menambahkan iri di hati Anis. Bayangan penderitaan hidupnya tak pernah berhenti mengekori tidur malamnya. Bagaimana ibu bapa Anis melayannya seperti orang gaji. Kadang – kadang kerana berjaga malam, kerap benar sakit kepala datang menjengah sampaikan beberapa kali Dary Azzalfa pernah pengsan di sekolah. Apatah lagi apabila setiap malam dia terpaksa bersengkang mata menyiapkan kerja sekolah Anis. Kalau karangan Bahasa Inggeris atau Bahasa Malaysia lagi lah Dary Azzalfa terseksa. Terpaksa membuat dua karangan yang berbeza takut dimarahi guru.
Mujurlah berkat usaha gigihnya walau hidup terseksa berjaya juga dia menghabiskan pelajaran walau pada peringkat Diploma sahaja. Mujurlah dia cekap berbahasa Inggeris, maka layak lah dia menyandang jawatan sebagai PA di Axis Berhad. Dia bertapak di Axis Berhad perlahan. Mencari pengalaman buat menjamin kerjaya yang lebih bagus.
Namun kehadiran Anis yang meminta kesemua duit simpanannya kononnya untuk menebus tanah yang tergadai di Parit Bisu mengubah segalanya. Anis mengugut untuk memberitahu di mana dia tinggal kepada ibu bapanya. Ibu Anis ialah anak saudara arwah ibunya. Mereka yang membesarkannya setelah pemergian orang tuanya. Dia mahu memulakan hidup baru. Seminggu Anis menumpang di rumah Dary Azzalfa bersama Hilda merubah segalanya. Anis merayu – rayu agar dicari kerja untuknya. Diugutnya lagi Dary Azzalfa. Pertama kali Anis mengikut Dary Azzalfa ke Vomax, ketika itulah tragedi yang membakar dirinya ini bermula.
Anis jatuh cinta dengan Farid Atallah. Jatuh cinta pandang pertama yang membuat Anis lupa hukum Allah. Anis sebenarnya lebih tergila – gilakan kekayaan Farid Atallah. Suatu hari ketika Dary Azzalfa mengemas biliknya yang dikongsi sementara dengan Anis, sebuah bungkusan kain kuning dijumpainya di bawah katil. Terketar – ketar tangan Dary Azzalfa membuka bungkusan tersebut.
“Apa ni?” Tempik Dary Azzalfa mengejutkan Anis yang sedang menonton TV di rumah sewanya. Nasib baiklah Hilda tiada ketika itu.
“La, aku punyalah.” Anis menarik anak patung yang diikat dengan reben merah dan dibungkus di dalam kain kuning tersebut.
“Kau hantar ni untuk siapa?” Manik – manik peluh merecik ke dahi Dary Azzalfa.
“Farid Atallah.” Jawab Anis selamba.
“Kau tahu tak syirik kerja kau ni? Ini berdosa besar hukumnya.” Dary Azzalfa terduduk. Tak sangka sampai ke tahap menyantau orang sepupunya sanggup lakukan.
“Kau cintakan dia ke?”
“Tak lah sangat. Aku cuma nak dia jatuh ke tangan aku. Lepas tu aku nak duit dia je. Hisam kat kampung tu aku nak letak mana.”
“Kau gila ke? Buang patung tu.”Arah Dary Azzalfa berang.
“Tak akan. Aku nak hidup senang. Aku dah tak sanggup hidup miskin kat kampung.”
“Okay. Okay. Kau cakap kau nak berapa tiap – tiap bulan. Aku bagi.” Dary Azzalfa memujuk. Tak sanggup melihat darah daging mencari jalan ke neraka. Sejahat – jahat Anis pun, Anis tetap memberinya makan sewaktu dia dikurung atau tidak diberi makan oleh ibu bapanya. Anis tetap sayangkannya.
“8 ribu.”
“What???”
“Kau buang patung tu. Aku bagi kau duit.”
“Gaji kau berapa sangat.”
“Aku boleh buat part time. Aku boleh jual nasi lemak.”
“Tak. Aku cuma nak duit Farid Atallah.”
“Kau gila?”
“Aku cabar kau. Kau dapat Farid Atallah. Aku berhenti perbuatan syirik aku ni. Sekarang ni pun aku rasa mamat tu dah lesu tak boleh nak pergi kerja ni.”
“Okay!Okay! Janji kau jangan buat orang macam tu.” Walau pun tidak pernah mengenali Farid Atallah.
Dary Azzalfa menyahut sahaja cabaran sepupunya itu. Demi menjaga akidah seorang saudara dan demi nyawa seorang yang tidak pernah dikenalinya. Bukannya Dary Azzalfa tak tahu yang orang yang disantau boleh membawa maut kalau tidak terkawal.
Dan bermulalah episod Dary Azzalfa mengejar Farid Atallah. Episod yang mengajarnya erti cinta yang membakar Dary Azzalfa.