Monday 17 September 2012

Gadis Edisi Terhad (GET) Bab 9


“Morning.”
Ceria Jasmeen menyapa segenap isi keluarganya yang sedang enak menjamu selera di meja makan. Tak sabar nak keluar dari rumah ni. Pandangan luar biasa baginya kerana hari ini bukanlah hari cuti tetapi Tan Sri Farhan elok sedang menyuap nasi lemak ke mulut.
Selesai Subuh, terus Jasmeen bersiap untuk keluar bekerja. Beberapa kali juga baju yang sengaja ditinggalkan di rumah kedua ibu – bapanya dibelek. Penuh satu almari juga baju yang ditinggalkan. Jasmeen tahu sampai bila – bila pun, bilik yang ditinggalkannya itu akan tetap dijaga rapi oleh Mama. Maklumlah anak dara kesayangan. Akhirnya baju stretch wool-twill blazer yang dibelinya keluaran edisi terhad Viviene Westwood Red Label diambil dan disarungkan di atas Bally cotton poplin shirt. Selesa dan santai apabila Jasmeen hanya memadankannya dengan sepasang jeans lusuh dan Gucci plain scarf yang dililit kemas di kepala.
Boleh minta Ferhad tolong hantar pergi pejabat arkitek Modenreka sekejap lagi ni. Harap – harap Ferhad sudah sembuh dan kembali bertenaga. Temujanji pagi ini tidak boleh tidak dibatalkan. Miza pagi- pagi sudah mengingatkannya. Pergi dengan Ferhad, balik minta Miza hantar orang jemput, okay lah tu. Desis Jasmeen bersetuju dengan perancangannya sendiri.
            “Duduk.”
Arah mama apabila melihat Jasmeen melencong ke dapur. Bukannya tak tahu, anak daranya ke dapur untuk mengambil susu dan Koko Krunch. Bukannya nak dirasa nasi lemak kita ni. Dahlah jarang – jarang ada kat rumah. Nak kata terima kasih sebab Ferhad sakit tak boleh hantar Jasmeen balik ke rumahnya sendiri bunyi macam kejam tetapi itulah hakikatnya. Kalau tak susahlah nak tengok Jasmeen tidur di rumah apatah lagi menghadap sarapan bersama. Sudah terlupa Puan Sri Nur Maria bila kali terakhir mereka duduk semeja.
            “Meen diet lah Mama. ”
Jasmeen memuncungkan mulutnya tanda protes namun tangannya laju menyenduk nasi lemak ke pinggan. Wow! Nasi lemak lauk sambal sotong dan paru goreng rempah. Selamat lah diet aku hari ni. Cakap Mama jangan dibantah lebih – lebih. Buat sakit telinga je kena khutbah percuma. Eh! Dengar khutbah kena bayar ke? Jasmeen mengulum senyum.
            “Dah okay Ferhad? ”
Dengan mulut penuh dengan nasi lemak, Jasmeen menyapa adiknya yang ralit membaca surat khabar. Ferhad hanya mengangguk tanpa mengangkat muka. Mesti Ferhad sudah bangun joging pagi – pagi lagi. Pinggan di hadapan Ferhad sudah licin. Sakit pun selera makan tak kurang.  Jeling Jasmeen yang duduk bertentangan dengan Ferhad.
            “Malam ni Meen balik sini dulu. Papa ada buat jamuan makan sikit.  Kalau boleh tolong Mama apa yang patut lagi bagus. Bangga sikit Papa kalau anak dara Papa ringan tulang. ”
            Mata Jasmeen membuntang. Patutlah Papa relax sahaja pagi ini. Rupanya ada agenda tersembunyi.
            “Papa ni ingat ada kat rumah sebab nak luangkan masa dengan Meen. Rupanya ada udang sebalik batu. Tengoklah kalau Meen tak banyak kerja. ”
Tan Sri Farhan hanya diam tak berkutik. Menyedari kekhilafan sendiri. Namun tetap tersenyum mendengar keluhan Jasmeen yang bukan untuk pertama kalinya didengar. Anak daranya seorang ini tak pernah tahu menyimpan rahsia hati. Segalanya mudah diluahkan. Namaun dia tahu dia tak pernah kurang perhatian dan kasih sayang untuk anak – anak cuma mungkin masanya sahaja yang amat terhad.

            If you often smile and show that you enjoy your work, your kids will grow up in the same path even if he doesn’t see you much.

Tan Sri Farhan mengimbas kembali ayat yang pernah diturunkan oleh sahabat baiknya dahulu, Jeneral Khoon yang jadualnya hidupnya sama sahaja sibuk dengannya. Sebab itulah Tan Sri Farhan tidak pernah merungut di hadapan anak – anak. Walhal kadang – kadang dia sendiri dulu tidak betah dengan jadual kerja yang padat dan kini pula dengan pelbagai masalah dalam dunia perniagaan. Hasilnya jelas tertumpah ke atas Jasmeen. What a workhoholic lady! Walau pun bidang yang diceburi Jasmeen ditentang hebat oleh Tan Sri Farhan namun kesungguhan Jasmeen menjayakan pilihannya amat mengkagumkan Tan Sri Farhan.


* * *


“Cik Fellah Delisya kan? Silakan.”
Sopan Iskandar mempersilakan  Jasmeen duduk sambil tangannya ligat mengemas bekas air mineral kosong yang ditinggalkan oleh Cruise Team sebentar tadi. Ishh...mesyuarat tak sampai setengah jam pun haus. Namun apa yang nak dihairankan kalau mendengar pertukaran profile rekabentuk tu, minum selautan air pun belum tentu dapat melegakan jiwa masing – masing.
            Iskandar membuka pelan lanskap yang dihulurkan Jasmeen.
            “Saya rasa tak ada masalah. Semua memuaskan hati and well blend. Exactly like what we are expecting.”
            Jasmeen lega. Ragam projek besar dan projek persendirian amatlah pelbagai. Macam – macam kerenah yang perlu ditempuhi. Kalau dari segi rekabentuk pula, pelbagai perubahan baik perubahan besar atau perubahan kecil perlu dibuat sehingga pihak arkitek atau client berpuas hati.
            “Cuma…”
La… ada ‘Cuma, Cuma’ lagi ke. Bukan main jauh Jasmeen berangan hasil rekabentuknya kali ini memuaskan hati tanpa pindaan major tadi.
            “Apa dia Encik Iskandar? Anything that I’ve miss or anything that you want to incorporate?” Iskandar menggelengkan kepala. Jasmeen keliru.
            I’m waiting for someone who wants to meet you badly actually.
            “Oh! Suspense saya. I can wait, surely.”
Jasmeen menguntum senyum. Malas nak bertanya siapa yang hendak bertemunya. Kalau tak pihak client mungkin arkitek QP. Iskandar mengerling. Senyuman seindah suria itu kalau tak mampu mencairkan hati En Fareez kita, tak tahu lah. Buruk sangat tanggapan Fareez terhadap Integrate Landscape ni. Eh, kau ni apa kena mengena Integrate Landscape dengan senyuman empunyanya? Iskandar bermonolog sendiri.


* * *


Fareez mundar mandir dalam pejabat. Bengang. Panggilan telefon sebentar tadi cukup merudumkan moodnya hari ini. Teramat bengang sebenarnya. Dengan siapa lagi kalau bukan Gina. Sudah tidak terhitung rasanya Gina mempermainkan janji – janji manisnya. Kali ini berang Fareez berlipat ganda kerana Gina membatalkan janji untuk menemaninya keluar malam ini untuk kesekian kalinya. Tali leher baldu yang dihadiahkan Gina tiga tahun dulu dilonggarkan. Tangan kanannya menyelak rambut yang terjuntai di dahi. Arghh!! Fareez kembali duduk. Bingkai gambar yang menghiasi mejanya ditenung tajam. Bingung akan kesudahan episod percintaannya ini.
            Jam dikerling sekilas. Hampir terlupa dia dengan janjinya dengan Iskandar untuk turut serta dalam mesyuarat bersama bos Integrate Landscape.  Organizer dicapai. Ipad dibiarkan di meja. Sekeping kad bisnes diambil. Patut dia memperkenalkan dirinya dengan tertib dengan bos Integrate Landscape yang kurang tertib pada pandangannya. Fareez menutup pintu biliknya perlahan. Langkah diatur ke bilik mesyuarat yang terletak di sebelah biliknya. Blinder yang terselak di bilik mesyuarat membolehkan Fareez melihat dengan jelas Iskandar dan bos Integrate Landscape yang membelakanginya sedang ralit berbincang. Pakai tudung jugak bos ni. Macam si Melur cuma dah namanya bos mestilah siap berblazer. Dari belakang nampak macam tinggi lampai dan gaya duduk bergaya menyerlahkan karisma. Tengah duduk nampak semua macam sempurna tapi cuba jalan, entah – entah kengkang. Desis Fareez, cuba menilai melalui pandangan pertamanya.
Entah kenapa kerana hanya kesilapan kecil yang dibuat Integrate Landscape ditambah dengan pertemuan dengan si Melur yang meyakitkan hati, semuanya umpama wayang yang berputar – putar menghasut mindanya agar bertindak di luar rasional.

Beep! Beep!

            Mesej daripada telefonnya mengganggu lamunan Fareez. Tangan yang sedang memulas tombol pintu bilik mesyuarat terhenti. Telefon ditala. Oh my! Fareez kaku.  Mesej ringkas yang tertera di skrin cukup mengejutkan Fareez tanpa perlu menekan butang inbox.
Gina accident.

31 comments:

  1. lama x komen kan.... rasa rindu pulakkkk....
    asyik sebut nama melur ja ... lama-lama mahu bertelur rasa dalam hati tu...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Sue...yesss of course rindu :)

      Delete
  2. yoooo ... still no time space for Fareez to meet Jasmeen muahahaaa ...
    Fareez Fareez ... still shows his revulsion towards the bosslady .. and sesuka hati je fareez ... cakap “entah – entah kengkang”…. Ishhh.

    Hmmm when reading about Jasmeen hanya memadankannya dengan sepasang jeans lusuh dan Gucci plain scarf yang dililit kemas di kepala ---- remember someone was describing herself in such a way … sure she is as beautiful as Jasmeen too … ahaaaksss .



    ♥♥♥

    ReplyDelete
    Replies

    1. yooo...the big space yet to come :))

      ishhhhh...oh itu lady pakai jeans lusuh confirm pintu dpan Bally boutique pon x pnah lalu. Jgn risau. Koya is free but expect the most down earth face ya. ahaakkss...

      Delete
  3. potonglah si Gina nih..haisshhh!!!!

    ReplyDelete

  4. Dear KL,

    - eehh... nape pendek aje entry kali ni...
    - panjangkan sikit sayang oiii...baca tak dan nak dapat fiil ni...
    - Gina, get loss la from Fareez...
    - Jasmeen..sabar yea..Fareez on the way nak mai ni...
    - luv you KL...muahhh

    - kak fadzz-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dear kak fadz,
      ala kak...pendek pun x pe la...penat ni nak update GET, nk PKB lagi...huahuahua...
      akak nk sy update yg mana satu lagi laju?

      Delete
  5. KL Dear,

    Jazmeen and Fareez is backkkk hehehehehe, Winduuu sama mereka XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. TLCCCCCCCCCC.......rindu sama awk juga. Apa resipi terkini yg dicuba? Hv u try Rusian Black Cake? ermmmm....

      Delete
    2. Saya skang ngah gegilerrr dengan baking almond snap...hmmmm best Rin... haruzzzz cuberr tu XD

      Delete
  6. ala..mesti tak jumpa Cik Melur

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala.....ni trademark cik melur tau..ala......jumpa la..jumpa la...

      Delete
  7. alamak...x sempat jmp pulak...sibuk btl penyibuk tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. wida....penyibuk tu agak2 xcident bg mati truslah..snang sikit :p

      Delete
  8. aisey...potong line betul lah minah sorang ni...hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh minah ni mmg menyusahkan tau :p

      Delete
  9. Yeah, fareez n jasmeen's show time! Tapi pendek pulak, sad.. Sad..
    Cant wait for the moment bila fareez jumpa the real jasmeen. Entah2 masa kenduri malam tu tak. Cant wait cant wait. KL pls U update cepat ye next episod, biasalah I first time baca so curiousity terlebih sikit :) thank u for the entry. Keep up the good work.

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa kenduri? yesssszaaa..kena tgu la tu.
      first time baca?
      aigoo ni simpati n mcm nk cpat2 bg n3 nie..

      Delete
  10. Atty Ismail18/9/12 6:57 am

    Oh kutuk Jasmeen eak Fareez....?...Jahat sungguh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhee ni mmg mulut jahat! smpai tgah nk tackle nti pon x sweet2 but i like him so much..dush!

      Delete
  11. aah, selalunya n3 dari KL panjang, beberapa n3 dari get pun rase pendek2 je, belum sempat nak feel dah bersambung balik, bagi panjang ye KL, hehe, luph luph luph

    ReplyDelete
  12. hahhaa...x la. Ni n3 sy zmn baru blajar menulis. Mmg pendek. sorry sgt2....
    next n3 pun lebih kurang mcm ni jgak la....tp syg saya jgak tau :p

    ReplyDelete
  13. yoooo... kiranya x dapat lagilah jumpa dengan melur ya.. pergghh.. macam manalah gayanya kalu depa btul2 berjumpa.. wah wah wahhh... sngt excited sangat amat.. bilalah dpt peluk GET.. seriusly x sabar.. tp fareez tu nmpak gayanya bukanlah seperti hero pilihan malaya... tgk gaya suka judge ikut angin mohsun sendiri.. ada ke pk y meen jalan kengkang!! sengal amat!

    ReplyDelete
  14. nazira azwa18/9/12 10:40 pm

    hish Gina n potong line btl..

    ReplyDelete
  15. gina ni sebok laaa..lepas ni mesti gina susahkan fareezkan sebab nanti iqmal tak mau kat dia lagi..eeeerr,betul tak?

    ReplyDelete
  16. Mz Author......nex plissss.....cant wait....cant wait.....

    ReplyDelete
  17. kak Rin, huhu, bile n3 baru up nie? tak sabaarrrr nak bace lagi, hehe

    ReplyDelete

Sweet short story: Something about you

  Cover writing by: Farah Husain DANIELLA dah tak mampu nak tahan gelak. Boleh si adik menyakat kat Instagram selepas dia memuat naik gamba...