Saturday 27 July 2013

Blues Raya Part 1 -


Things which matter most must never be at the mercy of things which matter least
 – Johann Goethe

SKRIN telefon di tangan ditatap lama. Sekejap senyum, sekejap pilu. Sungguh perasaan yang indah bertebaran dalam hati ini harus pergi. Dia kena kuat. Wajah yang sedang tersenyum di skrin ditutup dengan tangan. Dah penat melawan perasaan sendiri.
Suasana di LCCT sibuk macam biasa. Tak ada beza bulan biasa dengan bulan puasa. Pengertian bulan puasa untuk seorang Edina? Frust menonggeng. Tak payah raya pun tak apa tahun ni. Puasa sahaja macam orang lain. Berbuka tadi pun tak lalu nak makan. Lagu Zedd hidup dalam kepala seperti segarnya ingatan kepada si dia.
Yang mengajarnya erti cinta.
Yang membawanya ke lembah derita.

If our love tragedy why are you my remedy?
If our love’s insanity, why are you my clarity?



iTunes dari tadi melagukan lagu yang sama. Ya dia dah gila. Separuh gila. Sebab tak nak jadi gila menjelang hari raya, dia perlu buat sesuatu. Lari jauh – jauh. Terbang jauh – jauh. Mencari ketenangan yang dia tak pasti akan ketemu. Cuba jaya, chaiyok!
Akhirnya pengumuman untuk penerbangan ke Sabah membuat Edina menarik nafas lega.
Phew! Let’s do this.


MAJALAH di tangan di belek – belek. Tahun ni memang sah dia malas nak beraya dengan ahli keluarga yang dah lupa akan kewujudan dirinya. Ada seorang tu ingat lagi dia masih wujud kat muka bumi ni tapi Daddy? Mommy? Dah lupa pernah beranak kan dia agaknya.

Sambut hari jadi seorang diri di LCCT dan sekarang dia menuju ke tempat yang dia tak pernah pergi. Ya, betul – betul dia mahu melarikan diri dari segala kekurangan yang ada dalam hidupnya.

Tadi masa berbuka, rata – rata gembira menikmati juadah bersama keluarga. Dia elok – elok nak berbuka di Foodcourt terus tukar hala. Layan diri kat Coffee Bean yang memang sah tak ada makanan yang best pun tak apa. Starbucks pun penuh orang. Coffee Bean sahaja yang agak lengang. Tempat makan lain jangan ceritalah, kalau tak duduk sejam awal sebelum berbuka memang tak sah.

Penerbangan di Sabah akhirnya diumumkan. Senyum nipis terukir. Tak sabar nak lari jauh. Immoira menarik tas tangan di riba.
Phew! Let’s rockin’.

SEAT 1A. Edina menebarkan pandangan ke luar. Gelap dan dihiasi lampu penunjuk lapangan sahaja. Dalam hati sangat tak sabar nak mengira bintang di langit Sabah. Ada beza? Harapnyalah. Harapan agar bintang di langit, di tepi pantai Sabah lebih bergemerlapan dan bercahaya. I need light please.....

SEAT 1F. Immoira menutup tingkap kecil di sisi. Malas nak layan pemandangan di luar yang sah tak ada apa pun. Pejam mata, tidur sekejap lagi bagus. I hate light. Light is the symbol of truth. Dan Immoira benci hakikat kehidupannya sekarang.

All along it was a fever.
A cold sweat hot – headed believer.
I threw my hands in the air, said ‘show me something’
He said, ‘if you dare come a little closer’
Round and round and round and round and round.....



“Oh, stop it!”
Edina, Immoira, serentak tarik suara. Seorang di hujung belah kanan. Seorang di hujung belah kiri. Hot seat untuk penerbangan Air Asia. Lima baris dari depan dan mereka di baris pertama.
Pandangan bertaut. Kemudian masing – masing tunduk. Pramugari yang sedang berdiri di tengah antara mereka berdua sedikit terkejut.

EDINA memejamkan mata. Air Asia pasang lagu Stay, Rihanna? Saat jiwa tengah berdarah memang cukup tak sesuai.
I am dumb for falling for him hard and now I wish I am deaf!
EDINA menjeling gadis di hujung sana. Comel. Atau cantik? Rambut yang keperangan diikat bun, tampak santai dengan juntaian di dahi. Si gadis mengenakan spek bingkai hitam. Nampak classy. Muka bujur putih bersih. Make up pun tak ada. Pakaian sempoi. Jaket Juicy Couture dengan seluar dri fit dan kasut Nike???

IMMOIRA membuka tingkap dan buat – buat menghayati kegelapan di luar sana. Minta maaf lah. Dia anti-Rihanna, si bajet cun. Tak ada satu lagu Rihanna pun yang boleh masuk dalam kepala. Janganlah sampai ke Sabah kena tahan telinga. Immoira menjeling gadis di hujung sana.
Oh, I’m not gay! It just.... Are we Rihanna haters?
Kenapa serentak tadi ya? Okay dia mula kagum dengan rambut panjang si gadis yang hitam berkilat. Sah jaga dengan susah payahnya sebab rambut yang lurus itu sehelai pun tak ada yang keluar trek. Hahaha.....Berbeza dengan rambutnya yang ikal mayang dan keperangan, senang bela. Raut wajah si gadis nampak suram tapi tetap kelihatan cantik. Dengan sedikit gloss pink, dia yang sama jantina ni pun boleh puji. Tak kira lagi gaya sempoi skinny jeans biru laut dipadankan dengan T- gedabak warna putih dan halter neck hitam di dalam. Tergantung di kolar t – shirt, Rayban aviator, polar brown kristal??? Edisi terhad kut.






5 comments:

  1. Wahhhhh... Semangat raya gittewwww
    Ni nape ngnn dua org lari umah nii ishhh..
    Tamo yg sesedihh lg tauuu

    Acu

    ReplyDelete
  2. As-salam KL<

    a very captivating & charismatic start. hmmm how many part to end this story dear?
    baru start nk feeling & kicking... oppsss dh habis hv to wait! uwaa

    2 ladies errr ladies ke or are they any kinda 'janda' or ape hehehe
    but it appears tat both hv similar problems, glitches or snags n hiccups in their life??? is it tat pathetic?
    n both are on a gateway to find peace???
    hope they gonna find wat they wan ... but i would like to see them to discover n acquire the best path ... path to ALLAH the Mighty.

    TQVM KL ♥♥♥

    ReplyDelete
  3. Intronya sudah 'mnangkap' x sbr tgu bab seterusnya. Bkl jd best frenz ke diorg nnti. Hopefully xde sesi air mata bdarah d pgi raya hihihi... Chaiyok2 rin.

    ReplyDelete
  4. memang tak menahan budak dua orang nih
    cantik je nama Immoira & Edina
    Dua dunia, dua cerita? satu cinta
    nak usher part 2 dah tertarik.

    ReplyDelete
  5. intro pon da start wondering wht will be happend nxt..... :D

    ReplyDelete

Sweet short story: Something about you

  Cover writing by: Farah Husain DANIELLA dah tak mampu nak tahan gelak. Boleh si adik menyakat kat Instagram selepas dia memuat naik gamba...