Tuesday 19 June 2012

Untuk Semua Dosaku (USD) BAB 21


            “Chen, tunggu esok je la. Tak kan you nak I pergi office pagi Ahad ni?”
            “Lisa please. I tak perasan I terdelete the document. I need to present on Monday morning so at least I kena tengok and rehearse dulu.”
            Lisa mengeluh apabila dipujuk oleh Chen, rakan sekerjanya. Penat buat laporan. Semua info yang dia kumpulkan adalah hasil kajian kumpulan R&D Otis di China. Di Malaysia, Lisa akan menganalisa semula dan mengeluarkan laporan berdasarkan kehendak pasaran Otis di Malaysia.
            “Bukit Damansara tu Chen. You ingat dekat ke dengan rumah I?” Lisa berdrama. Taklah jauh mana. Segala lebuh raya dah ada tinggal pilih je nak bayar yang mana kan.
            “I pay your fuel. I pay your toll. I pay your lunch.”
            “Tu bribe lah Chen. My salary dah cukup tak payah you nak bribe. Meet me there at 9. ”
            Nampak kecik sahaja tawaran Chen tapi rasuah tetap rasuah. Lisa dah insaf. Dah insaf hidup senang ditaja. Insaf hidup senang semata – mata berteduh di bawah payung lelaki. Biarlah dia hidup dengan hasil titik peluhnya sendiri. Gaji dia tak banyak sangat pun tapi 4 ribu tu dah cukup untuk menyara diri sendiri dan cukup untuk dihulurkan kepada Mama. Malah untuk Papa pun pernah dihulurkan walau pun ditolak oleh Papa. Malu agaknya. Lisa bukan membesar dengan Papa tapi dia sedar hidupnya di German pun banyak dibantu oleh Papa.
            Terutamanya dua tahun terakhirnya. Syed Azri dah tak ada. Payung emasnya semua dah dibuang. Tak ada istilah payung emas lagi dalam hidup Lisa. Yang ada masa tu istilah hujan emas adalah. Perit hidup di tempat orang. Kena berjimat cermat. Sibuk belajar, sibuk membetulkan diri. Betul sangat orang cakap hujan emas di tempat orang lagi bagus hujan batu di tempat sendiri. Hidup bersama Syed Azri umpama disimbah hujan emas. Indah dan mengasyikkan tapi cahaya emas yang berkilau ditemuinya di dalam hujan lagi bererti. Cahaya yang ditemui dalam hujan emas. Cahaya yang ditemui di saat cinta sedang mekar berkembang. Membiarkan diri basah diulit hujan emas atau mengekori cahaya yang ditemuinya adalah sebuah keputusan yang paling sukar pernah Lisa buat. Keputusan yang merobek hati sendiri demi sebuah kehidupan yang pasti. Hidup di alam sana.
            Pagi Ahad yang sengal, Perdana milik Mama sudah merentas jalan raya menuju ke HP Tower di Bukit Damansara. Lepas Subuh ingat nak bermanja – manja dengan Mama, nak masak istimewa untuk makan tengah hari dan petang pula ingat nak bawa Lili dan Mama keluar jalan – jalan. Kalau sekerat hari dah dibazirkan di luar rumah, balik nanti mood mesti dah tak ada. Harap – harap Lili bangun pagi ni dalam keadaan sedar dan tak menyusahkan Mama. Kalau tak nanti kasihan Mama. Mesti risau tengok anak perangai tak senonoh macam tu. Dia pernah macam tu dulu, dia faham perasaan Lili, dia faham perasaan Mama.
            Ikutkan hati dia nak tunjal – tunjal kepala Lili bagi otak kat dalam kepala tu bergegar dan insaf sikit tapi tu lah orang cakap, tak semua orang bertuah mendapat hidayah. Lili tu kalau nak kira tak kena pendedahan hidup sosial di luar negara langsung tapi gaya hidup kadang – kadang mengalahkan Lisa. Hidup nak best aje. Kalau macam dia tak menyusahkan Papa lainlah. Ini sikit – sikit Papa. Tak pandai nak hidup berdikari. Dalam mengata Lili, insaf seketika mengingatkan diri sendiri yang dulu tak segan silu berpayung di bawah payung emas Tengku Akhbar. Sejak dia bersama Syed Azri barulah istilah Friends For Benefits yang diamalkan tiap kali bersama Tengku Akhbar mansuh dengan sendirinya. Malulah, dah ada payung emas Made In Germany pun tapi tak segan – segan nak berteduh dengan payung emas Made In Malaysia.
            Bagaimanalah dia nak menebus dosanya dengan Tengku Akhbar? Dosa menggunakan wang ringgit Tengku Akhbar atas dasar persahabatan atau lebih tepat mengambil kesempatan. Salah Lisa juga dulu, tak ada perasaan pun tapi dilayannya Tengku Akhbar. Walau pun sebagai kawan dan jelas diletakkan garis pemisah tapi keakraban hubungan antara lelaki dan perempuan memang akan mengundang masalah. Berdosa! Dia baik, Tengku Akhbar suka dia. Bahkan suka sampai sekarang. Dia menjauh, Tengku Akhbar suka dia juga. Malah lagi suka kerana dia mengagumi pilihan Lisa dan sikap Lisa yang tidak hipokrit. Susah betul nak melarikan diri dari bayangan seorang sahabat. Betullah Tengku Akhbar seperti awan. Lisa berlari ke hujung dunia mana pun, awan akan sentiasa berarak menyelubunginya.
            Sekarang, betul Lili cakap Tengku Akhbar sudah berubah. Mereka hanya berhubung melalui e-mail sekarang. Itu pun secara kebetulan Tengku Akhbar berjaya menjejaknya di Facebook. Nasib baik Lisa tak aktif sangat Facebook, ada sekadar untuk berada dalam lingkungan sosial kawan – kawan dan rakan sekerja sekarang semata – mata. Dia pernah ‘stalking’ muka Facebook Tengku Akhbar. Ada gambarnya di Mekah, mengerjakan umrah. Tengok gaya Tengku Akhbar update status pun dia tahu Tengku Akhbar dah banyak berubah juga. Langsung tak ada status mengenai hiburan atau kehidupan sosialnya yang lalu. Kagum juga Lisa tengok maklumlah dalam lingkungan kerabat yang ‘hebat’ sangat tu tapi Tengku Akhbar berjaya membawa diri dengan matang. Ada sahaja ‘event invitation’ di muka Facebook nya yang Lisa arif sangat penuh dengan arak yang terhidang dan hiburan yang tak berpenghujung ditolak dengan manis. Kagum pun ada tapi Lisa segan nak komen secara terang. Dia hanya berdiam diri. Dia pun sibuk membetulkan diri setiap hari, tak mampu dia nak mengambil tahu hal orang secara berlebihan. Dia juga malu kalau Tengku Akhbar mengetahui jalan yang dipilihnya sekarang. Malu kerana Tengku Akhbar amat mengenali Lisa di masa lampau.
            Tak sampai sejam Lisa berada di pejabat, sekadar menyalinkan semula dokumen yang telah siap dan serahkan kepada Chen, dia meminta diri.
            “Lisa, lupa dulu you belajar mana? I mean which part of Germany?” Chen tiba – tiba bertanya.
            “Munich.”
            “Oh, My cousin Konztanz. Batch 2009.”
            “Dia belajar Universiti Konztanz la tu?”
            “Ya lah kot. I tak sure tapi I pelik when he’s talking about Diplom, FH. Apa tu?”
            “Tak ada yang peliklah. Dulu German pakai sistem Diplom macam bachelor tapi lain nama je dan mata dia kira lain sikit tapi dalam tahun 2004, dah banyak tempat tukar pakai bachelor. My uni 2008 still diplom tapi dimansuhkan one year after. Jadi kalau masuk TUM 2009 dah kira ambil bachelor lah.”
            “So that makes you batch?” Chen angkat bahu.
            “I batch 2008. Batch Euro 2008 yang German kalah final dengan Spain tu.”
            Chen tergelak.
            “Kenapa you gelak?”
            “Nasib you tak baguslah macam tu. Demam Euro tak menjadi.”
            Lisa tergelak juga. Mana dia nak layan bola tapi dia tahulah Hanif, Azri, Bird and the gang frust menonggeng. Istilah di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung benar – benar menyelinap di dalam jiwa waktu itu. Dia tumpang rasa sedih sikit je. Sikit je lah sebab kena pujuk Azri bagi gembira. Dia memang teman yang baik. Yang memahami seorang Syed Azri cuma si dia yang tak pernah langsung nak memahami Lisa. Dalam konteks jalan yang dipilih Lisa terutamanya.
            Ishh...Lisa mengucap dalam hati. Kenapa kenangan di German semua berputar kembali ni? Chen ni memanglah. Sebut pasal Konztanz lagilah Lisa rasa macam nak pitam. Lagi nak pitam dari kisah pagi tadi, kisah pertemuan cinta yang terlerai kerana keegoan seorang lelaki, kerana pilihan seorang wanita.



Die Blecnerie, Konztanz

            “Azri, where is he? Cakap dia accident. Kenapa saya kena jumpa awak kat sini pula? Mana Azri?”
            Ulang Lisa berkali – kali. Lisa mencerun melihat gelagat Hanif yang sedang tersenyum kambing. Sakit hati bukan kepalang. Dia sudah berjanji tak akan menjejakkan kaki ke kelab lagi. Lepas malam Azri merajuk tak nak keluar makan semata – mata Lisa tidak mahu menyarungkan gaun merah seksi Alexander Mc Queen, Azri mogok sehinggalah Lisa mengugut untuk berpindah. Kemudian mereka baik. Lepas tu gaduh balik. Bergaduh semua sebab Lisa menolak banyak permintaan Azri. Hubungan mereka kadang – kadang dah macam anjing dan kucing. Kali ini bukan Tengku Akhbar si anjing tapi Azri. He keeps coming back! Tak kira pilihan Lisa menyakitkan hati tapi Azri tetap datang jua kepadanya. Adakah Lisa akan menjadi kucing yang Azri pernah cakap? Once yelled, never come back? Setakat ini Azri belum lagi membuat hati Lisa hancur cuma kecewa dan kecewa dan kecewa kerana Azri tetap tidak terbuka hatinya untuk bersama – sama jalan terang yang dipilihnya.
            Lisa sudah merancang dalam kepala, kalau Azri begini selama – lamanya dan dia tak berjaya menjinakkan Azri, jawabnya astalavisata babeh! Dia tetap kena melangkah, menongkah arus yang dipilihnya.
            “Relaxlah Lisa. Apa serius sangat ni?”
            “Pasing-Konztanz is like KL-Penang. I’m so tired and you tell me to calm down?” Lisa bercakap seakan menjerit melawan latar belakang muzik yang berkumandang di segenap kelab. Sakit hati dengan jawapan Bird. Hanif sengih kambing tak habis – habis.
            Dia punyalah terkejar – kejar apabila menerima panggilan telefon daripada Bird. Kononnya Azri kemalangan. Dia tahu mereka ke Kontanz dengan kereta. Azri yang memandu. Berapa kerat je antara mereka yang ada lesen sini. Azri tu memang pantang cuti memang jadi pelanggan setia EUROPCAR atau Herz untuk menyewa kereta semata – mata nak pergi berjalan. Bab tu ada sikitlah nampak Azri ni stok anak orang kaya jugak sebab dia malas nak naik keretapi pada hal punyalah superb kalau jalan – jalan dengan keretapi kat sini. Jadi memang percaya bulat – bulat apabila menerima berita kemalangan Azri. Terus dia kemas barang dan bertolak. Sepatah pun dia tak sempat beritahu Lydia pemergiannya ke Konztanz. Tiba di Konztanz, Hanif menyuruhnya datang ke sini dan bukannya hospital. Dia dah syak yang bukan – bukan tapi demi Azri, Lisa melangkahkan kakinya jua ke tempat yang penuh maksiat ini.
            “So I guess this is a prank. Where is he?” Jerit Lisa marah.
            Dia bukan budak – budak nak meneka lawak bodoh jejaka – jejaka di hadapannya ini. Kalau Azri betul – betul ditimpa kemalangan, sampai mati dia akan menyalahkan dirinya. Azri beria ajak pergi tapi dia tolak mentah – mentah. Dahlah 3 hari lepas bergaduh bagai nak rak. Semata – mata dia tak nak ikut pergi Alte Galerie. Dia dah jemu berseronok. Dia dah puas hidup berterabur. Kalau dulu semua hiburan dunia menenangkan hatinya tapi kini membaca qalam Allah umpama mendengar muzik paling indah. Lagi indah daripada dendangan Bittersweet Symphony. Lagi indah daripada dendangan The Beatles I Want To Hold Your Hands yang pernah Azri nyanyikan.
            Musim sejuk kali ini lain ertinya bagi Nur Lisa. Banyak masa dihabiskan sendirian selain daripada melepak bersama Lydia dan Darling. Sesekali menghabiskan masa bersama Azri yang selalu lepas tangan memang membuat hati Lisa resah dan gelisah tapi dia belum cukup kuat untuk melangkah pergi tapi doanya setiap hari semoga Allah memberinya kekuatan untuk meninggalkan studio kecil yang melakar kehidupan indah antara manusia alpa Syed Azri dan Nur Lisa.
            “Gotcha!” Azri memeluk pinggang Lisa dari belakang.
            “Ya Allah. Are you okay?”
            Lisa terjerit kecil dan menolak tangan Azri perlahan, menjaga air muka sang kekasih di hadapan rakan – rakannya. Lisa memandang Azri. Segak di bawah kerlipan lampu Die Blecnerie. Kenapa begini dugaan untukku? Kenapa cinta ini yang menuntut pengorbanan untuk kutinggalkan kesemua dosa – dosaku?
            “Dear, we gotcha you. I want you to be here, with me. We are just celebrating the semester ends? Forget now that I’m not a student anymore?”
            Mana Lisa boleh lupa. Hari – hari yang dia terseksa menghitung dosa – dosanya di studio kecil itu. Nak lari, kaki seperti dipalang. Azri dah bebas. Dah habis program Masters dan hanya menanti tawaran daripada Bosch seperti yang dirancangnya. Azri akan bekerja sambil menantikan Lisa menghabiskan pelajarannya lagi 2 tahun. Dalam bergaduh, bertekak dengan Lisa yang ‘baru’ pun, dia terharu dengan kasih sayang Azri yang tak pernah surut. Kalau Azri merajuk terus dan tinggalkan dia kan senang. Tak payah dia nak buat keputusan. Tak payah nak berada di persimpangan dilema.
            “You are fine. I’m glad. Alhamdulillah.” Lisa tersenyum dah terus menapak meninggalkan Azri.
            Senyuman dipaksa untuk orang tersayang. Dalam hati bersyukur Azri selamat, tak ada apa – apa pun. Dalam hati juga pilu tak terkata. Sampai hati Azri mempermainkannya. Azri sepatutnya jelas dengan pilihannya. Dia tak kan hanyut dengan dunia sosial. Dia dah penat. Dosa yang lalu pun tak mungkin surut, darah daging yang terhasil dengan minuman syaitan tak akan hilang pun dalam diri. Tak mampu Lisa mengenang dan selangkah Lisa menapak keluar pintu Die Blecnerie, air matanya tumpah jua.
            “Lisa...Lisa...tunggu.”
            Lisa berhenti melangkah. Azri berdiri di hadapan.
            “Boleh tak sporting sikit. Awak pun dah datang dari jauh. Let’s have fun and I’m sorry if this is overboard.”
            “I forgive you Azri jangan risau tapi saya tetap nak balik.”
            “Lisa, alang – alang dah sampai pun. Awak tak rindu ke nak hang out with me like we used to be?”
            “Rindu. Rindu sangat tapi kalau nak jumpa, nak hang out pun bukan kat situ. Bukan macam dulu – dulu. Berapa kali saya nak cakap Azri? Awak sepatutnya menyokong pilihan saya malah awak patut berbangga dengan saya tapi sampai hati awak permainkan saya macam ni? Pasing-Konztanz ni macam rumah kita dengan rumah Lydia ke? Menapak je sampai?” Lisa menyapu air mata yang bersisa di pipi.
            “Lisa.” Azri cuba memeluk Lisa. Mahu mententeramkan Lisa. Dia kalah melihat titisan air mata di pipi Lisa.
            “No.” Lisa menolak tubuh Azri kasar.
            “Boleh tak jangan keras sangat. We’ve been together years and we’ve done lots more than this. Please....”
            “Tolong hormat saya. Perlu ke saya merayu agar awak menghormati saya or should I say even if we’ve been together thousands years, the fact is you are not my husband. Awak tak halal untuk saya. Dan saya pejam mata untuk kisah silam kita.”
            “Lisa!”
            “I better get going before things become worse.”
            “It’s worse already and I hate when you pretending to be good when I know who you are inside out.”
            “Then hate me.” Bergegar dada Lisa mendengar perkataan ‘pretending’.
            “I hate you did this but how can I hate someone that I love more than my own breath?” Azri menarik tubuh Lisa kasar dan mengucup bibir Lisa rakus.
            Pang!!!
            “I’m sorry.” Lisa memohon maaf.
            Tak pernah sekali pun Azri menyentuhnya kasar, Azri sentiasa membelainya tapi kali ini balasan belaian itu ialah sebuah tamparan. Tamparan dihadiahkan ke pipi Azri cukup untuk memberitahu Azri bahawa Lisa maksudkan setiap kata – katanya.
            Lisa melangkah pergi. Dia yakin kini pilihannya. Lagi lama Lisa menanti, kasih sayang dan cinta Azri hanya akan membutakan lagi hatinya. Azri hanya menjerit memanggil – manggil nama Lisa tapi dia tahu Azri tidak akan mengejarnya. Apa yang nak dikejar lagi?
           


            “KAK Long mana?” Lili yang bangun baru tidur keluar dari bilik dan menyapa Puan Laila dengan soalan yang amatlah manis. Bukan reti nak hulur tangan bersalam.
            “Kerja.” Puan Laila menyendukkan nasi goreng ke pinggan. Melayan Lili macam puteri. Lili bukan selalu ada di rumah. Sesekali apa salahnya melayan si anak dengan mesra.
            “Mama...kenapa bagi Kak Long pergi kerja? Kan Papa suruh Kak Long hantar Lili balik JB. Ahad pun kerja ke?” Lili mencuka.
            Kereta sendiri sudah disuruh Najwa bawa balik JB. Esok dia kerja. Tak kan nak balik naik bas? Pleasee...Naik kapal terbang? Ada ke tiket kalau nak beli minit – minit terakhir macam ni?
            “Makan dulu Lili. Kak Long ada on call. Sekejap je. Nanti balik.” Puan Laila menggamit Nur Lili ke meja.
            Lili masam sahaja tapi rindu juga nak makan masakan Mama. Masakan Mama memang sedap nak dibandingkan dengan masakan Mak Cik, mak tiri mereka. Nak buat macam mana, dah dia yang pilih nak duduk dengan Papa, haruslah kena berkorban. Nak hidup senang katakan. Kalau dengan Mama, harus berkurung sahaja lah dalam rumah. Nak dapat duit belanja setakat sepuluh ringgit bolehlah kot. Nak dapat kereta jauh sekali. Kalau dengan Papa, nak apa semua dapat. Papa mewahkan anak – anak. Seawal tahun pertama Lili di UITM Terengganu kerana melanjutkan pelajaran dalam bidang Hotel Management and Tourism lagi Papa dah belikan Lili kereta.
            Hidup Lili jauh lebih senang daripada hidup Lisa. Bezanya Lisa tak pandai nak mengejar kehidupan senang yang ditagih Lili. Lili pula memanglah stok mementingkan diri sendiri. Dah tahu duduk dengan Papa senang, dia terus memilih untuk tinggal bersama Papa. Satu sahaja yang dia cemburukan Lisa, hidup di Kuala Lumpur lagi seronok sebenarnya. Dia tahu langkah Lisa sepanjang mana di Kuala Lumpur. Beza mereka berdua, tiada siapa yang mempertikaikan langkah panjang Lisa kerana keputusan akedemiknya yang sentiasa cemerlang. Bah kan teramat cemerlang walau pun hakikatnya aktiviti sosial Lisa kalau dibukukan, lagi tebal daripada Kamus Dewan! Dia pula sentiasa dipantau rapi oleh Papa dengan alasan pelajarannya tak semenggah mana tapi selalu je Lili terlepas dari kawalan. Mana boleh dia tengok sahaja si kakak joli katak jauh nun di Kuala Lumpur, dia pun nak merasa juga. The Zone di Stulang Laut tu pun jadilah.
            Jadi sesekali datang ke Kuala Lumpur, mestilah Lili nak bersuka ria tanpa halangan. Kalau tumpang Papa datang KL lepas tu tidur rumah Mama, sahlah dia segan nak keluar. Lili taklah secekap mana bab – bab beralasan dengan Puan Laila. Mungkin sebab jarang berjumpa, jadi kalau bercakap bohong ada sahaja bahasa yang tersangkut. Kantoi lah jawabnya kalau kena soal siasat dengan Mama. Kes pagi tadi pun Lili yakin Lisa tak kecohkan kepada Mama.
            “Lara sihat kat sana?”
            “Sihat. Mama ni minggu lepas baru jumpa kan?”
            “Namanya anak Lili. Hari – hari Mama akan rindu.” Puan Laila sebak. Kalau Lisa, pasti tak akan berbahasa sekasar ini. Lisa amat memahami. Hatinya keras bertempat. Lili pula kurang terserlah karektornya. Mungkin masih hanyut seperti lalang. Perilaku remaja yang hanya mementingkan perasaan sendiri.
            Puan Laila sebenarnya cuba untuk menyelami perasaan anak – anak. Ada 3 orang anak perempuan dan terpaksa berpisah pula tu. Hanya pada Lisa disandarkan segala harapan. Hanya Lisa yang boleh diharap. Itu yang kadang – kadang ada perangai Lisa di belakangnya yang kurang menyenangkan dibiarkan sahaja kerana sebagai seorang anak, Lisa tetap anak yang mendengar kata dan anak yang baik. Di hadapannya, Lisa adalah penawar hati.
            Sehinggalah Lisa pulang membawa seribu kegembiraan dalam hidupnya. Setelah lama hidup penuh cabaran bergelar janda, kepulangan Lisa umpama cahaya menerangi seluruh hidupnya. Menitis air mata Puan Laila memeluk tubuh Lisa di KLIA. Dia pun nampak air mata Papa Lisa sama bergenang. Kasih sayang mak dan ayah terhadap anak sulung orang cakap memang istimewa. Sukar digambarkan kerana anak sulung adalah permata hati yang pertama. Lambang sewaktu cinta tengah mekar dan kasih sayang dicurahkan sepenuh jiwa dan raga tanpa berbahagi. Itu hakikat yang tak dapat disangkal.
            Tengoklah apabila sudah berpisah, Lili dan Lara menjadi mangsa. Sayang kepada semua anak memang sama tapi seorang ibu tetap akan mempunyai kesayangan. Rasulullah pun mempunyai anak kesayangan apatah lagi dirinya yang hina ini. Hina dimata Allah kalau dikenangkan segala amalan yang tak seberapa. Kalau dia baik, taklah menjanda. Kalau dia baik, taklah anak – anak macam ni hasilnya. Sibuk melayan suami sehingga anak terabai tapi akhirnya ditinggalkan jua. Kenapa? Kerana dia tak mampu nak lahirkan anak lelaki dan perempuan perampas tu sekarang apa dah jadi? Seorang zuriat pun tak mampu nak bagi kepada Tajudin. Nasib baiklah Mak Cik mereka ni setakat busuk hati merampas hak miliknya tapi tetap seorang ibu tiri yang baik.
            Bersyukur Laila kerana Lili dan Lara membesar dengan tangan yang lembut juga walau pun bukan hasil tangannya, hasil didikannya, hasil kasih sayangnya. Kepulangan Lisa bukan setakat berubah penampilan tapi budi bahasanya berubah. Kalau dulu Lisa agak biadap dengan Papanya sendiri tapi kini Lisa mula berlembut. Perilakunya juga benar – benar memikat hati. Kalau dulu selalunya Lisa tak mencampuri urusan kerja menjahit dan melayan pelanggan yang datang bertandang tapi kini, semua pelanggan yang singgah di rumah memuji budi bahasa anak gadisnya ini. Pandai melayan tetamu.
            Jangan ceritalah Tengku Ateefa yang nak sangat bermenantukan Lisa tapi Puan Laila tak berani berjanji. Entah siapa anak Tengku Ateefa ni. Dia pun tak pasti Lisa sudah berpunya atau tidak. Kalau dilihat, masanya banyak dihabiskan bersama Lydia atau Adriana sahaja. Kalau ditanya, soalan ini dibiarkan sepi. Dalam hatinya berkata adalah tu agaknya tapi mungkin belum tiba masanya.
            “Mama...mama...” Lili mengejutkan lamunan Puan Laila.
            “Ini air Kak Long buat ke Mama yang buat?”
            “Mama sayang.”
            Lili tergelak. Apalah yang Mama fikirkan sampai muka terkejut begitu sekali.
            “Patut sedap.” Lili sudah berubah mood. Dah kenyang katakan. Kepala pun dah tak pusing sangat.
            “Lain macam bunyi tu. Nak Mama tolong apa?”
            “Sayang Mama. Ingat Mama dah lupa trademark Lili.” Ujar Lili mengada – ngada. Dia memang selalu menuntut perhatian begitu. Pujiannya kadang – kadang tak ikhlas mana pun. Nak mengharapkan balasan sahaja lebih tapi Mama mana nak berkira dengan anak sendiri. Lagilah lemak Lili mengambil kesempatan.
            “Cakaplah.” Tekan Puan Laila.
            “Mama tolonglah pujuk Kak Long hantar Lili balik JB. Lagi pun Kak Long tak pernah balik JB sejak balik ni. Kan Mama? Papa pun rindukan Kak Long tau. Dia tak cakap je.” Bijak Lili memainkan peranan. Dia tak nak balik JB naik bas, naik kapal terbang pun dia tak nak. Nak balik naik kereta lagi seronok.
            “Ya lah tapi ni Mama nak tanya. Lili tahu tak Kak Long sekarang dengan siapa ya? Maksud Mama dia dah ada special belum?”
            “Mama! Jangan cakap Mama nak carikan Kak Long jodoh. Tak naklah Mama. Punyalah Kak Long belajar sampai ke luar negara, jodoh dia kita pula yang tentukan. Tak kellass la.” Lili hampir terjerit mendengar pertanyaan Mama.
            Dia selalu angin dan cemburukan Lisa tapi tak lah sampai dia nak menyokong idea kolot Mama. Jangan kacau Tengku Akhbar cukup dan kalaulah Lili tahu anak Tengku Ateefa tu ialah Tengku Akhbar, bagaimana agaknya reaksinya? Bunuh dirikah? Pengsankah? Jangan Lisa yang di ‘ayam’kannya sekali lagi cukuplah.
            “I’m just asking Lili.” Puan Laila pun turut tergelak. Baru terserlah hubungan mesra anak - beranak.
            “Ya lah. Mama tolong Lili, yang tu on the way balik JB Lili tolong korekkan okay.” Lili malas nak menolong Puan Laila mengemaskan dapur. Tahu – tahu dia masuk ke dalam bilik lamanya, menyalin pakaian yang mana ada dalam almari dan bersiap nak keluar.
            Pagi – pagi buta lagi dia dah mengumpan Tengku Akhbar untuk keluar dengannya. Sedar sahaja bukan dia fikir nak cakap terima kasih kat Lisa, cari Mama dulu ke tapi telefon yang dicarinya dulu. Penting tu jumpa Tengku Akhbar. Dah balik JB harapkan hubungan alam maya tak pun telefon sahajalah. Lagi susah sejak – sejak Tengku Akhbar bersalin kulit ni asyik mengelak sahaja untuk melayan Lili. Dah banyak dia berhabis untuk memikat Tengku Akhbar. Berhabis mengupah Lisa bagi maklumat satu hal, berhabis upah orang lain lagi. Berhabis bagi hadiah itulah, inilah kepada Tengku Akhbar. Macam dia pula lelaki yang sibuk memikat tapi bagi Lili, usaha itu tangga kejayaan.
           


            LILI mencampakkan kunci rumah ke sofa kasar. Terkejut Puan Laila melihat gelagat Lili. Memang pun anak nombor dua ni lain benar perangainya. Susah nak dilentur. Tadi kata nak keluar jumpa kawan tapi cepatnya balik.
            “Bilik Kak Long kunci tak Mama?”
            “Tak kunci tadi sebab Mama baru masuk ambil buku tafsir. Nak cari apa?” Maklumlah biasanya Lisa memang mengunci biliknya. Tak kunci tadi pun sebab dia yang cakap jangan kunci. Privasi sangat tapi dia tak marah pun kalau Puan Laila yang masuk tapi kalau adik – adik memang jangan haraplah boleh masuk. Sayang kat teddy bear tu kot. Entah Puan Laila tak pasti.
            “Nak pinjam syampu.” Lili terus bergerak masuk ke bilik Lisa dan menghempaskan pintu kasar.
            Sakit hati. Beria dia nak keluar dengan Tengku Akhbar alang – alang ada di Kuala Lumpur tapi ‘Mana Lisa?’ soalan pertama Tengku Akhbar apabila berjumpa.
            Dahlah Tengku Akhbar sekarang alim bukan main. Kalau dulu Lili tarik tangan, lepas tu manja – manja pun Tengku Akhbar buat – buat biasa sahaja. Dilayankan sahaja kerenah Lili tapi sekarang, siap kena ceramah ada. Siap bandingkan lagi Lisa dengan Lili. Kononnya kalau Lisa pasti tak akan memaksa. Dia ajak tengok wayang je pun. Kerek sangat. Macam baik sangat. Dia tahulah siapa kakaknya dulu. Dia tahu juga siapa Tengku Akhbar sebelum bersalin kulit. Ini Tengku Akhbar tak tahu Lisa lagi Lisa pun dah bersalin kulit sekali. Kalau tahu jawabnya makan asap je lah Lili.
            Lili bukan nak pinjam syampu pun tapi dia nak berbaring di katil Lisa. Berangan betapa seronoknya menjadi seorang Nur Lisa. Dahlah pandai, lawa dan yang dia tak boleh terima kenapa Tengku Akhbar tergila – gilakan sangat si kakak. Gaya Lisa tak ada pula nampak memberi layanan istimewa kepada Tengku Akhbar. Lili yakin Lisa hanya sekadar kawan tapi dia tetap risau. Adanya Lisa, harapannya untuk menawan hati Tengku Akhbar amatlah tipis.
            Sedapnya berehat di katil si kakak yang kemas dan ringkas hiasannya. Bilik seorang jurutera. Mana ada nak berbunga sakan. Semua hiasan minima tapi sedap mata memandang. Lili bergolek sambil memeluk teddy bear yang bersusun di atas katil. Sampai 7 teddy bear si kakak? Lili tergelak dalam hati. Kalah Nur Lara si bongsu tapi teddy bear dengan 7 warna pelangi ini amatlah comel. Teddy bear berwarna hijau dipeluk. Harumnya. Ini bau teddy bear ke bau Kak Long?
            Tiba – tiba Lili teringat haruman yang Lisa pakai semalam, sewaktu memapahnya di depan Zouk. Dia mabuk. Kepalanya dilentokkan di bahu Lisa. Haruman Lisa menenangkan dirinya yang pening dan nak muntah. Ingat nak balik dalam keadaan normal tapi ada sahaja yang mempelawa. Sesekali datang berhibur dengan rakan sekerja tak kan nak tunjuk baik pula. Balik ke rumah, dia sedar Lisa menukarkan pakaiannya. Lisa membasahkan mukanya, memaksanya makan pil tahan muntah. Menyuruh Lili minum teh suam dan bangun pagi serius Lili terasa segar. Hanya kepalanya sahaja yang masih pening sedikit tapi pandai Lisa menyorokkannya daripada Mama.
            Kalau Mama tahu Lili mabuk, tak tahulah nak cakap apa. Kalau Papa tahu lagilah jangan cerita. Honda Accord baru yang Papa beli tu jawabnya kena tarik balikla. Itu bukan main dia merayu Papa nak upgrade Satria ke Honda Accord. Haruman Lisa sama juga dengan haruman teddy bear ni. Bestnyerr! Lili tersenyum. Sayang Kak Long. Lisa memang baik hati walau pun kes rumah sewa di German dulu adalah sesuatu yang tak boleh nak dimaafkan tapi Lisa hanya buat – buat tak tahu.
            Lili bergolek di katil seronok sangat hinggalah sebuah teddy bear terjatuh di lantai.
            “Kesian cik Ted. Jom..jom naik balik.”
            Lili masih berlunjur di katil tapi kepalanya ditundukkan untuk mencapai teddy bear yang agak terperosok ke tepi katil. Comforter yang meleret di selak sedikit dan Lili menjenguk ke bawah katil seraya tangan kiri menarik Cik Ted berwarna kuning. Mata Lili tertangkap akan sebuah kotak di bawah katil. Kotak cantik dengan taburan bentuk hati. Gatal tangan, kotak tersebut ditarik Lili. Langsung tak berhabuk kotak ni. Agaknya hari – hari Lisa tengok kot.
            Tangannya rakus membuka kotak. Barang – barang lama Lisa rupanya. Mesti kenangan zaman tuk kaduk ni. Lili menarik perhiasan – perhiasan kecil yang disusun di dalam kotak. Hmm...semua Lisa beli semasa makan angin di sana lah ni. Ada key chain, ada magnet peti ais, ada penanda buku dan macam – macam lagilah benda comel – comel dalam kotak ni tapi yang menarik perhatian Lili ialah beberapa buah album di bawah sekali kotak.
            Lili tersenyum melihat gambar di helaian pertama album. Seksinya Kak Long tapi biasalah, tu memang gaya Lisa dulu lagi. Kadang – kadang Lili pelik. Masa di Malaysia, tak ada pula si kakak nak insaf. Di rantau orang pula boleh ketemu cahaya. Kan pelik tu. Ke ada sesuatu yang terjadi menyebabkan si kakak berpusing 360 darjah?
            Helaian kedua album membuat anak mata Lili terjojol. Tuan Syed! Jantung Lili berdegup kencang. Betullah kata Najwa. Najwa cakap dia nampak Tuan Syed tegur Kak Long. Dia pun macam sedar juga Tuan Syed ada di belakang mereka sehingga badannya dihempas Lisa di dalam kereta tapi kot ingatan separa sedar mana boleh nak percaya. Kalau nak diingat kata – kata Syed Azri..good girl...bad girl...tapi dia ingat dirinya yang sedang diperkatakan. Maklumlah Tuan Syed seorang Bos yang amat bertanggungjawab walau pun masih muda. Sporting pula. Kalau tak, mana mungkin Bos nak menyertai aktiviti yang tak masuk dalam rekod rombongan pekerja Hotel Seri Murni ni.
            Tak pernah terlintas Bos sendiri mengenali si kakak. Siapa berani tanya hal peribadi kepada Tuan Syed. Tak ada orang berani. Lili berani pun setakat tanya belajar mana. Konon nak buka cerita Lisa pun belajar di German tapi apabila Tuan Syed cakap belajar di FH Augsburg, dia terus tutup cerita. Bukan TUM kerana sebenarnya tak siapa pun Azri pemegang segulung Masters dari TUM. Karang pelik pula ada bergulung sijil tapi kerja di hotel?
            Bukan setakat terjojol, nak tercabut anak mata Lili melihat gambar – gambar Lisa dan Tuan Syed. Macam – macam aksi. Siap berpeluk sakan, bercium bagai nak rak. Pendek kata dia pun tercakap jugalah MasyaAllah Kak Long! Handsome gila Tuan Syed zaman dulu – dulu.
            Lili tersengih. Memang patut menjadi pujaan setiap pekerja perempuan di hotel, Syed Azri memang kacak orangnya. Padan sangat dengan Kak Long. Sambil – sambil nak tercabut anak mata tengok pun, jauh di hati dia memuji. Memang padan dan secocok Lisa dan Syed Azri. Agaknya ini sebabnya Tuan Syed membujang hingga kini? Dan si kakak pun membujang sehingga kini?
            Sebuah lagi album menarik perhatian Lili. Album yang dibuat sendiri. Rajinnya Lisa buat. Lili memuji. Muka hadapan album ditampal gambar sekuntum bunga ros berduri. Tulisan Lisa di helaian pertama mengundang pelbagai persoalan di minda Lili.

            ALL ABOUT ROSE

            Ros? Jangan cakap Kak Long puitis orangnya. Memang taklah. Puas Lili menatap helaian demi helaian. Semuanya gambar Lisa bersama Azri. Dalam hati Lili tertanya – tanya. Berapa lama mereka ni bercinta? Sejak bila? Sahlah dah putus kan sebab kalau tak dia yakin masing – masing akan sentiasa berjumpa dan dia pasti akan tahu jua.
            Otak Lili giat membuat spekulasi. Lisa menconteng sesuatu di setiap gambar yang dibesarkannya.
           
            Love is much more like a wild rose, beautiful and calm but willing to draw blood in its defence.

            A relationship is like a rose, how long it lasts, no one knows. Love can erase an awful past, love can be yours, you'll see at last. To feel that love, it makes you sigh, to have it leave, you'd rather die. You hope you've found that special rose, 'cause you love and care for the one you chose.

            The rose speaks of love silently, in a language known only to the heart.

 

            Lili terbuai dengan ayat – ayat puitis yang ditulis di setiap gambar. Rajin Kak Long mengumpulkan kata – kata indah begini. Pasti sayang benar dia kepada Tuan Syed. Lili pasti kerana setahu dia, Lisa tak pernah ada teman istimewa sebelum ini.

 

            Dua helaian terakhir album membuat Lili tergamam. Sayu pula membaca luahan hati Lisa. Nama Tuan Syed jelas tertera. Sekeping gambar Lisa dan Azri sedang memandang kamera dengan Azri memeluk Lisa dari belakang, Lisa tersenyum riang dan latar belakang pantai dan matahari yang sedang terbit agaknya.

 

            Syed Azri Syed Gilani, you are the sun. Thus the rose is a symbol my love for you. The sun will shine the petals in beauty and the thorn shows it pain. It is pain, very painful that I’ve to endure but shall the love remains because my love for you is forever.

           

            Gambar terakhir ialah gambar Tuan Syed seorang! Tak berkelip Lili melihat gambar tersebut. Gambar Tuan Syed sedang tersenyum sambil mengangkat segelas martini amat menggoda, dalam kelab agaknya dan dia yakin ini saat – saat gembira Kak Long dan Tuan Syed tapi kenapa mereka berpisah? Senyuman terukir di wajah Bos nya nampak amat bahagia. Senyuman yang tak pernah Lili nampak terukir di wajah Tuan Syed sebelum ini. Tulisan kecil Lisa di kaki gambar membuat Lili terpana.

 

            But he that dares not grasp the thorn should never crave the rose.

 

            Dalam maksudnya.







p/s: ni namanya n3 meroyan. Tanda cinta saya, sayang saya utk readers *ala2 SASG syg Lisa gituuu. Panjang gaban jadi komen meroyan ala2 cerpen amatlah dialu-alukan...muahaha :(

124 comments:

  1. tampa sedar menitis air mata saya...sedih..terasa betapa beratnya pilihan yg lisa buat...keinsafan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aigo mern...nangis sedih part Lisa kan? I igt nk bg SASG lagi kejam tp kot I plak nangis smbil type..huahua..

      Delete
  2. muahaha. panjangnyaaaaa. ngeee, saya baru tgh marathon balik baca USD tetiba ad entry baru. ngehngeh. tapi namanya nak komen panjang meroyan memang tak reti la kan. just nak cakap kesian Lisaaaaaa :( dia sayang2 gila2 dgn Azri tp sanggup tinggalkan sbb dia lg sayang akidah dia. well done Lisa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. panjang? janji puass...marathon knapa..br sekerat pun...syok ulang baca aksi naga ke syakira? okay sy pon sama kesiannn Lisaaaa

      Delete
    2. ngehehe. marathon yg part present tense dorang. ada lupa2 n konfius sikitt

      Delete
  3. Lili ni perangai kejap baik, kejap jahat. Hish, apapun, best! superb!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lili baik je as adik..as ayam tu pon sbb TA. cinta boleh mencelikkan seseorang, boleh juga membutakan seseorang.

      Delete
  4. mse untk Lili bertindak,satukan diorg keke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kira ni task Lili lah ya...

      Delete
  5. Mendalamnye ayat aher tu. SASG tak timbul kat entry ne. Rindu dah kat dia kekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa...sweet kan. Eh SASG ada lah..timbul part gotcha tu.

      Delete
  6. Nampak sgt lisa sgt2 sygkan SA kan.. SA pun tp syg nk tinggalkan keindahan duniawinya.. tak pe jodoh tak kemana-mana... KL.. i nk komen2 panjang2 x retilaa.. skit2 blh laa ek...;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. shima..x pe...one word pon I appreciate. Better than nothing kan?

      Delete
  7. ohooooo, Kebar pun dah bersalin kulit ya? Azri je yang masih tersesat dalam cahaya.

    Lili oiiii, apa hal dok selongkar barang orang tu? (haha, macam x pernah buat je kan selongkar barang kakak/abang sendiri. :P) tapi adakah itu antara punca yang menyebabkan perkahwinan Lisa + Azri terjadi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azri dh nak mati baru bersalin kulit agaknya *ops!

      eh pernah buat ke? muahaha....tu mmg style adik bradik. Tak kira part share2 baju lagi ek.

      Delete
  8. Salam KL...

    Suka ada n3 baru tp xde SA & NL.sedih 1 saat...
    Huahahahaha Lili nak kejar TA tp mcm jauh ayam dr mee jer..mak SA pon berkenn kat lisa SA jgn ckp la...bgs la TA pon dah berubah..yg pasti bukan sbb Lisa..Alhamdulilah..

    Sian kat mak lisa ni..Cis..bapak lisa kawen lain sbb nak anak lelaki..ayam betul la, last2 apa dpt..wakakakakakaka
    Org pompuan blh hidup tanpa lelaki tp lelaki boleh x?????????????

    X sabar tggu ep SA & NL..
    SA xsenyum sbb NL dah tingglkan dia kan..mcm mn nak happy..cian dia...yer la bukan semua org blh dpt hidayah sekelip mata...

    dahhhhhhh

    sayang selalu..Mrs Jijie..:-*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoiiii ni la silapnya sayangggggggggg sangattttttttttt kat KLLLLLLL, nak taip TA tulis SA...silap lagi kat SA yg sebetulnyer...lepas ni tulis kebar jer la

      Delete
    2. w'salam Nina....
      I dh ubah. Hehhe thank 2 ur frens & Jazmeen...kalau x nti ramai lg pening kan.

      Syg SA, tu la kna ckp syg Kebar...hahhaha...
      mak TA tu buat semak je..tak kuasa sy nk panjangkan part mak dia..sket2 je..
      sayang awk selalu

      Delete
  9. Panjangnye! Kekeke saya sukaaa sangat! Tapi nak part Azri ngan lisa kasi panjang2 ek :p *demanding nye* hahahah

    Sedia lisa terpaksa tinggalkan azri. Tapi tak apa kata orang mencintai sesorang bukan bermaksud memiliki. :s We have to let go someone in our life but when he back to us, insya Allah itu adalah jodoh. Sabar eh lisa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. suke? hahahha...baca smpai lebam....part Azri Lisa nti dh kawen lebam kot baca :p

      Delete
  10. i.k.h.l.a.s20/6/12 12:21 am

    tiap2 ari tunggu n2 USD ni.hehe..yup..i'm silent reader but arini trsa nak bg komen gak..hehe..sll tkut nk komen,almklum i'm not a writer..
    ok3..sian dgn lisa,trpksa korbankan cintanya demi akidahnya.thumbs up for lisa sbb sgt cekal hati utk brubah even byk sgtkn dugaan dr sekelilingnya.dr azri jgk.but cinta lisa pd azri tetap utuh!sy lak yg nk menitis airmata..terharu dgn lisa.mintak sgt supaya syed azri dpt terima lisa yg baharu.nie still flashback kan sbb blum get married kan2..x saba nk tau life lisa lps kes lili pakai keta azri.susah nak meraih kepercayaan seseorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa to sy pnah nmpk nama awk b4..so sy tau awk follower tegar..ekeke thank you. Being a raeder much more fun than a writer. seyess ckp. waaaa nak pencennnn

      Delete
  11. MMG BEST..

    ReplyDelete
  12. Atty Ismail20/6/12 12:25 am

    Sedih sgt baca entry ni...Tp Lisa mmg kuat semangat utk melangkah pergi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedih...emm....nti part SASG flashback sy make sure korg meraung2...wakakaka

      Delete
  13. Bestnya.... Sampai terasa mcm berada di dom penceritaan itu.....

    Tak sabar nak tunggu lisa bertemu dgn tengku akhbar.... Siapa agaknya yg akan berjodohan dgn lisa? Is it tg akhbar or sy azri? Dua2 pun okay jer...l

    Nak entry lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishh jodoh dr awl dh SASG....cuma how Lisa tepis TA, how they get married..hahhaa...c'mon kita boleh tekanya the flow.

      Delete
  14. Hebatnya dugaan lisa utk berubah, tp salute lisa mmg tabah, teguh pendirian utk menongkah arus, azri ni pun satu, nama je syed tp xrs ape pun ngan apa yg lisa buat,,,gerrrrrrammmmnye..... thanks KL utk cite yg menarik....asyik tggu n3 je

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahha nama Syed kna baik ke? usually la kn...hahhaha...x guna nyer Syed Azri nih...agaknya lama2 org duk panggil dia Tuan Syed baru lembut hati kot...awk jgn tgu hr2...kn sy bgtau bila ada n3 & taeser ke...nti awk sedih sy pun feel guilty. maklumlah n3 x berschedule. As & when jerr

      Delete
    2. xde nye klau panggil tuan syed nie boleh wat SA nie lembut ati..i'hve knonw afew Syed in my life..and the good one is the only one yang xused 'SYED' as their first name..

      Delete
  15. okeeyy,,yang nie memang touching..sweet gak lisa nie eh.. ingatkan die nak buat buat lupe je kat si naga azri nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. man aboleh buat lupa..naga kesayangan tuu

      Delete
  16. kesian lisa... penghijrahannya tidak disokong dgn tersayang...:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi ramai yg sokong. biasalah yg x sokong tu la yg kita nmpk kan. Kata cinta hati..hahhaa

      Delete
  17. salam kak Rin.. (pertama kali bagi salam kan.. hhaahaa.. entry dah solehah, jadi readers pun harus solehah jugak..) sungguh.. inilah entry paling touching.. sampai tak tahu nak tulis apa kak.. rasa panas je mata nih.. haha.. (opss.. sy bukan owg y cengeng ya!!)

    Lili... dalam teruk ada baiknya... dalam keras, ada lembutnya.. cuma kena teroka.. rasanya istilah KEJAM x sesuai kot untuk Lili.. tp istilah CEMBURU lebih sesuai.. sebab dia jadi begini dan begitu hnya sebab dia cemburukan NL... dalam kebaikannya menjodohkan NL ngan SASG tu adalah sebab dia tak mahu TA jatuh ke tangan NL kan.. sebab dua2 pun dah berubah ke arah kebaikan... jadi ability untuk mereka bersama tu tinggi walaupun dia tahu y NL hanya sayangkan SASG...

    NL... terasa kesungguhan dia nak berubah tu sis... rasa bertuah.. sebab ALLAH terangkan jalan yang gelap... suluhkan lagi dalam terang.. tapi tali yang panjang itu bersimpul.. seperti hidup ini penuh dengan dugaan dan cobaan... masih terselit rasa sayang yang tak sudah2 buat SASG kan... ALLAH menitipkan cinta itu sebagai halangan.... tp NL mencari CINTA yang lebih hakiki...

    SASG... bila kau nak berubahhhhh??? hahaha... memang teruk bila plan mcm tuh.. mmg sakit nak lepaskan NL dengan jalan yang dia pilih... memang SASG sayang gila tahap gaban ke NL.. tp dia tak mampu nak dorong n sokong NL.. maknanya sayang SASG tu blum cukup kuat.. cintanya itu masih dilingkari dengan ego dan rasa hendak menang walaupun sebenarnya dia sudah sedia kalah bila dia tak lagi jadi perhatian NL..

    bnyak lg nk tulis.. tp tak tahu tang mana dah.. sebab suma part superb sis.. suka semua part.. panjang n puas.. (dlm word berapa page ya???) maaf atas segala kesalahan tatabahasa atau ayat x habis.. ataupun merapu meraban hingga otak kak rin jadi tepu dan sebu.. heh, ini bahagian komen kan.. suka hati gualah..hahaha.. sayang kak rin gila gila gila banyak..

    so, berapa markah untuk cerpen saya kali nih? hahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam Sara.

      hahahha gelak dulu utk cerpen ini. Sara n3 dlm 16 pages, 1.5 spacing, font TNR size 12. Hahhaa..ikut spec x?


      cute yo. awal2 mintak maaf pjg meraban pastu ada nota kaki ruang komen suka hati guala..kan? u got it rite. Boleh je meraban smpai pengsan kat sini.

      cerpen awk kali ini padat dgn points. Kita abaikan tatabahasa, grammar wat not. 5 bintang!!! yeay!!!

      Delete
  18. dearest kl....

    tq tq tq...love it...
    gitu rupanya rahsia hubungan cinta NL & SA terbongkar...si ayam lili angkaranya...
    tak sabar rasanya nak tunggu episod seterusnya,....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dearest suzie...
      w'come....w'come...w'come...
      tp mmg dh agak Lili ni punya angkara kan.
      sabar...kena sabar tunggu.

      Delete
  19. wua..best2..walaupun lily ni sangat menyampah.Tapi thanks tu lily sbb dialah penyebab lisa n azri bertemu..
    walau dah berpisah,kalau dah jodoh tu mmg tak boleh nak elak kan?
    Lily ni mmg nak kena lesing sekali dua!Berani betul selongkar barang lisa.Part layanan dgn mama dia tu,aiseh..mmg pentingkan diri.Nak senang saja.
    Tapi sbb lily la azrie n lisa bersama kembli hehe..
    thanks to KL juga..story yg sangat2 best.bnyk pengajaran,kekeluargaan..dan yang paling penting..dalan citer ni,how u create azri and lisa huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wuaaa....lili ni menyampah pun tp feel lain sket kn sbb adik heroine.
      jahat pon more sbb cemburu je.

      welcome...hope ada sikit2 yg melekat utk awk rindu2 sy :p

      Delete
  20. rinnnn....
    boleh tak kalau sa mengaku yg sa menangis baca entry kali ni. huhuhuhuhu..tersentuh giler hati kecik ku babe. dahlah tercucuk duri bunga ros pagi tadi...
    ni apa kes si azri ni? tenyeh sikit boleh tak? lisa berubah untuk jadi baik, bukan nak jadi lebih jahlil. wuhaaaaaa...lap air mata sambil menaip >.<
    dua tahun tu lama babe...kenapa letak dua tahun? kenapa tak dua bulan aje? wuhaaaa...sambung menangis...
    part paling touching tu part ada 7 teddy bears atas katil lisa. dia tapau bawak balik rupanya..wuhaaa..ada gambar2 dorg dua lagi, siap buat album sendiri bagai..lisa masih sayang...>.<
    azri azri..sanggup biar lisa travelling jauh2 semata2 sebab nak buat prank yang tak seberapa tu. prank lah sangat, penampar lisa lagi hebat dari prank tu okey (rolling eyes)...
    ehem..kutuk2 azri ni, dia tetap hero nombor satu USD ;););) dia pun kesian jugak. dua tahun buat dek konon cool aje walaupun dah broke up..tapi hati tu..masih sayang...
    imagine dua tahun tanggung rindu. jumpa pun tak, contact pun tak..sakit hati babe..sakit hati..wuhaaaaa...
    wuhaaaa...sa pun terjoin sama meroyan dengan awak rin..ni apa kes ni? demam USD dari kursk sampai ke sarawak.
    seriously...n3 kali ni buat sa menangis la rin. memang menitis air mata, siap lap lagi di baju sebab takda tisu dekat sa sekarang ni (euwww..lap air mata okey, bukan air hidung)...
    7 teddy bears tu yg buat sa tersentuh sgt2 ( nak jugak ulang statement yang sama)...huhuuhuhuhuhu..harap2 nanti azri tahu yang lisa tapau kawan2 teddy dia balik.
    terharu giler. entry yg mencucuk tangkai jantung betul, terdiam sa sekejap. memang salute kat awak rin. memang awak ada keistimewaan sampaikan apa yang awak kongsi buat readers emo, one of them is me ;)...
    thanks for the entry babe. paling menang!big hug dari sa. takpelah, i imagine u as lisa yang macam dalam gambar USD tu memandangkan sa tak kenal rupa awak ;) once again, thank u so much for the awesome entry (head bow) ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak Rin.. boleh x saya nak bagi markah kat komen kak Emy?? hahaha.. kak Emy, lain kali enter lah... berpinau mata den baca.. perggghh... kita leh join sekakilah kak.. meroyan kan dengan kesedihan entry kali nih.. aiyoo.. kak rin bnyak teruk.. ish ish ish=p

      Delete
    2. hahahaha..rasanya inilah komen akak yg paling panjang. mana tak, berjuraian air mata baca n3 kali ni. kalau akaklah kan, belum tentu dpt jadi sekuat lisa. salute kat lisa ni. tu ha, writer kesayangan kita tu. who to blame? dia buat n3 hebat sgt, kita pun join sekaki meroyan tahap altroman taro.
      sara, yg komen sara kat atas tu tak kurang satu pon. dgn lili sekali masuk dlm komen ;p..agaknya lah kan, komen2 kita dua bila gabung dah boleh buat entry baru (bak kata jazmeen) ;p...
      rin, don't mind us here k. n3 ni betul2 touching, buat sa berfikir sejenak pun ada. tu yg komen dia berjela2 tu ;)kami sayang awak rin!

      Delete
    3. Nak sebok gak.. Perghhhh terbaik lah komen anda..kita suka!!

      Delete
    4. hahhaha....korang betul2 amati sy punya nota kaki rupanya....gigih meroyan. Baru aci, sy menaip penuh syahdu 16 pages, kena baca dgn penuh keasyikan, feeling kan...uwaaaa....
      nak nangess terharu bln sbb cter ni tp sbb sumer sokongan readers yg drop komen kat n3 ni...mmg syg sy berdabel triple.
      uwaaa....lagi...uwaaa....

      Delete
    5. Rin...i wish i can hav a glimpse of u..leh tak?

      Delete
  21. Rin..dr teaser lagi sy dah sedih..sebak thinking the last phrase..about not dares to grasp the torns..
    Sy rs sy mmg x sekuat Lisa to let go my luv..syabas utk Lisa, reading about her determines buatkan sy ingin perbaiki diri sy utk jd lbh baik dr semalam..
    Tapi sy tahu SSB Azri also rindukan Lisa..pasal tu bwk diri keje Hotel..bkn ori plan nk keje KL kan sama2..
    Anyway..dia org dh kawen..so nk tau apa jd lps kes jari luka itu
    All by myself tu ..buat sy nangis tekap muka tepi tingkap tgk sunset..chalet tepi pantai..ok tak Rin!Pisces girl mmg suka imaginasi..hehe
    Tq Rin..sy hargai sungguh n3 yg panjang ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm sy x pandai nk detailkan mcm mana nk berubah dlm semua sikap tp sy cuma tau kalau nk bg org baca & tertarik, kna cliche...kna sbb cinta jd sy masukkan sikit walau x bnyk something at least kita tgk diri sdri. Yg dh ada cahaya pun kna sentiasa bergerak ke dpan malah lg besar dugaan & tanggung jawab.
      waa tgah bercuti ke? jeless mak aii baca kat tepi pantai :p

      Delete
    2. Rin..sy mmg suka pantai utk bercuti..kg asal pun dkt dgn pantai

      Delete
  22. lili..lili.. ada-ada saja adik si lisa ni.
    oh la..la..la, puitisnya lisa.
    SASG- gotcha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. lisa yg sweet as roses.
      SASG yg dontcha ever buat Lisa gitu lagiii

      Delete
  23. sayang menyayang tapi nyaaa SASG tuh kenapaaaaaaa suka sakitkan hati lisa?adehhhhh'ayat semua menyayat dan menusuk ke hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha
      simpan dlm diari ya ayat2 cinta Lisa ni.. I pun buat tp ulang baca jgak..hahhaha*writer x betul :p

      Delete
    2. memang patut pon kne simpan ayat2 cinta lisa ni dalam diary..mane tau boleh guna esok2 kan2???

      Delete
  24. Huaaa.ade xorg yg mcm NL ni? Kagum btl ngan org mcm ni. Susah nak lepaskan benda yg kite syg.apatah lagi org yg kite cinta sepenuh hati.tapi dia sanggup lepaskan SA sebab nak cinta Allah tu.kagum kagum.
    Tp tulah, Allah akan sentiasa uji hamba dia dgn ujian yg sama sampailah kite betul2 lulus ujian tu. Dekat situla baru kite blh nampak yang kita ni seorang yg beriman atau tak.
    Syabas NL,temkiu kt KL sbb cite ni mmg osemmm!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm kalau baca ada satu hadis tu Allah akn mneguji sehingga dosa hambaNya tiada sehingga tiba masa untuk mengadapNya. KIta agaknya diuji utk membasuh dosa tp gaya kita menerima nmpk mcm menambah dosa kot. sama2 lah jd NL...uwaaa..tetiba mood touching.

      Delete
  25. cinta perlukan pengorbanan..... lisa sanggup tinggalkan azri demi akidahnya....bukan semua org mampu melakukannya..... lebih ramai yg terjerumus kerana cinta...... kebar juga dah berubah....apakah puncanya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sgt! semua ayat awk sy setuju!
      puncanya hehehe tungguuu

      Delete
  26. mmg benar satu penghijrahan ke arah kebaikan itu sukar, terasa diri ini masih jauh dari jln nya...love KL for the touching n3...

    ReplyDelete
    Replies
    1. love u mag....jauh tp kita tetap akn menggapainya kan?

      Delete
  27. Sedihnya entri ni... kesian kat azri. tpi apa2 pun tuan syed akan jadi suami jugak . Lili bijak doh .. mcm lisa. hahaha! dulu kenakan lisa dngan tuan tengku, sekang lisa dngn tuan syed pula ye? adik sape la nih~

    ReplyDelete
    Replies
    1. adik Lisa laa.....tu namanya menurun. Ni sah gen Tajudin! muahaaa Rin x busy ke blh melepak ni.

      Delete
    2. Tngah tension buat assignmnt. jdi meroyan sat kat sini.. lgipun manuskrip dh send jadi kurang sikit kekangan yg ada... <---kalau boleh nak kasi tau jadual hidup rin kat sini . keh3 .. *melampau je*

      Delete
  28. - Lisa sekarang dah tahu apa yang baik dan apa yang buruk... x perlu memita-minta untuk hidup senang kan Lisa...
    - Kagum dengan Lisa kerana berani melepaskan cinta setia Azri demi CINTA LISA LEBIH AGUNG PADA ALLAH S.W.T..... nasib baik Azri dapat pelempang ja Lisa, Kalau degan kak sue mahu kena tendang sekali.... hahaha ... biasalah tengah marah.....
    - Stiap perubahan demi kebaikan banyak cabaran Lisa.... yang penting Sabar dan tabah ok...
    - Lili 7 teddy bear tu jangan usik ok... itu kenangan Lisa dan Tuan Syed .... hanya Lisa ja yang boleh buat Tuan Syed awak tersenyum bahagia...
    - Lili sebenarnya takut Kebar dapat Lisa ... tentu hati Kebar lagi kembang bila jumpa Lisa yang dah berubah seperti dirinya.... sampaikan mak kebar pun berkenan.... hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. - yes Lisa. nak apa2 kna kerja kuat!
      - hahha kak sue lain aa wushu...lisa kecik2 dulu blajar ballet jer
      - mak kebar ni pon sibuk nk interpem jer kan?

      Delete
  29. tersangatlah sedih entry kali, menunjukkan betapa mendalamnya cinta nl pada sa sanggup travel jauh apabila mengetahui sa accident tetapi rupa-rupanya kena prank sahaja lebih menyayatkan hati nl sanggup bawa balik kesemua teddy bear yang sa bagi dan siap buat album lagi untuk gambar sa dan nl. Tapi cinta nl lebih mendalam kepada DIA dan sanggup meninggalkan sa begitu sahaja.

    is

    ReplyDelete
    Replies
    1. is
      yup! i pun kalau kna prank dgn BF camtu. kusepak smpai ke pelangi malam. dgn teddy bear2 tu skali la nmpknya...

      Delete
  30. As-salam & hi ya KL,

    The most touching part and I was almost in tear when azri played an evil part to trick & prank Lisa to come to the Club and how Lisa reacted …. Giving a paaannnnggg to Azri! Imagine travelling tat far fr Pasing – Konztanz but pranked in such a way !!! dushhh

    My words … am so flabbergasted for a while …. tat Lisa can do to tat extend … inorder to keep her dignity & faith! … Alhamdulillah … a person of little faith sure could fall to azri at tat moment but not for Lisa … !!! she stands still, abide & believe her choice to the right path could never be turn around!

    Lisa --- kesian kan feel so guilty of her previous “friend for benefit” axiom on Kebar! And now she definitely can distinguish of doing things sincerely not to accept anything tat can be considered bribery ! Congrats Lisa!!

    Oh no Lili … u r too jealous – afraid Kebar will keep on tracking Lisa? … huh all this while u said someone really like Kebar but instead u r the one …. Cisss …… how sincere u r Lili wishing Azri to reunite & later plot azri to meet Lisa again??? Ishhh … budak neh! Busybody semacam browsing & scanning thro’ Lisa’s thingy secrets!!! The photo album & the 7 color teddy bears … oh those memories of Lisa with SA !

    Waaa … Kebar too hv changed – he must b ‘the very handsome’ with NUR on his face kn?? … & wat’s more his mommy do like Lisa !!! … Cuma jodoh Lisa bukan Kebar! Who will be with Kebar later … hope KL will include this when the story comes to an end … pls let us know sape jodoh Kebar nanti ye … !!*if KL susah cari nama, bagi nama Jazmeen pon ok je hahaahaaa ...

    Hmmm … my heart too goes to Lisa mom … she too hv to endure painful life but looks like most part is okay now … there is no part of revenge between her n Lisa’s dad & new wife yeah … so pak cik Tajuddin x jugak dpt anak lelaki or do they hv any other kids? Ishhh … x penting pon-ke laut daaa …

    What else can I say … thanks KL … superb! Emotional here n there …

    TQVM KL ♥♥♥
    p/s lev the song - so powerful!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehee ... okay my misunderstanding & bcos type cepat2 - so lupa actually pak cik tajuddin & 2nd wife x de kid! mmg kelaut dh!
      better buat correction b4 kena bebel oleh writer 'hey ... u x bace betul2 ke kan ai dh mention bla bla ...' hahahaaa ...*peace!!

      Delete
    2. now I cn understand why u hate this fonts. For serious ideas like this, the not-serious-font-type disturb ur emotion to feel & keep on reading!
      Haishhh....will change to other template soon. hahhaha

      hahha..trying very hard to imagine Kebar with 'nur' on his face...LOL!
      i will keep ur name but it suits Darling Jasmyn la....hahhaa
      Jasmeen GET sure fire hooked u to this blog. Can't doubt no more how influence the name is.

      i never been pranked tat way la so can't really imagined. I can only write & express Lisa's feeling only :p Kalau takat April Fool tu berkali2 kna dgn my hubs but I always 4got when 1 April come around...hishhh next 1 April i better watch out.

      welcome dear...x marah pun...mcm SA ckp how can i hate the most sporting readers?

      Delete
  31. Lili want to play cupid nampaknya. Btw hopefully tengku akhbar got a better ending pasal i kinda have some crush on him. He's good for sure.......... So next it will be the second time they'll meet after last insident near zouk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhah Kebar? hmm sure la good ending. He is Lisa shoulder to cry on later *erkk cannot...cannot but this point taken!

      Delete
    2. kebar nak jadi shoulder to cry on 4 lisa??memang kurang lah nyawa die seminggu jawapnye..

      Delete
  32. Lisa..nk pinjam sket ur spirit tu boleh x??

    terasa betapa kuatnya NL bila mana dia pertahankan stand dia..
    kak RIN mcm mana akk bleh hasilkan character NL yg sgt222 dekat
    dgn kehidupan seorg yg mencari "NUR" Illahi..

    hope that SA akan sedar yg cinta NL hnya tuk SA but still x bleh lawan
    cinta NL pada Yg SATU..

    KAk rin tibe2 rindu QUESARA n of coz ABG SEAN..
    agak2 ada peluang x dorang menyelit dlm ni..
    ^_^ <3 <3
    xyz~

    ReplyDelete
    Replies
    1. xyz.....pinjam..pinjam..

      hahhaha u hv 2 b one kot :p

      dorg boleh je menyelit....Sean especially. I did mention last epis nk sleitkan Sean...kn sama Sean pun tgah mengislahkan diri so cn b Azri's angel? could be?
      hahahha

      Delete
  33. Poor lisa. Smpi hati azri pranks lisa. Such ä stupid @+_(#*? !!!!

    Lisa brbau harum yg tenang? Hrp lps ni turn lili lak k. :)

    P/s bru lps tgk dsperate hsewives. Mike mati,kesian susan. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. mike mati? ohh kesiannya susan...nape buat susan yg malang...i follow dulu DH siap ada CD's tp dh ada baby mlm2 x larat nk flow dah. Tak kira lg dh terjebak kat sini. saper je lg mamat dlm DH skang ek.
      hahha harum yg tenang? sioll je syira high light ni. saya ada bau favourite tau...not to mention all my perfumes will remind me of different memories...oh psiko lol!

      Delete
    2. mike mati kene tmbak dgn loan shark..sy dh tgk smpi final epi.. susan pndah somewhere dgn anak die julie. Lynette n tom pndah NY..de mention dorg jage 6org cucu..bree pndah Kentucky and gaby dgn hubby die pndah California...

      sedih la cte ni dh habis..same sedih mase arluna habis dulu :(

      Delete
  34. Suka sangat baca bab kali ni :D

    oh-oh, Tengku Kebar... hehehe! suka bila dia dah berubah :D

    thanks Kak KL. Love you! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaha sy cn notice a few clouds yg suka cloud Lisa nie...sy pun suka :))

      i love you too & welcome.

      Delete
  35. bace n3 dgn rase terharu
    bace komen sume org makin lagi terharu
    ulang lagi bace n3 & komen terus kuar ayer mataaaa ...
    stop kejap tarik nafas lepas ... baru dpt buat komen daaa ...
    dh tk dpt type byk - tapi want to say this again & again KL - sgt BEST,

    tq KL

    ReplyDelete
    Replies
    1. terharu..sy baca komen awk dgn rasa terharu jgak ni :p

      welcome! x mo nanges ok.

      Delete
  36. Rin, sgt2 awesome beb..so touching la...ur words mmg killing abih la...
    just love it...terbaekk la :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. 77? plet kete SASG nie...waaa..suka 77 *i'm nt 77 baby k.

      :D

      Delete
  37. Salam.. Rin & KL..
    Baca teaser pon dah rasa sayu dowh!!..lagi2 part ada nama syed Azri.. T_T .
    Kesian lisa perubahan dia xm'dpt sokongan dr org yg dia chenta..sgt2 kagum ngan semangat lisa yg sanggup tinggalkan azri terchenta sebab nak cr keredhaan Allah.. Padan muka SA!!!

    Wahh..mommy kebar pon berkenan kat lisa..mau meroyan SA kalau tau nih.

    Heyy lili.. Ghupernye hang yg duk gile2kan kebar Chaiss..ape2 pon tima kasih le temukan NL & SA smp depa kawen walaupon dgn taktik kotor.mesti lili yg bgtau SA mak depa tgh cr jodoh tuk lisa. Kiranye lili lak yg jadi spy x bertauliah SA nanti.

    Ape2 pon x sabar nak kesudahan cite ni. ^_____^

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam..erk? Rin & KL tu bkn org yg sama ke? hahahha

      Padan muka SA kan. Tp sama2 sedih tu...kesian tau...

      Mommy tu side dish je Ayu..sajer bg inspirasi kat Lili bg cpat sikit jalan plan jahat dia.

      Delete
    2. Owh sama ehh..okies sy take note :)

      Delete
  38. huwaaaa sy da nanges ni..sape na tanggungjawab ni..huhu..sedihnye entry ni..
    those memorable thing bout them- 7 colours of teddy bears, those picture of their happy old time..
    tq rin for ur best words..n agree w u that roses are for those who sincerely enough to go through the pain of its thorn..
    rin cepat buat SA salin kulit, jadikan dia sama hebat ngan TA..
    n NL build up a great roses land w SA, so that he will understand the suffer he has to go through to see the beauty of roses..
    ok fenomena roses y tak akan abis..huhu..
    thanks soooo much sis, dear, babe.
    sayang awak byk2..

    sincerely w tears
    ~adda~

    ReplyDelete
    Replies
    1. adda
      aigooo sincerely with tears?
      alamak..sy mmg x best kalau buat org nanges. niat nk buat org senyum jer..hahhaa sungguhla sy x pandai nk buat cter sedih sebenarnya tp mayb ni jln cter Lisa yg sy cuba ceritakan & the flow smpai kat hati korang :(

      SA insya Allah lh hebat. Kan org ckp org yg pnah jahat once dia sayang Allah, dia akan syg melebihi segala - galanya yg lain.
      syg awk bnyk2 jgak :)) *smileee

      Delete
  39. KL,

    tk dpt di nafikn mmang sgt sedih bila bace part Lisa kena prank oleh azri & the gangs!
    Sedih lagi bila azri mula brlaku kasar kat Lisa
    tapi tramat bangga ngan Lisa - tetap brsabar - entah if i was in Lisa's position - bukan sja tampar mau cekik terus!
    tapi begitu le org yg mdapat hidayah & ikhlas tetap tenang kn KL?
    Lili - malas nk tau pasal dia - menci
    TA - suke bila dia x layan Lili

    tq - semakin sayang ngan KL ! you deserve better words than just a thank you

    -guest melepak

    ReplyDelete
    Replies
    1. i know better words = I LOVE YOU....
      HAHHAHA thats for you sbb x kira sy merepek meraban cter mcm mana pun, awk dgn tetap menyokong sy.
      Betul ckp ni...igt org byk masa sgt ke nk spend reading to my rambles?
      so thank you again!

      Delete
  40. kak rin..
    x tau nak kata apa...
    nak komen apa eh nak bg panjang berjela...

    perubahan yg berlaku dalam kehidupan lisa mengingatkan lisa tentang masa lalu lisa.sebenarnya mana ada friend 4 benefit...
    kalu nak berkawan biarla ikhlas n sudi memberi n menerima apa jua yg terjadi.kalu dulu ada payung made in malaysia n made in german tapi sekarang lisa dah bolh berdiri di atas kaki sendiri.bangga dgn perubahan yg lisa lakukan.
    biarla gaji sedikit asal kan halal n di redhai ALLAH.

    cian kat lisa kene tipu hidup2 ngan azri n member azri...
    x patut ar azri buat lisa macam 2....
    penat2 dtg dari jauh tapi kekesalan yg lisa dapat...
    azri terlalu ego utk menerima perubahan lisa...
    lisa blh memaafkan azri tp rasanya sukar utk lisa melupakan...
    sepatut nya azri bg la sokongan kat lisa bukan memperlekehkan kemahuan lisa...
    lisa betul2 ingin berubah ke arah kebaikan ..
    bukan utk sehari tapi utk selamanya..

    kawan yg baik sukar utk di cari...
    secebis kasih membuatkan kita sayang n sekecil luka membuatkan kita kecewa..
    itula yg lisa perlu lalui bila azri x menyokong perubahan lisa
    kepahitan itu ada bila azri tiada di sisi
    tpi.............
    kemanisan itu di ganti dgn kemunculan darling n lydia yg memahami n penguat semangat lisa utk berubah.
    perubahan lisa amatlah di senangi oleh mama lisa.
    sesungguhnya keredhaan ILLAHI terletak pada keredhaan seorg ibu.

    lily ni bukan la jahat sgt tapi dia cemburu ngan kelebihan yg ada pada lisa.
    lily sungguhla kamu ni sorg yg penyibuk...
    blh pulak g tgk barng2 peribadi lisa..
    rahsia lisa dah x jdi rahsia lagi bila lily tgk gambar lisa n azri.
    7 bear yg mmberi seribu makna utk lisa akan di kenang seumur hidup lisa.

    lisa inginkan bahagia maka tempuhi lah penderitaan
    kalu inginkan kebahagiaan perlukan pengorbanan...

    'tengku ateefa nak jodoh kan lisa ngan anak dia'....ini ke penyebab lisa berkahwin dengan azri..
    apa yg lily akan buat eh spya lisa kawin....adakah berkaitan ngan TA yg dah berubah...n lily rasa tergugat ngan lisa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ryana.....ini kna combine dgn emy & sara punya komenss ckp pages next n3...point2 sumer cukup..tgal sy tambah roses here & there je...hahaha

      x mo lah cter psl USD...nk cter psl awk jer. Org pertama sy bg kad sbb betul teka zmn dulu2..hahaha igt lg sy awk dgn syira. Awk simpan lg ke kad tu?
      muahahaa....setia awk ni dgn blog saya. thanks ryana!

      Delete
    2. kak rin
      kad 2 pun 1st time saya dapat tau dr seorg penulis...
      mane blh buang mesti la simpan nanti blh tunjuk kat org lain...(bangga tau :))
      budak2 tempat kerja saya pun dah tgk kad 2

      citer kak rin x bosan 2 yg masih ikuti...kalu bosan mmg x baca la...
      kelainan citer akak 2 yg menarik minat saya mbaca karya akak..
      citer akak hanya konflik dalaman je yg ada...tp di olah menjadi 1 karya yg best
      karya pertama akak yg saya baca adalh arluna
      bila baca best terus nak komen dalam box 2...
      selamanya ini tempat saya melepak...insyaallah..

      apa pun sya tgu akaknye GET..
      agak2 bila blh dpt versi bercetak...
      kak rin..
      semoga berjaya n di beri kesihatan yg baik.

      Delete
  41. wow superb....i love every word of this n3.thank you so much kl...really make my day full of sweet memories. :) suka sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks izan....sweet memories ya? kalau rindu, singgah baca n3 ni okay...

      Delete
  42. Replies
    1. thanksss TLC. hey terharu la kalau org stok baca english novel nk thumb up kat sini :p

      Delete
    2. Uikkk Rin...novel melayu bahasa kita....opkosss wajib baca.... dua2 kita collect hehehe

      Delete
  43. Dear KL,

    - mana cukup entry ni...akak belum meroyan lagi ni...ha..ha..ha..
    - anyway thank so much for the entry..
    - Lili dah tahu boss muda dia ada skandal ngan Lisa...
    - moga-moga jodoh SA dan Lisa dipermudahkan
    - harapan dan doa moga SA akan terus menjejaki Lisa dan accept siapa Lisa la ni..
    - luv you more than yesterday....


    -kak fadz-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear kak fadz
      - cukupla kak...karang panjang sgt akak lupa nk masakkkk :p
      - welcome
      - sukalah lili tue..
      - insya Allah...yg penting dorg dh kawen.
      - luv u more than yesterday tooo

      Delete
  44. Fantastik bombastio mmg da bommmmm la rin. N3 yg cukup mnangkap terasa hentakan spi ke lubuk ati yg pling dalam. Sedey nya lisa bila dgr kata azri si mamat naga pencen tu.kita ye pun nk mroyan jgnlah kuar bhs yg x bole belah.cian kat lisa kan. Tp walau mcm mn pedih pun ati lisa ttp pd azri spi 7 teddy bear siap tsusun kat katil. Nmpk sgt x bole lupakn Azmi.Tu belum bab ulng tgk gmbr kan hihi. Harus lps ni lili si 'ayam ' kaki sibuk tu akan jd operator x bgaji utk azri pikat lisa blik kan.apa xnya dia takut karang si kebar payung emas made in mesia tu ttiba dok tngkap cintan ngn lisa. Hbsla peluang dia kan hihi. Anyway tq rin utk n3 yg pjg n cukup mnarik ni.3x bc br puas haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha....sy salute akak tgah tgu doktor pun smpat pos mutiara kata utk Lisa..sayang akak ketat2...muahahaha....

      welcome...3 x baca? kalah tukang karang baca lah gitu....edit pun bc dua kali je..hahhaa

      Delete
  45. ehemmm...
    nak sepak laju2 si hero tu buleh?!

    p/s : KL,cam nak pencen?walaweii..rilek luu..org nak brkoya2 kat sini la!
    p/s 1 : Abg Sean ape cer KL?

    peace yo,
    sufi (",)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sufi ni nape emo sgt...but let;s sepak SASG smpai krypton. nak tak?
      hahahha....

      p/s: pencen mmg lah kena. ni tgah bg surat rayuan kat my hubster. dia bg merepek kat blog setahun je so 1 Ramadhan is coming soon..tu yg sy dah sedeyyy....jom doa dia bg je wifey dia ni duk koya2 kat blog :))
      p/s/s: Sean buat come back tgu la mood sy okay...hahhaa

      Delete
    2. ke KL rela hati nak pencen ni?ye la, xthn dgn ktorg yg demand je memanjang.haahaa...KL, nak support letter dr ktorg jgk ke?! ON je!!
      heh...KL, Ganbatte!

      peace yo,
      sufi (",)

      Delete
  46. Rin I selalu berharap agar u meroyan setiap hari. Jadi setiap hari ada n3 baru..hehehhe
    All the best to u Rin....

    cda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cda
      hahahha akak kelakar...meroyan tu best. Itu yg n3 sy laju2..eh laju la kn 2-3 n3 seminggu tp ni slow sikit sbb skali bg n3 stok lebam pjg berjela...hahha. Tq 4 the wish!

      Delete
  47. this is the sweetpain entry setakat ini .
    dalam gelap ada cahaya , dalam sedih ada gembira .
    so proud of lisa la . hebak !
    teringin la nak tengok in real life cik ted tu .
    mesti suwiitt je susun atas katil .
    aish , tak sabar nak tunggu , nak tengok macam mana lili satu kan lisa dengan azri

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweetpain n3? aigoo like the word.
      teringin? ooh kna gi kutip ted 7 warna pastu susun la jwb nya..sy nk buat model pon bkn stok jiwa2 nk kumpul ted bagai ni...hahaha. My baby pun I've nvr buy ted or soft toy...*how hard core my jiwa compare to my writings ha :p

      Delete
  48. haiyo banyak feeling...USD really open up my eyes..make me think n think..eh pekebende aku merepek ni?haiyo emo xstabil

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha....emo? jiwa x stabil? tu tandanya awk semeroyan dgn writer dia...hahhaha...in a away...u r a perfect human with perfect emotions *quote ckp SASG!

      Delete
  49. Hi writer!found ur blog by accident but I LOVE it!all the stories are awesome :)
    Can't wait to know how Lisa and Azli live their married life.
    Hope Azli will found his love and nur!
    And am happy for Akbar's new life.
    Byk plak I rant kat sini
    Good job writer!
    -dila

    ReplyDelete
    Replies
    1. dila
      hi ya...
      glad u enjoy the stories. All are my wild imagination during my 'meroyan' time.
      Yes 1 fine day Azri will find his!
      boleh bnyk2 rant kat sini. Everybody does tat. If u read their words are like cerpen oredi :))

      Delete
  50. sian lisaaa...
    nak salah sapa pasal ceroboh bilik tu?? ni sume chen yg salah.. kalo dia xpanggil lisa g keje.. esti lili x masuk ceroboh bilik lisa. eiiiiiiiiii.. xsuka la ngan perangai lili yg pnjg tgn merosek harta benda org len.. hishh!!
    da la baloq liat.. ngn mak pon x bersopan.. hailooo..

    tetibe kesian ngan puan laila ni.. ksian dia kna tinggal ngan husben :((

    ReplyDelete
  51. Baru maraton baca bab 21..tak leh komen panjang2 sbb tgh keje...Thanks Rin, relly like ur karya.

    ReplyDelete
  52. salah sape lili dpt tgk sume tu??? salah chen!! haishhh.. ai hate lili..forever~~ mcm la kebar nak pilih hang.. wekk!!
    sian lisa.. huhuhu.. tacin r :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chen jugak yang disalahkan...betul2!...kalau chen x delete mesti rahsia tak terbongkar...kiranya chen la yang menyatukan lisa n SA

      Delete
    2. Chen la yang menyatuan lisa dan SA

      Delete
  53. I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up!
    I'll go ahead and bookmark your website to come back in the future. All the best direct online payday loan lenders
    Check out my web-site : payday loan

    ReplyDelete
  54. Dah baca novel ni lebih dari 10 kali...sekarang adik tgh baca...dia kata lambat nak abeh sebab sangat teruja dgn bahasa jerman...alih2 tiap2 hari saya jadi pengunjung tegar karya lepak utk lawat SA...hehehehe

    ReplyDelete

Sweet short story: Something about you

  Cover writing by: Farah Husain DANIELLA dah tak mampu nak tahan gelak. Boleh si adik menyakat kat Instagram selepas dia memuat naik gamba...