Sunday, 21 August 2011

HAK MILIK KEKAL (PART II)


What is this?” Arif Mikhail menjerit apabila subuh keesokan harinya dia melihat tompokan darah di atas cadar katil. Ayra Maya yang sedang mandi di dalam bilik air menggigil ketakutan.
Is this because of the insertion or what?” Arif Mikhail amat bengang apabila melihat wajah polos Ayra Maya muncul di sebalik pintu. Apabila melihat Ayra Maya tidak bereaksi, tahulah Arif Mikhail.
But why you don’t tell me?”
If I did, would you believe me?”
“Okay salah aku but the least you should do is try to tell me.” Lantang suara Arif Mikhail memecah keheningan pagi.
I did try. Saya nak cerita semua sebelum kita kahwin tapi awak yang tak nak dengar. Awak ingat tak saya minta jumpa kat Alamanda Putrajaya hari tu? 2 jam saya tunggu alih – alih awak cakap awak tak dapat datang.”
“Malam tadi pun kenapa kau tak cakap?”
“Saya cuba cakap tapi awak tak nak dengar. Awak suruh saya diam.” Ayra Maya teringat apabila Arif Mikhail muncul di dalam bilik tidur mereka semalam. Dia yang sedang menghadap laptop terkejut apabila Arif Mikhail menarik tangannya kasar dan merebahkannya ke katil. Arif Mikhail menerokainya tanpa suara manja, tanpa belaian mesra dambaan gadis yang mengakhiri zaman daranya. Dan disaat Ayra Maya menjerit kesakitan, yang kedengaran hanya suara Arif Mikhail berkata, “Kau hak milik aku Ayra. Kau isteri aku. Bukan milik Zack Ahmad atau Tengku Ashraff.”  
“ Kalau aku tau memang aku tak akan terima kau.”
“Tapi bukan ni ke yang awak nak.”
“ Yea, tapi daripada gadis yang aku cintai. Kalau macam ni, tak nak la aku jadi perosak hidup anak orang. Kau tu dah la anak yatim. Dosa besar aku aniaya kau.”
***   
Angin yang bertiup sepoi – sepoi bahasa mengganggu pandangan Mikhail yang sedang asyik melukis. Mikhail terlupa mengikat rambutnya yang lurus separas bahu. Rambutnya beralun seirama dengan tiupan angin.
            Are you an artist?”
            “Jangan busy bodylah.”
            “Okay. Boleh saya tolong ikatkan rambut awak tak. Saya bagi pinjam crunchy saya jap tapi kaler pinkla. Boleh ek?” Arif Mikhail diam sahaja. Ayra terus menarik rambut Mikhail perlahan – lahan dan membuat satu tocang ala – ala pokok kelapa.
            Cute..”
            Cute does not suit a man.”
            Whatever.”
            Have you been here before?”
            “Tak pernah. Macam jauh nak travel dari KL. Tapi cantik sangat tempat ni. Awak selalu datang sinike?”
            Every year.”
            Every year?”
            “Ya. Saya suka tempat ni. Dari tempat ni seasli – aslinya sampailah sekarang bila dah siap ada menara Celcom tu. Dulu kat sini line telefon pun tak dapat tau. Sekarang siap broadband pun dapat. Tu yang dah tak asli. Nasib baik pihak resort ni masih mengekalkan tradisi mereka. No TV. Kalau ASTRO pun dapat, tak feel lah vacation.”
Ayra mengangguk dalam hati. Bila dipandang sekeliling. Masya-Allah memang teramat cantik pemandangan sekeliling pulau ini. Betulla orang cakap Pulau Perhentian ni amat cantik.
            Why you bring me here?”
            Honeymoon.”
            Honeymoon?”
            “Kenapa?”
            “Sebab saya rasa macam pelik. We don’t really know each other. This is so wrong.”
            We have the rest of our life for that.”
            “Arif Mikhail.”
            “Ya Ayra Maya.”
            “Aku tau apa yang kau nak tau. Aku dah buat keputusan untuk teruskan perkahwinan ni. I’ll try my best. Kita orang Islam Ayra. Kena percaya pada qada dan qadarnya. Lagi pun aku kena bertanggung jawab atas apa yang berlaku semalam. Setiap perkahwinan walau bagaimana pun caranya sudah tersedia cahaya mawardah. Nilai cinta dalam sebuah perkahwinan akan subur jika disemai dengan nilai – nilai Islam.”
            “Awak terlalu baik Mikhail.”
No Ayra. Kau salah sebab aku bukan Tengku Ashraff bukan juga Zack Ahmad jadi aku tak pernah nakkan kau, tak pernah cintakan kau. Aku cuma redha mengangkat darjat kau sebagai seorang isteri.” Arif Mikhail laju senafas menuturkannya tanpa memikirkan perasaan Ayra Maya.
Bagi Arif Mikhail dia tertipu. Disangkanya Ayra Maya bukanlah gadis baik yang cuba memerangkapnya ke dalam perkahwinan ini. Perancangan asalnya hanya ingin membalas derita dalam hidup Ayra Maya. Namun malam tadi, ternyata Arif Mikhail silap percaturan. Ini takdir hidupnya. Ayra Maya Allah jadikan untuk menjadi hak milik Arif Mikhail.
***
Laju Arif Mikhail menarikan berus lukisannya di kanvas. Ayra yang masih terdiam disisinya dibiarkan. Walau pun hidupnya berpusing 360 darjah dalam tempoh tak sampai sebulan tapi Arif Mikhail terasa kepuasan yang amat. Tak kala membawa Ayra Maya masuk ke rumahnya buat kali pertama sebagai isteri, pertama kali melihat orang lain tidur nyenyak di katilnya, pertama kali memandang Ayra Maya yang ikhlas menyintai karyanya kerana seni bukannya kerana dia. Arif Mikhail seakan nampak keikhlasan dan ketulusan hati Ayra Maya.
            Tambahan pula dengan maklumat Azif Mirwan abangnya, rupanya Zack Ahmad hanya melayan Ayra Maya sebagai seorang adik namun Ayra yang buta menilai membuatnnya bertambah kasihan dengan nasib Ayra Maya. Pada malam pertama mereka berkongsi katil, tubuh Ayra Maya yang kecil molek dipeluknya dan membuainya ke alam mimpi yang indah. Teringat Arif Mikhail perbualannya dengan Azmi semalam.
            “Akhirnya kau dah jumpa gadis yang menyayangi kau dan lukisan kau. Kat ceruk mana kau jumpa? Budak gipsi ke apa?”
            “Kau ni jangan merepek la.”
            “Siap nak bawak pergi kau punya tempat rahsia. Habislah keciwa awek – awek lain tu Mike.”
            “Tiket semua dah ready ke? Aku plan last minute ni.” Malas Arif Mikhail nak melayan Azmi. Arif Mikhail mengakui kebenaran kata – kata Azmi. Dia terpaksa menelan kerana sememmangnya dia pernah berkata akan mengahwini gadis yang mengagumi Mike dan mencintai Arif Mikhail. Gadis tersebut mesti mengenali kedua – dua watak dalam hidupnya. Arif Mikhail yakin Ayra Maya mengagumi Mike tetapi tidak menyintai Arif Mikhail.
 “Ayra, jom!” Arif Mikhail menarik lembut tangan Ayra sambil sebelah lagi tangannya membimbit kanvas dan beg lukisannya. Mereka menyusur tepian pantai sambil menyaksikan matahari terbenam. Subhanallah. Sungguh cantik pemandangan ini.
“Mikhail.”
“Kenapa awak boleh terima saya dengan redha? Awak lelaki. Awak boleh tak hiraukan saya.”
“Kenapa pula kau sanggup je kahwin dengan aku?”
“Janji saya tak kahwin dengan Tengku Ashraff.”
“Selambanya. Kau ni berfikir macam budak – budak.”
“Awak pun.”
“Kau silap. Aku dah ready all this while. Calon je tak ada. So elok je kau datang, Papa pula beria, aku on je la. Kau pun comel apa.” Ayra tertunduk malu. Sikap berterus terang Arif Mikhail kadang – kadang mendera jiwa namun mungkin memudahkannya mengenali seorang Arif Mikhail.
“Jom lumba lari. Sape lambat sampai kena denda.” Terkontang – kanting Arif Mikhail berlari dengan membawa peralatan melukisnya cuba menyaingi langkah Ayra Maya yang laju.
“Awak kalah. Yea..yea..saya menang.” Ayra Maya dan Arif Mikhail tercungap – cungap sebaik sampai di hadapan chalet mereka. Sengaja Arif Mikhail memilih chalet yang betul – betul menghadap laut untuk menjadikan percutiannya kali ini lain dari yang lain. Pulau Perhentian adalah aktiviti tahunannya yang wajib namun kali ni Arif Mikhail memilih resort yang lebih selesa untuk membawa Ayra Maya. Pada kebiasaannya Arif Mikhail lebih selesa memilih chalet – chalet di Perhentian Kecil yang hanya mempunyai kemudahan asas sahaja. Namun dia risau Ayra tak betah. Azmi yang mencadangkan Perhentian Island Resort ini.
“Awak kena denda tau.”
“Aku main – main je lah tadi.” Tak disangkanya Ayra Maya yang kecil molek mampu menyaingi langkahnya sebentar tadi.
“Tak kira, kena denda jugak.”
“Okay...okay...apa dia?”
“Yes! Mulai hari ni, tak nak cakap aku-kau lagi. Tak bersayang – sayang pun tak apa janji cakap saya-awak. Boleh?” Dan Mikhail memandang Ayra dengan mata membulat. Dan Perhentian Island Resort menyaksikan satu permulaan indah dalam perkahwinan Arif Mikhail dan Ayra Maya.
* * *
            “Ayra, keluar! Keluar kau sini!” Pintu pagar yang berkunci dari dalam bergegar disepak oleh Tengku Ashraff.
            “Bro, apahal buat kacau depan rumah orang ni?” Arif Mikhail yang sedang asyik melukis di bilik belakang membuka pintu rumah dan melangkah ke halaman rumah. Arif Mikhail kemudiannya bersandar tenang pada kereta kesayangannya sambil menyalakan rokok.
            “Aku nak Ayra!”
            “Ayra isteri aku. Aku cakap sekali jer, kau dengar betul – betul ya. Ayra Maya hak milik aku dan kalau kau tak nak muka playboy kau tu pecah, baik kau blah sekarang!” Tenang tetapi amat tegas Arif Mikhail menuturkannya.
            “Aku cintakan dia. Kau hanya pak sanggup je. Ayra tak pernah dan tak kan cintakan kau.”
Rokok disedut dalam dan dihembuskan senafas. “Bro, kau jangan masuk campur hal aku laki-bini. Baik kau blah before aku panggil polis.”
***
            “Mikhail, saya rasa berpisah adalah jalan yang terbaik untuk kita.” Lembut Ayra menuturkan kata sambil sebelah tangannya memegang suit case.
            “Ayra, awak sedar tak apa yang awak buat ni?”
            “Saya sedar. Saya tak nak susahkan awak. Percayalah Tengku Ashraff tak akan berhenti dari mengganggu awak. He is such a crazy maniac. Cukuplah saya menyusahkan awak.”
            “Saya izinkan awak pergi tapi tak bermakna saya lepaskan awak. Tapi sebelum tu saya nak tanya awak sesuatu. Jawab dengan ikhlas.”
            Shoot.”
            The painting inside your house. Awak ke yang beli?”
            “Ya. Kenapa?”
            All four of them?”
            “Ya. During my trip to London. Albermarle Gallery.”
            “Awak tak nampak macam orang seni pun.”
            “Saya memang bukan orang seni tapi orang biasa macam saya menghargai seni dengan cara saya sendiri.”
            Oh! Do you mind if I ask why that four? I am pretty sure many of them at the same gallery.”
            “Kenapa awak minat sangat nak tahu?”
            “Saja.”
            “Sebab saya rasa pelukis cuba membayangkan itu kehidupannya. Kalau awak nak tahu, masa saya beli tu, empat – empat gambar tu di gantung sederet. Tajuk empat lukisan tu The Art of Life. Sekali saya tengok. Saya terus jatuh cinta.”
            “Jatuh cinta?”
            “Yea jatuh cinta. Awak dah tengok kan empat lukisan tu ialah gambar laut, air terjun, sungai dan tasik. Saya membaca lukisan tersebut sebagai satu lumrah kehidupan. Hidup kita umpama laut, ada pasang surutnya, kadang – kadang kehidupan macam air terjun yang deras mengalir, kadang – kadang tenang tanpa masalah macam air di tasik dan kadang – kadang kehidupan macam air sungai yang mengalir, sentiasa bergerak dengan corak kehidupan sendiri.”
            “Pandai awak menilai seni.”
            “Hahaha...saya buta senilah. It just the way I understand. I just like Mike paintings’.”
            “Ayra, saya nak bagitahu awak sesuatu.”
            Shoot.”
            I am Mike. The paintings are mine.” Arif Mikhail menarik tangan Ayra menuju ke pintu bilik belakang. Ruang dia mencurahkan segala idea, tempat dia berkarya. Bilik belakang yang asalnya sebuah dapur dan sebuah bilik diubahsuai seratus peratus menjadikannya sebuah bilik yang luas dan besar.     
Di kiri dan kanan bilik dipenuhi dengan lukisan – lukisan yang telah disiapkan oleh Mike. Di hujung bilik terbina satu replika air terjun yang dikelilingi oleh pergola kecil yang bersambung ke halaman belakang. Pokok – pokok menghijau tergantung di pergola dan bunga – bunga kecil berwarna – warni cantik tersusun di sepanjang pergola. Ayra terasa seperti berada di dunia yang amat indah.
“Ayra.” Arif Mikhail berhenti melangkah dan berdiri menghadap Ayra Maya. Dipegang kedua –dua tangan Ayra Maya.
“Mikhail.” Ayra tergamam.
“Saya Mike, saya Arif Mikhail. Awak lagi mengenali Mike daripada saya Arif Mikhail, suami awak. Awak amat menghargai Mike. Sudikah awak juga menghargai Arif Mikhail?” Pandangan mereka bertaut.
“Mikhail. Saya..”
“Sshhh...Come close your eyes and follow me.”
Okay this is weird.”
“Sshhh...Okay now open your eyes.” Arif Mikhail menarik kain yang menutup kanvas yang besar terletak di tengah – tengah bilik.
Sebaik Ayra membuka mata, terpampang di matanya potretnya tersenyum manis berlatar belakangkan laut. Di hujung kiri kanvas tertulis AM.
“Kenapa AM? Biasanya Mike.”
“AM untuk awak Ayra-Maya dan saya Arif-Mikhail.”
“Oh Mikhail! This is wonderful.”
            “Awak suka?”
            Very much.”
            “Ayra, bagi peluang untuk kita saling mengenal.”
            Touching la macam ni. Tak suka.”
            “Lah.”
My first, my last, my everything,
And the answer to all my dreams.
You're my sun, my moon, my guiding star.
My kind of wonderful, that's what you are.
I know there's only, only one like you
There's no way they could have made two.
You're, you're all I'm living for
Your love I'll keep for evermore.
You're the first, my last, my everything.
In you I've found so many things,
A love so new, only you could bring.
Can't you see if you,
You'll make me feel this way,
You're like a first morning dew on a brand new day.
I see so many ways that I can love you,
'Till the day I die....
You're my reality, yet I'm lost in a dream.
You're my first, my last, my everything.
I know there's only one, only one like you
There's no way they could have made two.
Girl, you're my reality.
But I'm lost in a dream,
You're the first, you're the last, my everything.



             

Friday, 19 August 2011

HAK MILIK KEKAL (PART I)



Tok!Tok!Tok! Nyaring ketukan pintu kedengaran. Mikhail terpisat – pisat di bawah gebar malas untuk bangun. Dengan kedinginan air cond ditambah dengan hujan di luar sana, siapa pun marah jika tidur yang lena terganggu. Hish siapa pula datang pagi – pagi buta ni. Matanya ditala ke arah jam loceng di bucu katil. Pukul 3 pagi. Tok!Tok! Tok! Dengan malas Mikhail bangun setelah bunyi pintu tak berhenti – henti.
“Cari siapa?” Mikhail membuka pintu dan di luar grill kelihatan seorang gadis basah kuyup sedang menangis.
Do I know you? Awak salah rumahke?”
“Minta maaf, saya cari Zack Ahmad. Dia ada ke?”
“Oh, awek Zack. Ingat siapa. Tapi Zack dah tak duduk sini? Dia tak bagitau awakke?”
“Tapi saya baru jumpa dia semalam.”
“Dia tak bagitau awak ke dia dah balik US?”
What?” Gadis itu terjerit di tengah – tengah hujan lebat. Mikhail pantas menoleh kiri kanan. Weii..ni kawasan rumah teres yang majoriti penduduknya Islam. Biar benar awek terjerit – jerit depan rumah aku pukul 3 pagi ni. Nanti apa kata jiran – jiran. Mak Cik Lina kat sebelah boleh kecoh satu taman kalau dia nampak scene ni.
“Awak balikla. Zack dah tak duduk sini. Hari tu dia tumpang sementara je. Abang saya yang minta tolong tumpangkan si Zack. Jadi kalau awak tanya saya lebih – lebih pasal Zack, mana dia pergi ke, apa ke, saya memang tak tahu.“
“Saya betul – betul kena jumpa Zack. Penting sangat – sangat.”
“Balik je la. Zack tak ada. Awak datang dengan siapa?“ Macam tak ada kereta lain kat depan rumah dia ni. Takkan tumpang orang pukul 3 pagi ni. Bas ke teksi mana nak ada pagi – pagi buta ni. Seram sekejap Mikhail memikirkannya.
“Tolongla saya. Buka pintu ni. Saya nak jumpa Zack. Awak janganla subahat dengan dia. Kalau saya tak jumpa dia malam ni, matilah saya.“ Ayra tak mengendahkan soalan tuan rumah.
“Kereta awak mana?“ Malas Mikhail nak layan. Walau pun agak kasihan melihat gadis tersebut basah kuyup namun hatinya tegar agar tidak terlibat dengan masalah orang.
Please, bagilah saya masuk. Please.” Ayra sudah meraung – raung di luar pintu.
“Awak, saya duduk seorang dalam rumah ni. Saya tak boleh bagi awak masuk.”
Please. Tolong saya.”
“Balikla.” Mikhail terus berpusing hendak melangkah masuk. Lama lagi dia menghadap budak ni, karang jatuh kasihan susah tak pasal - pasal. Tiba – tiba suluhan sportlight kelihatan dari jauh dan sebuah Volvo XC 90 betul – betul berhenti di hadapan rumahnya. Dua orang lelaki yang kelihatan amat garang keluar daripad SUV tersebut.
“Tunjuk Uncle, ni ke lelaki keparat tu? Cakap.” Lengan Ayra dicengkam erat dan dihadap ke pintu pagar rumah Mikhail.
“Hoi kau budak. Bukak pagar ni. Aku cakap bukak!“ Nyaring suara lelaki yang menggelarkan dirinya Uncle itu. Bertambah nyaring suara si Uncle kedengaran dengan hujan yang hampir berhenti. Mikhail terkaku di hadapan pintu rumah. Tak jadi melangkah masuk. Tiba – tiba seorang lelaki yang bersama Uncle tadi memanjat pagar rumah Mikhail dan melompat masuk. Oh No! This is not happening.
“Hoi budak. Kalau kau nak hidup lama, bagi aku kunci grill ni. Bukak!“
“Kat belakang pintu kayu tu“. Ishh lain aku nak cakap lain pula yang terkeluar. Aku nak cakap apakemende semua ni? Nak aku panggil polis ke main ceroboh rumah orang ni? Namun dengan wajah garang kedua – dua lelaki ni, kecut juga Mikhail dibuatnya. Bagi je lah masuk. Bincang kat dalam sebelum jiran – jiran sedar. Si Uncle menarik tangan gadis tersebut yang nyata ketakutan masuk ke dalam rumah Mikhail.
“Kau ni memang dasar jantan pengecutkan. Kau dah porak perandakan hidup Ayra, dia patutya kahwin minggu depan tapi elok je dia cakap tak boleh sebab kau kan?“
”Saya tak faham la pak cik. Pak Cik dah salah faham ni.”
“Kau jangan banyak berdalih. Memang dasar jantan tak guna. Tadi kau tak bagi Ayra masuk kenapa? Dia mesti tengah merayu – rayu kat kau jangan tinggalkan dia. Ajak kau kahwin pastu kau boleh buat bodoh je.“
“Pak cik dah salah faham ni.“
”Boleh tak awak explain kat pak cik awak yang dia dah salah faham ni.“
“Kau diam Ayra. Kau jangan nak sebelahkan jantan tak guna ni.” Ayra hanya menunduk memandang lantai. Tak berdaya untuk menceritakan hal yang sebenar. Kalau pun diceritakannya, siapa yang nak percaya.
“Esok, aku nak kau datang rumah kami. Pandai buat pandai tanggung. Kunci kereta kau dengan IC kau bak sini. Jangan pikir nak lari. Orang aku akan berjaga – jaga kat kawasan ni.“
What?“ Berserabut Mikhail memikirkan apa yang patut dibuatnya. Alahai apalah nasib badan. Kawan Uncle  dengan pantas mengambil kunci kereta Mikhail yang tergantung di belakang pintu.
”IC tak payahla. Esok saya pergilah, kunci kereta saya tu memang saya nak ambil balik pun.” Evo tu bhai! Penat aku kumpul duit nak beli Lancer Evolution tu, sesuka hati onyang dia nak amik. Mereka bertiga terus meninggalkan rumah Mikhail. Macam nak sepak je aku tengok muka awek tu. Boleh sepanjang – panjang tu dia buat muka donat. Kalau tak mengenangkan dah nak Subuh, memang aku keluarkan jugak buah silat aku ni. Teraniaya dowh!
Subuhnya.
          “Papa, ada problem sikit“
          “Ha?“
Diceritakan sedikit sebanyak pasal double-trouble semalam. Papa yang berada nun di Jepun memang nak kena bagitau. Kan masuk rumah orang sihat walafiat, keluar arwah kang tak tahu lagi. Baik aku minta ampun siap – siap dengan satu – satunya ahli keluarga yang ada dalam hidupnya. Abangnya yang ghaib macam Zack jugak tu kira macam tak adalah yea.
          “Apa – apa Arif bagitau Papa. Nanti Papa hantar orang.“
          “Tak ada apa – apalah Pa. Small matter je cuma cuak jugalah ni.“  
* * *
Seminggu kemudian. 
          “Kira jadilah ni yea. Atuk rasa kita buat masa tarikh tu jugak la.“
          “Kalau Arif setuju, saya tak ada masalah. Tak sangka Ayra Maya ni anak Tan Sri Malek. Arif Mikhail tak pernah cakap pula kawan dengan anak arwah kawan sendiri.“
Ya Rabbi lain yang aku plan, lain pula yang jadi. Bila dah kena serang dengan keluarga Ayra hari yang aku berlagak macho pergi sesorang kat rumah dia tempoh hari. Aku terpaksa buat Plan B, cakap nak datang lain kali dengan papa, konon setuju-paksa kahwin dengan Ayra. Kalau tak kerana kapak yang elok je kat tangan Atuk Ayra tu baiklah aku cakap setuju. Kalau tak memang dah arwah dah aku ni. Dasar Zack tak guna, dahla menumpang kat rumah orang, bukan takat tapak kaki yang dia tinggal, taik sekali yang dia tinggal. Huh anginnya aku!
Papa yang sentiasa berhemah sesama makhluk Tuhan ni, bila aku cerita masalah aku, dia yang syorkan pergi jumpa keluarga Ayra dan terangkan hal sebenar. Elok je keluar kereta, berlaku pula adegan jejak kasih kat situ. Rupanya Ayra ni anak arwah kawan papa. Papa tersangatlah rapat dengan arwah Tan Sri Malek ni. By the way, orang yang dah kembali ke rahmatullah tu, tak payahlah nak sebut pangkat kat depan kan. Menyampah pula aku tengok Uncle Ayra yang garang tu dok menekankan Tan Sri tu semasa sesi perbincangan ni. Yang paling best bila papa macam terlupa je yang aku ni tak kenal siapa si Ayra Maya ni. Dia pula yang sibuk nak buat menantu. Bila aku tarik tangan papa cakap ni dah jadi agenda mengarut, senang je papa cakap.
1. Kau umur dah 30 tak ada calon lagi pun.
2.Tan Sri Malek ni daripada keturunan baik – baik, Ayra pun mesti budak baik.
Baik sangatlah kalau pukul 3 pagi dok mencari jantan si Zack Ahmad tu. Hasilnya aku Arif Mikhail  dengan paksa-relanya jadi pak sanggup untuk Ayra Maya Malek ni. Siaplah kau Ayra!
* * *
Aku ni bukannya anak yang soleh sangat pun, boleh je aku nak bantah cakap papa tadi tapi bila aku terpandang 4 bjik hasil tangan aku tergantung kat rumah Ayra. Bila tanya si Uncle yang garang tu, dia cakap Ayra punya koleksi tu. Dia peminat setia hasil lukisan Mike. Dia peminat setia akulah tu! Elok juga kahwin dengan peminat sendiri. Hahha....siaplah kau Ayra! Sebab pertama kali aku kenal orang yang beli lukisan aku sepanjang 6 tahun aku jadi artis ni rasa macam teruja pula. Kesemua hasil seninya tak pernah dipamerkan di galeri Kuala Lumpur ini, semuanya sama ada dijual secara online atau dipamerkan di galeri sahabatnya Jonathan di London.

* * *
          “Angkat semua beg kau masuk dalam bilik aku.“
          “Tapi boleh tak saya nak duduk kat bilik bawah je.“
          “Kat bawah tak ada bilik. Bawah ni kawasan larangan. Tempat kerja aku. Kau duduk atas je senyap – senyap.“
          “Tapi..“
          “Apa tapi – tapinya lagi. Aikk bukan ke kau yang terhegeh – hegeh yang nak kahwin dengan aku. Elok merenyam dengan si Zack, nak kahwin dengan kita pula.“
“Awak tak faham. Saya tak niat pun nak susahkan awak. Tapi kalau saya cerita pun bukannya awak faham. Saya terpaksa.”
“Eloklah tu, esok lusa mengandung kau jagalah sendiri anak kau tu. Aku takat bagi benda wajib kat kau sebagai isteri aku je.”
“Ishh apa pula sampai ke situ.”
“Habis tu kau dah terfikir nak gugurkan ke? Bawak – bawakla bertaubat. ”
“Sampai hati awak. Saya tak kisahla awak nak cakap apa pun. Awak dah selamatkan maruah saya pun dah cukup baik.”
* * *
Subuh yang hening itu, sebaik Ayra membuka matanya, terasa kelainan apabila menyedari tangan Arif Mikhail berlingkar di pinggangnya. Walau pun Ayra terkejut namun dibiarkan sahaja. Ya, dengan nama Allah dia ikhlas menerima Arif Mikhail dalam hidupnya.
Walau pun dia tak pernah mengenali seorang yang bernama Arif Mikhail, kehilangan Zack secara mengejut dan dipaksa kahwin dengan Tengku Ashraff sepupu yang tidak pernah hidup berlandaskan Islam, dia ngeri. Zack yang dikenalinya ketika menyelamatkannya daripada dirogol tunang sendiri, si keparat Tengku Ashraff. Zack yang menghulurkan pertalian membuatkan Ayra yakin masih ada orang yang ikhlas berkawan dengannya sampai terlalu jauh dia mengharapkan Zack.
Namun benarlah, wanita itu insan yang mudah terpedaya. Nasib baiklah pertalian dia dengan Zack baru bermula. Cuma yang menakutkan Ayra ialah apabila Tengku Ashraff menyerang keluarganya tempoh hari pada pukul 12 malam semasa seluruh isi keluarganya sedang tidur nyenyak. Seluruh ahli keluarganya terkejut dan malu. Dia malu apabila Tengku Ashraff menyatakan Ayra tak layak menjadi isterinya kerana Ayra sudah terlanjur dengan Zack. Semata – mata kerana cemburu Tengku Ashraff yang telah terserempak Ayra tengah berjalan tersenyum riang di sisi Zack Ahmad pada petang itu. Dan Ayra dengan nekad menuju ke rumah Arif Mikhail yang disangkakan rumah Zack Ahmad.
* * *
Ayra menggoyang – goyangkan tangan Arif Mikhail yang masih melekat di badannya. Ayra cuba melonggarkan pegangan tangan Arif Mikail.
“Mikhail, bangun. Dah nak habis waktu dah ni.”
“Nanti lah jap.“ Mikhail memusingkan Ayra menghadapnya namun matanya masih terpejam rapat. Ayra hanya terkelip – kelip memandang Mikhail. Handsome rupanya suami aku ni. Dari jarak yang dekat, wajah Mikhail yang putih bersih ditatapnya. Rambut Mikhail yang panjang separas bahu melindungi sebahagian mukanya. Ayra menyelak rambut Mikhail dan diselitkan ke telinga. Jika ini yang kau takdirkan kepadaku Ya Allah, sesungguhnya aku redha. Kening Mikhail yang lebat dan teratur, hidungnya yang elok terletak dan bibirnya yang seksi bersama desah nafasnya yang menghembus lembut ke telinga membuat Ayra terbuai.
Owh My! Apa kau melalut ni Ayra.
“Dah puas? ”
“Ha? ”
“Ya lah dari tadi aku tengok kau dok pandang je aku. Baru perasan ke laki kau handsome. Kalau bukan sebab aku lagi handsome dari Zack kan, confirm lah kau pandai menjawab cakap pak cik dan atuk kau kan. Ni main angguk je orang suruh kahwin. Kalau bukan sebab Papa kenalla keluarga kau, hai bujang senang lagi aku sekarang ni. ”
“Nak on sekarang ke? Semalam nampak kau macam penat sangat. Jadi aku KIV dulu. ”
“Erm..tak..tak nak.” Tergagap – gagap Ayra menjawab. Malu menyerbu ke muka. Mikhail dengan selamba bangun, ambil tuala dan terus ke bilik air. Tabahkanlah hatiku ya Allah. Bisik Ayra.
Mereka berdua menjamu sarapan pagi sambil masing – masing melayan perasaan sendiri. Arif Mikhail yang serba salah berhadapan dengan gadis yang tidak pernah dikenalinya. Namun sedar akan tanggung jawab besar sebagai seorang suami. Ayra Maya yang tertunduk memandang meja makan sahaja sambil mengenangkan untung nasib sepanjang bergelar seorang isteri nanti. Betulke semua ni?
“Aku dah siap. ”
“Saya pun. ”
“Aku nak sambung kerja aku kat bawah. ”
“Awak kerja apa kerja kat rumah je?
“Jangan nak busy body. ”
“Ni duit RM1000. RM 500 kau pergi beli barang dapur. Lagi RM 500 kau gi pasang IUD, aku tau kau kena layan aku macam seorang isteri yang solehah layan suami. Nanti kot - kot kau dah rasa nak anak dengan aku, kau gi bukak balik IUD tu. For the time being this is our new life. Aku bukan suami plastik, kontrak – kontrak ni tak main.  Fake it until you make it!”

p/s: Ni kategori cerita pendek jer yea. Dulu part 1 & part 2 je.Tapi skng sbb ada permintaan, akn diupdate mayb the longest up to Part V jer. Takut korang bosan lepak sini tak ada entry lengkap lagi so createkanla citer ni. Tapi x lengkap lah ni kan sbb readers mtk smbg. Enjoy Reading! Part IV & V will be updated soon :)
Then habiss this E-Mini Karya!