Saturday 13 August 2016

LOVE, LILA - CHAP 6




            “Sister Alila, Thank you for saving my daughter’s life. Please accept this gift as a token of my gratitude. One good turn deserves another.”
            Alila senyum. Raut wajah wanita dalam lingkungan 50 – an di hadapannya ini sangat difahami. Cabaran bekerja dalam dunia perubatan ialah ketabahan mengharungi pelbagai situasi. Panik, sibuk, tekanan, kesedihan, penderitaan, kesakitan dan kegembiraan. Dia suka saat ini. Saat yang remeh dalam diari seorang jururawat tapi sangat bermakna bagi orang lain. Mungkin saat ini nilainya umpama diberikan sebuah kehidupan baharu buat mereka.
            “Terima kasih Madam.” Alila hanya mengangguk dan menerima pemberian tanpa banyak tanya. Dulu dia selalu menolak pemberian keluarga pesakit atau pesakit sendiri tapi lama – kelamaan dia belajar untuk menerima. Keikhlasan yang terpancar di wajah mereka perlu dihargai dan menolak pemberian mereka umpama menarik nikmat gembira dan bahagia yang sedang dikecapi.
            “Take care Sister Alila.”
            Alila menghantar langkah Madam Siew dengan senyuman. Sekurang – kurangnya pagi Isninnya dimulai dengan penuh makna. Alila masuk ke bilik. Rancangannya nak menghubungi Pasha. Lama dah tak keluar ngedet ni. Hujung minggu pun dia sibuk kerja. Hari ini jadual kerja normal jadi petang Alila dah lapang.
            “Sister Alila.” Namanya dipanggil seraya wajah yang asing muncul di depan pintu.
            “Ya?” Berkerut dahi Alila. Pakai uniform student, hmm…Alila mengeluh dalam hati.
            “Saya nak minta tolong. Semua orang sibuk.” Kata si pelatih sambil jari tunjuk ke ruang A&E yang agak sibuk pagi ini.
            “A&E tak pernah tak sibuk dik. Macam mana saya boleh tolong?”
            “Saya kena follow satu kes masuk ke A&E dari awal sampai habis. Saya tak tahu nak mula dari mana.”
            Alila pejam mata. Pekerja senior tak rajin nak melayan ‘set – set’ bakal misi tapi terpaksa. Kalau tak ada pelapis, siapa pula yang nak menggantikan tempat mereka nanti? Kalau tak dilatih dengan betul dari sekarang nanti jadilah topik viral terkini yang mengecam profesion jururawat yang kononnya diisi oleh mereka yang terdesak semata – mata nak kerja dan duit tapi kelayakan kurang maka bekerja tanpa hati yang rela akan membuahkan hasil yang buruk. Nak senyum kat pesakit pun susah, nak amalkan etika bekerja yang betul dan timba ilmu klinikal lebih mendalam pun malas. Kerja tak ikhlas bahasa mudahnya
            “Okay, first saya bagi satu fail pesakit yang baru masuk pagi ni. Awak kena follow kes tu dari sini sampai pesakit discharge kan? Your name?”
            “Syakila. Panggil Kila.”
            Alila senyum. Nama dah dekat nak sama.
            “Kila study pasal patient suspected with dengue fever. Mudah dan common case. Banyak guna nanti.” Alila keluar ke kaunter dan mencari fail kes yang baru di terima masuk pagi tadi.
            “Nanti Kila kena interview doktor yang incharge patient tu kan?”
            Alila angguk.
            “What are the 7 warning symptoms and signs of dengue fever?”

            “Hah?” Kila panik.

            “Jangan panik. Doktor akan tanya soalan macam tu masa history taking. Kena bersedialah. Saya bagi tips dan awak kena lah belajar lebih sikit. Budak zaman sekarang dah untung ada Mr G 24 jam nak bagi info.” Bukan apa, baru dia perasan kes yang dia nak bagi kat Kila di bawah Dr Feruz. Dr Feruz kerek ya amat. Dia cukup pantang orang yang datang jumpa kosong – kosong. Nak tanya boleh tapi ilmu asas kena ada. Nanti kena sembur buta – buta aje.

            “Abdominal pain or tenderness…lagi..” Kila cuba mengingati simptom penyakit denggi. Bukan doktor selaku tukang diagnos sahaja yang kena tahu semua ni tapi nak jadi jururawat yang baik kena ada pengetahuan asas begini.

            “… persistent vomiting, clinical fluid accumulation, mucosal bleed, lethargy, tender hepatomegaly, laboratory increase in HCT and decrease in platelet count. Jika mana-mana pesakit datang dengan tanda-tanda tersebut dan tinggal di kawasan yang pernah dilakukan fogging, maka it is confirmed to be a dengue fever case until proven otherwise.” Alila menghulurkan fail kepada Kila.

            “Lajunya Sister.”

            “Hari – hari jumpa kes denggi. Salin info dari fail lepas tu letak kat meja saya balik.” Alila bangun dari kerusi.

            “Saya nak keluar pergi pantry.”
            “Sister nak minum? Tak apa, saya belanja minum air gedegang. Sekejap.” Kila terus meluru keluar meninggalkan Alila terkulat – kulat di meja.

            Hiperbola pula apabila Alila mendengar istilah air gedegang. Apa khabar agaknya si dia? Minta nombor orang beria – ria tapi sekali pun tak telefon. Orang kacak macam tu agaknya. Langsung tak hairan pun dengan jururawat sepertinya. Jumpa kali pertama dia santai sahaja dengan t – shirt gedabak dan skinny jeans dan jumpa dua kali pula dalam uniform. Tang mana boleh buat orang angau? Tak apalah Alila, tak semestinya kau akan jadi andartu kalau putik – putik perkenalan dengan Jude tak memekar pun. Jangan terdesak sangat sampai memalukan kaum Hawa sudahlah.




            DOBRO pozhalovat' v Botkinskoy.” Wakil Hospital Botkin menyapa Jude dan Belka dengan mesra.
 
Welcome to Botkin.” Belka mengulang ayat Dr Aybolit. Sepanjang Belka mengenali Jude, dia tahu Jude memahami dan boleh bertutur dalam Bahasa Rusia tapi memilih untuk berbahasa Inggeris sahaja.
“Hello Doc. It’s good to be back and the weather is great.”
“Malaysian love summer.” Belka perli. Jude gelak sahaja. Cuaca di Moscow sekarang sangat selesa. Musim panas tapi sebenarnya dingin yang mendamaikan. Angin pula bertiup sepoi – sepoi bahasa. Keluar dari Lotte tadi, Jude boleh jalan – jalan ke Red Square seorang diri. Dalam 25 minit dah sampai. 25 minit bagi Jude macam 2 minit sahaja. Dia suka jalan bajet bersenam. Balik Lotte, Jude dah malas nak jalan. Akhirnya dia naik teksi, naik atas bersiap ala kadar sementara menanti Belka datang menjemput di lobi hotel.

Don’t fool by the weather.” Dr Aybolit menasihati Jude.
Sure.” Jude faham sangat. Rasa macam selesa dan sejuk tapi sebenarnya panas mentari membakar kulit tanpa disedari. Kulit pun terasa sangat kering. Debu dan habuk tak nampak depan mata tapi cuba pandang kereta di jalan raya. Dalam 20 buah kereta, hanya  2 atau 3 kereta yang bersih. Yang lainnya dah rupa baru keluar tapak projek. Nampak Porsche, Mercedes, BMW dan Range Rover relax sahaja diselimuti debu. Penipu sangat siapa yang cakap kereta kotor tak dibenarkan berada di atas jalan raya di Moscow. Patutnya cakap jalan kat Moscow sama saja dengan Dubai. Bersepah kereta mewah.
Dr Aybolit membawa mereka ke kompleks OT (Operation Theatre). Papan tanda bertulis OPERATSIYA TEATRAL'NYY dikerling sekilas. Tempat pertaruhan nyawa. Selamat atau akhirnya di sini. Mereka bertiga menukar kepada uniform OT sebelum masuk. Jude sempat membaca e- mail berupa arahan yang diterima daripada Dr Hann malam tadi.


To: JJ
da Love, VIP Center, Botkin
Failure No 2: Programme Code 10110010
Error Lock


            Terlibat dalam misi da Love merupakan kesilapan besar yang pernah dibuatnya. Kalau dulu dia yang rela malah dia yang mereka semua kod Failure No 1 sampai No 10 tapi kini dia yang menerima arahan atas teknologi rekaannya. Teringat perbualan beberapa orang doktor yang dari dulu berkecimpung dalam penghasilan da Vincci, ‘Everything that can be automated will be automated’. Bukan dia seorang sahaja pakar dalam penghasilan da Love. Dalam bahagian perubatan, asas bermula daripada sekumpulan doktor dan dia penyelidik yang pakar bahagian ‘otak’ mesin robotik.

            Jude membuka laptop dan tekun meneliti setiap kod perisian. Belka selaku Genesis Training Specialist memberi tunjuk ajar dan demonstrasi kepada Dr Aybolit. Wakil MPA Medical Partners yang menjadi pengedar tunggal da Vincci dan da Love di Russia ialah Belka dan Dr Jill Stein selaku Clinical Sales. Sambil mengubah kod – kod untuk perisian da Love, Jude sempat melayari Facebook dan Instagram. Wajah si gadis vampire, Alila menerjah ingatan. Nak telefon rasa macam tak tahu nak mula apa. Nak tunggu orang kat sana telefon lagilah rasanya tak mungkin. Jude memulakan pencarian berpandukan beberapa hashtag dan pada #lovelila dia tersenyum puas. Dunia di hujung hashtag.

            “Are you done handsome?” Belka menegur dari belakang.
            “Yes, simple.” Kekunci Logout ditekan. Senyuman lebar Jude menipis semula. Simple? Kesedaran yang mula berputik akhirnya membunuh senyuman di wajah Jude. Yang tinggal hanya raut wajah serius.
            “They are expecting a surgery within 1 hour. Do you want to wait?
            “Nope. Pectopah please. I’m hungry.” Jude dan Belka menghampiri Dr Aybolit untuk mengucapkan selamat tinggal. Perkataan Rusia yang pertama melekat di kepala Jude ialah Pectopah yang bermaksud restoran. Tulisan Rusianya seakan tulisan rumi dan sebutannya juga mudah.

            “Can we have special dinner tonight? At my place?” Belka tanpa segan menunjukkan minat. Jude menyepetkan kedua belah matanya tanda ‘Is that the best idea for tonight?
            “If you can cook beef kholodets for me. Why not?”
            “You should ask me to bring the moon back to earth.” Belka membalas dengan ketawa kecil.

Wanita Rusia moden seperti Belka tak akan menghabiskan masa berjam lamanya di dapur semata – mata untuk menyiapkan hidangan tradisional Rusia. Bukan sedap pun masakan yang berupa daging disaluti jeli pada pandangan Jude. Dia pernah rasa dan hakikatnya nak mencari yang halal memang umpama mencari spesis pink head duck yang telah pupus.  Jude dan Belka kemudiannya menikmati makanan Jepun di restoran di hotel Lotte sahaja. Mudah untuk Jude lagi pun cadangnya nak merayap di Old Arbat Street sebelum gelap.
           

ALILA menekan kekunci Post di Facebook.

I was, in Paris. Only to get your favourite macaroons from Pierre Hermés.
Germany?
To pick up your favourite Falke Stockings – says Chuck Brass.
I was, in Moscow. Only to get your dream Russian Doll – says who?
Btw I’m Alila, not Blair. *sigh*

Pasha: Don’t forget, Chuck Bass sold Blair to his Uncle for a hotel.
Alila: Really Pasha? That’s why I never like him. I will never play at the same playground. Never again.
Dr Reeve: What kind of playground Alila? Gold and shiny or normal green grass like where I came from? Let’s fly together again soon girl.
Kak Long: Tu lah, layan Tarabas lagi bagus.
Alila: Eh, no lah Doc. I mean level I ni kena cari yang sepadan lah. Chuck Brass is just a big NO.
Pasha: Kak Long dah masuk. Haha….dia dah jumpa Tarabas dialah.
Alila: Mana ada? He is so not Tarabas.
Gin: The art of moving on. Congrats Lila.
Alila: aww….this is misleading guys.
JJ: You will get your Russian Doll all the way from Moscow. This, I promise you.



AMAR meletakkan telefon di birai katil. Tak jadi nak berbaring. ‘I’m still in your friendlist Ali’. Lupa atau sengaja membakar? Profile JJ pula tak dapat dia log masuk. Nak tekan Add Friend memang jangan haraplah. Gambar profile gambar tengah panjat gunung daripada belakang. Klise! Amar merungut. Apa yang terbaik saat ini ialah ambil wudhuk dan solat menghadapNya.



RUANGAN komen di Facebook terus senyap tapi bunyi WhatsApp di telefon Alila bertalu – talu. Soalan dari Kak Long dan Pasha: Who the hell is JJ?
Siapa JJ? Jude? Betul ke Juhaidi? Mana dia tahu Facebook aku?  Alila sendiri jangan ceritalah, umpama kerbau terkejut oleh gong.



Note: I need booster to be consistent. Haha...over kan? Can you cheer me up readers? Give me some medicine to take away this lazy disease. 

Happy reading.
Assalamualaikum.
Good day!

xoxo
Rin Ahmad
@
KL
 
 


16 comments:

  1. X yah lah nak stalk sgt, Amar..U cant be happy without yr parents blessing. Try to move on.. Lila is trying...
    & Russian doll direct from Moscow, mmg pucuk dicita.. Macam tau2 jer ade org tgh berkampung kat sana.. What a nice coincidence!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes Amar, you must learn the art of moving on.

      If only she knew; she would hv wish a Russian diamond cut. Russian doll nak buat apa jer kan.

      Delete
  2. Assalam KL

    Afta a long break …mr savior dh jadi JJ ya …

    Lev this entry – my reading goes so smoothly n thro the reading I spontaneously uttered bits of words: this writer ‘writes what she really knows n drag readers to a kinda real life events n current issues’ wit simple words n justification yet sweet n yummy to digest.

    I dh really sgt2 suka to these 3 characters lila jj n amar n u know to pick up JJ to stand out more off amar hence increase readers pace of curiosity --- hehehee lila sure trkejut ehhh umpama kerbau terkejut oleh gong – can imagine tat hahahaa!!! don worry lila wrap-up ur weekend wit a cup of hot milo n imagining tat u r Theresa May now instead of Blair

    ~ Jazmeen ♡♡♡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Who dont want to b Blair?

      i was like this is soo modern cinderella.

      Blair later asked to say i love you twice and he replied i love you 2,3,4 - fangirling moment sangat.

      lol

      happy weekend k jaz - its good to lepak again here and i wonder how jude gonna react if he knows his nick is Mr Saviour.

      Delete
  3. Fuhhh!! JJ..
    Amar?! Siapa Amar? Hehehe.. ����

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amar
      tak kenal kan

      next plsss.... haha

      Delete
  4. Heppp, jangan malas2...:P

    ReplyDelete
  5. Please...dah lama tunggu new entry sampai terlupa.belek2 fb mlm ni jumpa punya seronok smpi tertinggal olympic rio

    ReplyDelete
  6. Yeay! Ada update.. Amar jealous ke? Pleasa la Alila dgn jude, kesian Lila dah sakit hati sebab Amar..

    ReplyDelete
  7. luv your story as always. I luv the way Alila nie selalu terkejut and kind of blur at times. Jude as always a surprise to Alila.

    ReplyDelete
  8. Cant wait for next entry..some people need a lesson kan...org baik Allah akan bg ganjaran yg baik..cpt smbg yer..tq -y-

    ReplyDelete
  9. Best...hilang rindu. Part alila terperanjat n kdg2 blur mmg best...cam comei jer

    ReplyDelete
  10. cant wait for the next chapter :)

    ReplyDelete
  11. Best....Saya menunggu next chapter

    http://inspirasi-imaginasi.blogspot.com/

    ini blog saya.....saya masih baru dalam bidang ni...saya harap saya boleh dapat sokongan untuk saya teruskan usaha...
    Terima Kasih (:D)

    ReplyDelete
  12. Baru sempat baca, better late than never kan KL, tak sabar nak nanti next capture,
    maybe you should jadikan ia your next novel...All the best KL...

    ReplyDelete
  13. keep writing! x sabar nk tunggu next chap...thank you RA..:-)

    ReplyDelete

Sweet short story: Something about you

  Cover writing by: Farah Husain DANIELLA dah tak mampu nak tahan gelak. Boleh si adik menyakat kat Instagram selepas dia memuat naik gamba...